Z menších prémiových německých SUV spatřilo Audi Q5 světlo světa jako poslední. Vyplatila se příznivcům značky jejich trpělivost?
Kapitoly článku:
Od uvedení oblíbeného BMW X3 do příchodu Q5 bylo v tradičních tkalcovnách u našich západních sousedů vyrobeno mnoho a mnoho kožených gatí s padacím mostem. Za tu dobu si „iks-trojka“ zvládla na trhu s prestižními středními „esúvéčky“ vybudovat takřka monopolní postavení, které bylo mírně narušeno až příchodem Mercedesu GLK na počátku minulého roku.
Těžko říci, proč Ingolštadští s uvedením svého menšího „kvéčka“ tolik otáleli. Honosná Q7 přitom vtrhla do prestižního souboje s ML, X5 či Lexusem RX300 velmi úspěšně již před delším časem. K tomu musíme vzít v potaz skutečnost, že proslulý systém Quattro je pro konstruování různých teréních a kvasiterénních modelů jako stvořený, jak ostatně napovídá písmeno Q v označení celé modelové řady.
Čeští zákazníci se Q5 konečně dočkali v závěru loňského roku. Při volbě pohonné jednotky mohli od počátku vybírat z benzínového dvoulitru TFSI a z dvojice tédéíček o objemech dva a tři litry. V blízké době se počítá i s agregátem 3,2 FSI, aktuálně však na výkonnostním vrcholu trůní třílitrové tédéíčko, které jsem měl možnost potrápit v obvyklém testu.
Sportu zdar
O co déle „kvé-pětce“ trvalo, než se z lůna mateřské automobilky dostala na povrch zemský, o to více stihla v prenatálním stádiu povyrůst. Ač to nemusí být na první pohled patrné, oproti Mercedesu i BMW je delší i širší, ztrácí pouze na výšku, což jen podtrhuje obligátního sportovního ducha modelů Audi.
Vzhledově tento crossover příliš nepřekvapí a svými charakteristickými prvky v čele s rozměrnou maskou chladiče ve stylu grilovacího roštu se hrdě hlásí k odkazu jiných modelů z Ingolstadtu. Ta na menším kvéčku působí paradoxně méně brutálně než podobná u většího sourozence. Sportovní vizáž umocňuje svažující se střecha nebo vodorovné prolisy na bocích auta. Přední bixenonové reflektory doplňují dnes velepopulární diody pro denní svícení v předních světlech, jejichž velmi vzdálenou (a trapnou) napodobeninu už dnes užívá kdejaký zasloužilý doyen českých silnic.
Zvláště působivá je záď stroje, které dominují nápaditě navržené křivky diod v rozměrných koncových světlech. Decentně vyzývavým doplňkem je pak nenápadné a přitom poměrně velké křidélko nad nízkým zadním oknem, které plynule navazuje na spáru mezi víkem kufru a blatníky. Elegantní je též stříbrná linka rámující boční zasklení. A pokud si odmyslíte světlou výšku auta, lze si široké a nízké zadní čelo audiny v klidu představit jako podobný díl nějakého sportovního kombi nebo snad dokonce i kupé, řekněme taková Alfa Brera například.
Vyjma zcela nesportovní podstaty je to sportovec každým coulem, jehož charakter ještě podtrhovala stylová devatenáctková kola nebo dvě výrazné koncovky výfuku po stranách. I přes zmiňované atributy líté šelmy nočních ulic velkoměsta ale celek působí sympaticky neokázalým dojmem, prost jakýchkoliv nadbytečností v podobě nástavců prahů nebo předního terénního rámu. Jediným hmatatelným důkazem o praktických možnostech vozu zůstávají nenápadné střešní ližiny.