Jak na tom je Škoda Octavia Combi RS230 (modrá křivka) s akcelerací ve srovnání s dříve testovanou Octavií Combi RS (červená), která ale měla manuál? Jak je vidět z grafu, velmi podobně. Nebýt ztráty při přeřazaní, dynamika je skoro stejná

Jak na tom je Škoda Octavia Combi RS230 (modrá křivka) s akcelerací ve srovnání s dříve testovanou Octavií Combi RS (červená), která ale měla manuál? Jak je vidět z grafu, velmi podobně. Nebýt ztráty při přeřazaní, dynamika je skoro stejná

Pružné zrychlení z 80 na 130 km/h je opět lepší pro RS230, ale znovu v podstatě jen díky nutnosti u dříve testovaného RS řadit

Pružné zrychlení z 80 na 130 km/h je opět lepší pro RS230, ale znovu v podstatě jen díky nutnosti u dříve testovaného RS řadit

RS230 nepřináší pouze lepší dynamiku, ale také výkonnější brzdy. Zde se můžete přesvědčit sami

RS230 nepřináší pouze lepší dynamiku, ale také výkonnější brzdy. Zde se můžete přesvědčit sami

Ne, RS230 není nejrychlejší Škodovkou. Tento titul drží pořád vrcholná verze modelu Superb. Jeho dynamiku znázorňuje modrá křivka, rozhodující výhodou je samozřejmě pohon všech kol

Ne, RS230 není nejrychlejší Škodovkou. Tento titul drží pořád vrcholná verze modelu Superb. Jeho dynamiku znázorňuje modrá křivka, rozhodující výhodou je samozřejmě pohon všech kol

Brzdění ovšem zvládá RS230 skvěle

Brzdění ovšem zvládá RS230 skvěle

Ze 150 km/h zastaví o více než čtyři metry dříve než běžné RS

Ze 150 km/h zastaví o více než čtyři metry dříve než běžné RS

Přesné naměřené hodnoty najdete v tabulkách v článku

Přesné naměřené hodnoty najdete v tabulkách v článku

I když nejde o nejrychlejší kombi v nabídce VW, užít se s ním dá dost zábavy

I když nejde o nejrychlejší kombi v nabídce VW, užít se s ním dá dost zábavy

Octavia RS230 má také problémy s rozjezdem. Téměř 250 koní na přední nápravu je dost

Octavia RS230 má také problémy s rozjezdem. Téměř 250 koní na přední nápravu je dost

Rychlejší pocit z jízdy vám nakonec více než vyšší výkon zařídí hlučnější výfuk

Rychlejší pocit z jízdy vám nakonec více než vyšší výkon zařídí hlučnější výfuk

Po měření RS230 na letišti jsme se vydali na okruh. Jak tam obstojí? Článek očekávejte velmi brzy

Po měření RS230 na letišti jsme se vydali na okruh. Jak tam obstojí? Článek očekávejte velmi brzy

Octavia RS230 vypadá prakticky stejně jako běžné RS

Octavia RS230 vypadá prakticky stejně jako běžné RS

Kromě vyššího výkonu se u přední nápravy skrývá také samosvorný diferenciál

Kromě vyššího výkonu se u přední nápravy skrývá také samosvorný diferenciál

Hlavní poznávací znamení pro RS230 najdete vzadu, kde jsou černé koncovky výfuku

Hlavní poznávací znamení pro RS230 najdete vzadu, kde jsou černé koncovky výfuku

Octavia RS umí při vyšším zápřahu efektně práskat do výfuku

Octavia RS umí při vyšším zápřahu efektně práskat do výfuku

Škoda, že VW zatím dovolilo pohon 4x4 pouze pro dieselové RS. Velké kombi s výkonným motorem a čtyřkolkou by určitě bylo dost lákavé

Škoda, že VW zatím dovolilo pohon 4x4 pouze pro dieselové RS. Velké kombi s výkonným motorem a čtyřkolkou by určitě bylo dost lákavé

Pružné zrychlení z 80 na 130 km/h je opět lepší pro RS230, ale znovu v podstatě jen díky nutnosti u dříve testovaného RS řadit
RS230 nepřináší pouze lepší dynamiku, ale také výkonnější brzdy. Zde se můžete přesvědčit sami
Ne, RS230 není nejrychlejší Škodovkou. Tento titul drží pořád vrcholná verze modelu Superb. Jeho dynamiku znázorňuje modrá křivka, rozhodující výhodou je samozřejmě pohon všech kol
Brzdění ovšem zvládá RS230 skvěle
16
Fotogalerie

Škoda Octavia Combi RS230: Jak zrychluje a jak brzdí?

Posílená Octavia Combi se vám už představila v rámci měření výkonu na brzdě. Teď přišel čas pro měření na silnici. Jak mladoboleslavský expres zrychluje?

