Elektromobily  zatím nemají v České republice nijak výraznou podporu. Nepotřebují sice dálniční známku a můžete s nimi parkovat zdarma na vybraných parkovacích zónách, ale to je tak všechno. Foto: Škoda Auto

Elektromobily zatím nemají v České republice nijak výraznou podporu. Nepotřebují sice dálniční známku a můžete s nimi parkovat zdarma na vybraných parkovacích zónách, ale to je tak všechno. | Foto: Škoda Auto

Svaz dovozců automobilů (SDA), který sdružuje přibližně sedmdesát zastoupení výrobců automobilů, motocyklů a autobusů na českém trhu, proto prostřednictvím memoranda vyzval vládu k větší podpoře nízkoemisních vozů. Foto: Škoda Auto

Svaz dovozců automobilů (SDA), který sdružuje přibližně sedmdesát zastoupení výrobců automobilů, motocyklů a autobusů na českém trhu, proto prostřednictvím memoranda vyzval vládu k větší podpoře nízkoemisních vozů. | Foto: Škoda Auto

Návrhem SDA je dotovat nové elektromobily a vodíkové vozy částkou 200 000 Kč, plug-in hybridy s emisemi do 50 g CO2/km by měly získat podporu 100 000 Kč. Foto: Škoda Auto

Návrhem SDA je dotovat nové elektromobily a vodíkové vozy částkou 200 000 Kč, plug-in hybridy s emisemi do 50 g CO2/km by měly získat podporu 100 000 Kč. | Foto: Škoda Auto

Nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům by pak mělo klesnout z 1 % na 0,5 % měsíčně, aby byly firmy motivovány k nákupu nízkoemisních vozů. Foto: Škoda Auto

Nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům by pak mělo klesnout z 1 % na 0,5 % měsíčně, aby byly firmy motivovány k nákupu nízkoemisních vozů. | Foto: Škoda Auto

SDA upozorňuje, že odbyt ekologických vozů je v ČR hluboko pod průměrem EU. Ten činí 11,4 % za loňský rok, v České republice jde o 2,6 %. Dalším problémem má být stáří vozového parku. Foto: Škoda Auto

SDA upozorňuje, že odbyt ekologických vozů je v ČR hluboko pod průměrem EU. Ten činí 11,4 % za loňský rok, v České republice jde o 2,6 %. Dalším problémem má být stáří vozového parku. | Foto: Škoda Auto

U nás je dle evropského sdružení výrobců automobilů ACEA průměrný věk vozu 14,9 roku, hůře jsou na tom jen Estonsko (16,7 roku), Litva (16,8 roku), Rumunsko (16,5 roku) a Řecko (16 let). Unijní průměr činí 11,5 roku. Foto: Škoda Auto

U nás je dle evropského sdružení výrobců automobilů ACEA průměrný věk vozu 14,9 roku, hůře jsou na tom jen Estonsko (16,7 roku), Litva (16,8 roku), Rumunsko (16,5 roku) a Řecko (16 let). Unijní průměr činí 11,5 roku. | Foto: Škoda Auto

„Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy,“ říká tajemník SDA Josef Pokorný. Foto: Škoda Auto

„Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy,“ říká tajemník SDA Josef Pokorný. | Foto: Škoda Auto

Řada států Evropy se také rozhodla zcela ukončit prodej vozů na fosilní paliva: od r. 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v r. 2030 se přidá Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další státy.  Foto: Škoda Auto

Řada států Evropy se také rozhodla zcela ukončit prodej vozů na fosilní paliva: od r. 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v r. 2030 se přidá Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další státy.  | Foto: Škoda Auto

Odborníci proto očekávají, že v řadě zemí vznikne přetlak výrazně ojetých vozů. Foto: Škoda Auto

Odborníci proto očekávají, že v řadě zemí vznikne přetlak výrazně ojetých vozů. | Foto: Škoda Auto

