Koncept VisionC položil základy nejen nového Superbu, ale také nového designového směru značky Škoda.

Koncept VisionC položil základy nejen nového Superbu, ale také nového designového směru značky Škoda.

První z konceptů napovídající chystané SUV Yeti byl velmi odvážný otevřený terénní kabriolet.

První z konceptů napovídající chystané SUV Yeti byl velmi odvážný otevřený terénní kabriolet.

Koncept MissionL byl velmi střízlivý a jednoduchý, také z něj vznikl racionální Rapid.

Koncept MissionL byl velmi střízlivý a jednoduchý, také z něj vznikl racionální Rapid.

Škoda Tudor stála na základu první generace Superbu. Výroby se nedočkala.

Škoda Tudor stála na základu první generace Superbu. Výroby se nedočkala.

Koncept Škoda Ahoj! z roku 2002 byl spíše jen cvičením. Stál na podvozku první Fabie a snad jen aktuální Citigo se dá považovat ze jeho duchovního nástupce.

Koncept Škoda Ahoj! z roku 2002 byl spíše jen cvičením. Stál na podvozku první Fabie a snad jen aktuální Citigo se dá považovat ze jeho duchovního nástupce.

Koncept Škoda Joyster se ukázal v říjnu 2006 a jako crossover mezi kupé, hatchbackem a MPV předběhl svou dobu. Výroby se nedočkal.

Koncept Škoda Joyster se ukázal v říjnu 2006 a jako crossover mezi kupé, hatchbackem a MPV předběhl svou dobu. Výroby se nedočkal.

Aerodynamická Škoda 935 měla motor vzadu podobně jako tehdejší Tatry. Další vývoj zastavila především druhá světová válka.

Aerodynamická Škoda 935 měla motor vzadu podobně jako tehdejší Tatry. Další vývoj zastavila především druhá světová válka.

Prototyp Škoda 720 měl motor OHC vpředu a pohon zadních kol. Výroba byla na spadnutí, ale nakonec byl celý projekt začátkem roku 1972 zastaven.

Prototyp Škoda 720 měl motor OHC vpředu a pohon zadních kol. Výroba byla na spadnutí, ale nakonec byl celý projekt začátkem roku 1972 zastaven.

Škoda 720 měl být vůz střední třídy. Plánovalo se obchodní značení Škoda 1250 a Škoda 1500. Vedle sedanu vzniklo také toto kombi a dokonce i kupé.

Škoda 720 měl být vůz střední třídy. Plánovalo se obchodní značení Škoda 1250 a Škoda 1500. Vedle sedanu vzniklo také toto kombi a dokonce i kupé.

Už v 70. letech bylo jasné, že koncepce „všechno vpředu“ je budoucnost. Prototyp Škoda 781 později přešel ve Favorita.

Už v 70. letech bylo jasné, že koncepce „všechno vpředu“ je budoucnost. Prototyp Škoda 781 později přešel ve Favorita.

Studie Škoda Montreaux napověděla první generaci Superbu a už se do výroby prakticky nezměnila.

Studie Škoda Montreaux napověděla první generaci Superbu a už se do výroby prakticky nezměnila.

Sem tam představí Škoda i opravdu šílený koncept, většinou u příležitosti nějaké akce. Jako tento model Citijet pro tuningový sraz Wörthersee.

Sem tam představí Škoda i opravdu šílený koncept, většinou u příležitosti nějaké akce. Jako tento model Citijet pro tuningový sraz Wörthersee.

Škoda FunStar je designové cvičení studentů odborného škodováckého učiliště.

Škoda FunStar je designové cvičení studentů odborného škodováckého učiliště.

Na Wörthersee zamířil i tento sportovní Rapid. RS z něj ale nakonec nebylo ani nebude.

Na Wörthersee zamířil i tento sportovní Rapid. RS z něj ale nakonec nebylo ani nebude.

Škoda Vision D je mix mezi Octavií a Rapidem. Původně se spekulovalo, že vznikne právě zkrácená Octavia.

Škoda Vision D je mix mezi Octavií a Rapidem. Původně se spekulovalo, že vznikne právě zkrácená Octavia.

Nakonec zůstalo jen u konceptu a do sériové výroby se dostal projekt MissionL, který dnes známe jako Rapid.

Nakonec zůstalo jen u konceptu a do sériové výroby se dostal projekt MissionL, který dnes známe jako Rapid.

Jakkoli podivný se zdál koncept oplastované Fabie Combi, nakonec z něj vznikl model Scout.

Jakkoli podivný se zdál koncept oplastované Fabie Combi, nakonec z něj vznikl model Scout.

Koncept sportovně pojaté Škody Fabia Combi Paris nic moc nového nepřinesl.

Koncept sportovně pojaté Škody Fabia Combi Paris nic moc nového nepřinesl.

Uvnitř Fabie Paris se objevily nové sedačky a detaily včetně pozměněných přístrojů. Do výroby ale nic z toho nešlo.