Kapitoly článku:


Škodu Octavia RS230 jsme vám představili už několikrát. Poprvé podrobně v rámci prezentace na Slovakia Ringu, podruhé když vůz zamířil na brzdu kolegů ze společnosti Dieselpower. Jen připomeneme, že motor vyprodukoval téměř 184 kW (250 koní). Teď nastal čas vyzkoušet, jak se vyšší výkon projeví na silnici při akceleraci a jak taková sportovnější Octavia vlastně brzdí.

Přirozeně se nabízí porovnání naměřených hodnot s Octavií Combi RS, kterou jsme testovali dříve a která shodou okolností vypadala na první pohled naprosto stejně, protože byla také bílá, jenže je tu jeden drobný problém. Zatímco dříve testovaný vůz měl manuální převodovku, RS230 Combi přijelo do redakce s automatickou převodovkou DSG. Porovnání akcelerace tak berte spíše jako zajímavost. 

Níže připomínáme základní technické údaje obou variant rychlé Octavie Combi. 

Škoda Octavia Combi RS vs. Combi RS230: Technické parametry
Motorizace                                                          Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS230
Motor               zážehový přeplňovaný čtyřválec
Převodovka automatická 6stupňová dvouspojková
Zdvihový objem (cm3) 1984
Max. výkon (kW/k) 162/220 169/230
v ot./min. 4500-6200 4700-6200
Max. točivý moment (Nm) 350
v ot./min. 1500-4400 1500-4600
0-100 km/h (s) 7,1 7,0
Max. rychlost (km/h) 242 245
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,5 6,5

Na stovku stále stejně

Na rozdíl od manuální převodovky, kde se musíte při rozjezdu s podobně výkonnou předokolkou už docela snažit, abyste nenechali polovinu pneumatik na silnici s výsledným časem 0-100 km/h za devět sekund, u automatu není co řešit.

ESP přepnete do sportovního režimu, šlápnete na brzdu, přišpendlíte plyn na podlahu, motor nahodí tři tisíce a jakmile pustíte brzdu, Octavia vyrazí. Nicméně ani automat vás nespasí, výkonu jde na přední nápravu přece jen hodně, takže vám do rozjezdu pokaždé sáhne kontrola trakce. Ostatně to nejlépe uvidíte na videu.

A kolik že jsme naměřili? I když Škoda udává čas potřebný ke zrychlení z nuly na 100 km/h pro automatickou převodovku přesně sedm sekund, testovaná Octavia RS230 potřebovala méně. V průměru dvou nejlepších pokusů v každém směru jsme se dostali na 6,74 s, což je velmi solidní číslo a zcela odpovídá dojmům, které máte za volantem.

V prvních chvílích se vůz projevuje hodně dynamicky, dech mu dochází až kolem 180 km/h. Na druhou stranu výsledek klasického RS ukazuje, že rozdíl v dynamice podle očekávání moc velký není. Ačkoliv se dříve testovaná Octavia Combi RS musela zdržovat řazením, nakonec se v průměru dostala na 7,19 s.

Další naměřené hodnoty najdete v tabulce a pro lepší představu přikládáme níže také graf:

Škoda Octavia Combi RS230 DSG vs. Octavia Combi RS: akcelerace z místa
  Škoda Octavia Combi RS230 DSG  Škoda Octavia Combi RS
0-50 km/h (s) 2,96 3,26
0-100 km/h (s) 6,74 7,19
0-130 km/h (s) 10,25 11,34
0-150 km/h (s) 13,4 14,68
230_vs_octa_0-150.jpg
Takto vypadá porovnání Octavie Combi RS s manuálem (červená křivka) a testovaného RS230 s automatem. Propad u RS230 při rychlosti 30 km/h je dán zásahem kontroly trakce. Je vidět, že o moc více dynamiky oproti klasickému RS nedostanete 

Když se podíváme na pružné zrychlení, opět dostaneme jen minimální rozdíly. Dokonce v tabulce vidíme, že slabší RS s manuálem je při zrychlení 130-150 km/h lepší. Je to dáno tím, že jsme při měření akcelerace u automatu neřadili a ten kolem 140 km/h vždy přeřadil. Naopak u manuální převodovky jsme v archívu našli pokusy, kdy se už mezi 130 a 150 km/h neřadilo. 

Škoda Octavia Combi RS230 DSG vs. Octavia Combi RS: akcelerace
  Octavia Combi RS230 DSG  Škoda Octavia Combi RS
30-50 km/h (s) 1,12 1,15
50-70 km/h (s) 1,22 1,35
80-130 km/h (s) 5,32 5,78
130-150 km/h (s) 3,26 3,12
230_vs_octa_80-130.jpg
Akcelerace 80-130 km/h jasně ukazuje, jak podobné je klasické RS tomu posílenému. Nebýt přeřazení, je doba potřebná ke zrychlení na 130 km/h prakticky stejná

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud