Český trh s novými osobními auty se probral z letargie a loni se zvedl o takřka 17 %. Nejprodávanějšími značkami jsou Škoda, Hyundai a VW.
V uplynulém roce 2014 bylo v České republice zaregistrováno 192.314 nových osobních vozů, což znamená o 16,7 %, respektive 22.578 kusů více než za předešlých dvanáct měsíců letopočtu 2013. Čísla vyplývají ze statistik SDA (Svazu dovozců automobilů), nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani užitková auta do 3,5 tuny celkové hmotnosti.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Nejprodávanějším novým autem u nás je Škoda Octavia. Loni dokonce překročila hranici 20,5 tisíce prodaných vozů, zároveň zvítězila v nižší střední třídě. Okřídlený šíp zároveň okupuje kompletní stupně vítězů s Rapidem (necelých 12,4 tisíce přírůstků) a Fabií (skoro 8,8 tis.). Ta obhájila prvenství v malých vozech.
Čtvrtému Golfu patří pozice nejprodávanějšího importovaného modelu, čtyřmístné číslo začínající šestkou má ale i pátý Hyundai i30. Těsně nad pětitisícovou metu se dostala loni hodně oblíbená Fiesta a také škodovácký Yeti, kterému náleží triumf v kategorii terénních vozů, SUV a crossoverů bez rozdílu jejich velikosti.
Marek Lutonský , Jiří Červenka
Superb řadíme stejně jako Octavii oproti statistikám SDA o kategorii níže, tedy do střední, respektive nižší střední třídy. V první jmenované neměl největší zástupce Mladé Boleslavi konkurenci, celkově skončil osmý (4,4 tisíce přírůstků). Zbytek žebříčku patří značce Hyundai: favoritovi mezi MPV ix20 (4,3 tis.) a malé i20 (3,5 tis.).
To zároveň znamená, že Škoda má mezi bestsellery pět zástupců, domestikovaný Jihokorejec tři a VW a Ford po jednom. Nad tři tisíce registrací zaznamenaly loni z modelů ještě Citigo, Roomster, Dacia Duster a Seat Leon, na Top 10 jim to ale nestačilo.
Český trh v roce 2014 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
1-12/2014 [ks] |
1-12/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
Škoda Octavia |
20 539 |
18 189 |
2 350 |
12,9 % |
2. |
Škoda Rapid |
12 393 |
8 355 |
4 038 |
48,3 % |
3. |
Škoda Fabia |
8 773 |
9 886 |
-1 113 |
-11,3 % |
4. |
Volkswagen Golf |
6 633 |
4 917 |
1 716 |
34,9 % |
5. |
Hyundai i30 |
6 172 |
5 045 |
1 127 |
22,3 % |
6. |
Ford Fiesta |
5 038 |
3 034 |
2 004 |
66,1 % |
7. |
Škoda Yeti |
5 016 |
3 054 |
1 962 |
64,2 % |
8. |
Škoda Superb |
4 406 |
3 975 |
431 |
10,8 % |
9. |
Hyundai ix20 |
4 344 |
3 780 |
564 |
14,9 % |
10. |
Hyundai i20 |
3 552 |
3 609 |
-57 |
-1,6 % |
- |
Celkem |
192 314 |
164 736 |
27 578 |
16,7 %
|
Top 10 nejprodávanějších značek
Domácímu trhu suverénně vládne automobilka z Mladé Boleslavi. Škoda zaznamenala odbyt 58.091 aut, navýšení ve srovnání s předloňskem činilo 16,2 %. Vzhledem k tomu, že bylo menší než celkový nárůst trhu, v podílu ztratila desetinku procenta a rok zakončila na hodnotě 30,2 %.
Importéři Hyundai a Volkswagenu v tomto ohledu nedosáhli magické desítky, úspěšnější jihokorejský výrobce s továrnou ve slezských Nošovicích má 9,8 % za 18.934 aut. VW zaostal o pouhých 653 kusů (18.281). Přes deset tisíc se přehoupl ještě Ford – a dost výrazně, konkrétně dosáhl 12.576. První pětku uzavírá Dacia s 9.280 exempláři na kontě, té se loni dařilo obzvláště dobře.