„Jestliže rezignujeme na podporu moderních, nízkoemisních a bezpečných vozů, tak naopak nepřímo, ale o to významněji podpoříme dovoz dalších ojetin, které již dnes představují velký problém z hlediska bezpečnosti, ekologické zátěže během provozu a následné likvidace, “  varuje Pokorný. Foto: Škoda Auto

„Jestliže rezignujeme na podporu moderních, nízkoemisních a bezpečných vozů, tak naopak nepřímo, ale o to významněji podpoříme dovoz dalších ojetin, které již dnes představují velký problém z hlediska bezpečnosti, ekologické zátěže během provozu a následné likvidace, varuje Pokorný. | Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline | Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline | Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline | Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline Foto: Škoda Auto

| Škoda Enyaq iV Sportline | Foto: Škoda Auto

Svaz dovozců automobilů (SDA), který sdružuje přibližně sedmdesát zastoupení výrobců automobilů, motocyklů a autobusů na českém trhu, proto prostřednictvím memoranda vyzval vládu k větší podpoře nízkoemisních vozů. Foto: Škoda Auto
Návrhem SDA je dotovat nové elektromobily a vodíkové vozy částkou 200 000 Kč, plug-in hybridy s emisemi do 50 g CO2/km by měly získat podporu 100 000 Kč. Foto: Škoda Auto
Nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům by pak mělo klesnout z 1 % na 0,5 % měsíčně, aby byly firmy motivovány k nákupu nízkoemisních vozů. Foto: Škoda Auto
SDA upozorňuje, že odbyt ekologických vozů je v ČR hluboko pod průměrem EU. Ten činí 11,4 % za loňský rok, v České republice jde o 2,6 %. Dalším problémem má být stáří vozového parku. Foto: Škoda Auto
14
Fotogalerie

Dovozci navrhují dotace na elektromobily. Zákazníci by mohli ušetřit až 200.000 Kč

Národní akční plán čisté mobility v praxi neplní svoji roli, míní Sdružení dovozců automobilů. Ekologické vozy by dle něj měly získat větší podporu.

Elektromobily zatím nemají v České republice nijak výraznou podporu. Nepotřebují sice dálniční známku a můžete s nimi parkovat zdarma na vybraných parkovacích zónách, ale to je tak všechno. Svaz dovozců automobilů (SDA), který sdružuje přibližně sedmdesát zastoupení výrobců automobilů, motocyklů a autobusů na českém trhu, proto prostřednictvím memoranda vyzval vládu k větší podpoře nízkoemisních vozů.

Návrhem SDA je dotovat nové elektromobily a vodíkové vozy částkou 200 000 Kč, plug-in hybridy s emisemi do 50 g CO2/km by měly získat podporu 100 000 Kč. Nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům by pak mělo klesnout z 1 % na 0,5 % měsíčně, aby byly firmy motivovány k nákupu nízkoemisních vozů.

SDA upozorňuje, že odbyt ekologických vozů je v ČR hluboko pod průměrem EU. Ten činí 11,4 % za loňský rok, v České republice jde o 2,6 %. Dalším problémem má být stáří vozového parku. U nás je dle evropského sdružení výrobců automobilů ACEA průměrný věk vozu 14,9 roku, hůře jsou na tom jen Estonsko (16,7 roku), Litva (16,8 roku), Rumunsko (16,5 roku) a Řecko (16 let). Unijní průměr činí 11,5 roku.

„Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy,“ říká tajemník SDA Josef Pokorný.

Řada států Evropy se také rozhodla zcela ukončit prodej vozů na fosilní paliva: od r. 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v r. 2030 se přidá Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další státy. Odborníci proto očekávají, že v řadě zemí vznikne přetlak výrazně ojetých vozů.

„Jestliže rezignujeme na podporu moderních, nízkoemisních a bezpečných vozů, tak naopak nepřímo, ale o to významněji podpoříme dovoz dalších ojetin, které již dnes představují velký problém z hlediska bezpečnosti, ekologické zátěže během provozu a následné likvidace, varuje Pokorný.

Doporučujeme

Články odjinud