Opakem je Peugeot, který si jako jediný z nejlepší desítky pohoršil (ale pouze o nicotných 77 aut, -1,1 %). Připsal si jich celkem 7.175. S mírnými odstupy následují v poslední době velmi agilní Opel(6.908),Kia(6.701), Renault (6.314) a Seat (6.163) Od šestého do desátého pořadí byl tak po líté bitvě nakonec rozdíl zhruba tisícovky, což není mnoho. Mezi nejlepšími nenajdeme Citroën, ani německý luxusní triumvirát v pořadí BMW – Audi – Mercedes-Benz. Mezi něj se vklínila ještě třináctá Toyota coby nejoblíbenější japonský producent. Citroën spadl oproti roku 2014 o 9 %, právě Toyota má -4 %. Všichni ostatní vykazují zlepšení, samozřejmě kromě výše zmíněného „lva“.
Jaké? Škodovka vyskočila o 8.120 jednotek, Dacia má za sebou opravdu famózní sezónu (+3.625 kusů oproti předloňsku), Volkswagen vykazuje v této statistice půvabné navýšení o 3.333 vozů. Fordů se prodalo o 3.116 více, Hyundai se zlepšil o 2.695 exemplářů, Opel hlásí +2.460 a ještě Seat se chlubí čtyřciferným nárůstem o 1.803 aut. Procentnímu žebříčku dominuje Dacia (+64 %) před Opelem (+55 %) a španělská odnož Volkswagenu dosáhla nárůstu o 41 %.
Český trh v roce 2014 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
1-12/2014 [ks] |
1-12/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
Škoda Citigo |
3 280 |
3 055 |
225 |
7,4 % |
Malé |
Škoda Fabia |
8 773 |
9 886 |
-1 113 |
-11,3 % |
Nižší střední |
Škoda Octavia |
20 539 |
18 189 |
2 350 |
12,9 % |
Střední |
Škoda Superb |
4 406 |
3 975 |
431 |
10,8 % |
Vyšší střední |
BMW řady 5 |
874 |
827 |
47 |
5,7 % |
Luxusní |
Mercedes-Benz S |
332 |
90 |
242 |
268,9 % |
Terénní |
Škoda Yeti |
5 016 |
3 054 |
1 962 |
64,2 % |
MPV |
Hyundai ix20 |
4 344 |
3 780 |
564 |
14,9 % |
Meziroční vývoj
Procentním šplhounem je Fiesta s navýšením o 66 %. Těsně ji následuje Yeti, i když po faceliftu trochu ztratil originalitu, nabídka dvou odlišných verzí pro město a terén se Boleslavi vyplatila (+64 %). Rapid se vyšvihl skoro o polovinu, v kusovém navýšení je však úplně nejlepší ze všech, prodalo se jich o 4 tisíce více než předloni. Lídr Octavia se zlepšil o 2.350 aut, Fiesta o dva tisíce a Yetimu do tohoto počtu moc nechybělo.
Propadáky? Za oba může generační výměna, i když v případě malé škodovky se jedná o dlouhodobější trend, novější a větší sourozenci ji překonávají. Fabií si Češi koupili o 1,1 tisíce méně (-11 %). Jeden z konkurentů, Hyundai i20, ztratil mizivých 57 aut, respektive ani ne dvě procenta. Uvidíme, zda se střídání stráží u obou soků projeví pozitivně.
Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. V tom nejmenším patří nejvyšší vavřín Škodě Citigo, mini ze slovenské Bratislavy dokonce zaznamenalo, zvýšení zájmu zákazníků. To platí i o Octavii a Superbu. Vyšší střední třídu ovládla pětková řada bavorské automobilky včetně verze GT, která má základ v „sedmičce“. I ona si mírně polepšila. Doslova vichřici přinesl mezi luxusní limuzíny nový Mercedes-Benz třídy S: 322 zaregistrovaných vozů (včetně kupé) místo 90 znamená o takřka 270 % více... Kategorie je to globálně nevýznamná, ale věru prestižní.