Uvnitř Fabie Paris se objevily nové sedačky a detaily včetně pozměněných přístrojů. Do výroby ale nic z toho nešlo.

První generace Škoda Fabia mohla vypadat klidně třeba takto.

První generace Škoda Fabia mohla vypadat klidně třeba takto.

U první generace Fabie se zvažoval i crossover mezi hatchbackem a MPV, podobně jako u Hondy Jazz.

U první generace Fabie se zvažoval i crossover mezi hatchbackem a MPV, podobně jako u Hondy Jazz.

Další skica první Fabie už se více přibližuje výsledné realitě.

Další skica první Fabie už se více přibližuje výsledné realitě.

Kdyby přišel model Škoda Joyster nyní, určitě by se setkal s úspěchem.

Kdyby přišel model Škoda Joyster nyní, určitě by se setkal s úspěchem.

Škoda Joyster předběhla všechny ty Kie Soul, Hyundaie Veloster a podobné křížence.

Škoda Joyster předběhla všechny ty Kie Soul, Hyundaie Veloster a podobné křížence.

Koncept Škoda MissionL — předzvěst sériového Rapidu.

Koncept Škoda MissionL — předzvěst sériového Rapidu.

Škoda experimentovala i s prodlouženou Octavií první generace.

Škoda experimentovala i s prodlouženou Octavií první generace.

Elektrický koncept Škoda Octavie Green E Line se nakonec dostal do fáze testování prototypů. Budoucnost ale patří levným hybridům.

Elektrický koncept Škoda Octavie Green E Line se nakonec dostal do fáze testování prototypů. Budoucnost ale patří levným hybridům.

Koncept sportovního Rapidu pro sraz ve Wörthersee se nakonec v produkční verzi RS neproměnil.

Koncept sportovního Rapidu pro sraz ve Wörthersee se nakonec v produkční verzi RS neproměnil.

Koncept Škody Roomster byl na poměry konzervativní Škody velmi odvážný.

Koncept Škody Roomster byl na poměry konzervativní Škody velmi odvážný.

Do sériové výroby se nakonec dostalo asymetrické zadní okno místo toho zkoseného na levé straně konceptu.

Do sériové výroby se nakonec dostalo asymetrické zadní okno místo toho zkoseného na levé straně konceptu.

Zvláštní je, že se sériový Roomster u zákazníků s takovým pochopením nesetkal. Byl asi až moc odvážný.

Zvláštní je, že se sériový Roomster u zákazníků s takovým pochopením nesetkal. Byl asi až moc odvážný.

Koncept Škoda Tudor vypadal velmi nadějně, ale v nabité konkurenci by zřejmě neobstál.

Koncept Škoda Tudor vypadal velmi nadějně, ale v nabité konkurenci by zřejmě neobstál.

Výsledná cena Tudoru by se dostala do teritoria, ve kterém by si zákazníci raději koupili vůz prestižnější značky.

Výsledná cena Tudoru by se dostala do teritoria, ve kterém by si zákazníci raději koupili vůz prestižnější značky.

Koncept VisonC naznačuje, že ani jakýsi Superb CC by nemusel být úplně mimo realitu.

Koncept VisonC naznačuje, že ani jakýsi Superb CC by nemusel být úplně mimo realitu.

Terénní dvoudveřový kabriolet. I tak vypadal první koncept SUV Yeti

Terénní dvoudveřový kabriolet. I tak vypadal první koncept SUV Yeti

Zvláštní, že dnes některé automobilky vizi terénního kabrioletu znovu oživují.

Zvláštní, že dnes některé automobilky vizi terénního kabrioletu znovu oživují.

Výrazná kulatá světla druhého konceptu Yeti se nakonec dostala do výroby a stala se jedním z hlavních poznávacích znaků tohoto SUV.

Výrazná kulatá světla druhého konceptu Yeti se nakonec dostala do výroby a stala se jedním z hlavních poznávacích znaků tohoto SUV.

Druhý koncept Škody Yeti už vypadal realističtěji.

Druhý koncept Škody Yeti už vypadal realističtěji.

Interiér konceptu Yeti se výroby nedočkal, Škoda použila konvenční řešení známé třeba z Octavie.

Interiér konceptu Yeti se výroby nedočkal, Škoda použila konvenční řešení známé třeba z Octavie.

První z konceptů napovídající chystané SUV Yeti byl velmi odvážný otevřený terénní kabriolet.
Koncept MissionL byl velmi střízlivý a jednoduchý, také z něj vznikl racionální Rapid.
Škoda Tudor stála na základu první generace Superbu. Výroby se nedočkala.
Koncept Škoda Ahoj! z roku 2002 byl spíše jen cvičením. Stál na podvozku první Fabie a snad jen aktuální Citigo se dá považovat ze jeho duchovního nástupce.
39
Fotogalerie

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Některé projekty se brzy dostaly do sériové výroby. Jiné však zamířily do šuplíku nebo se k nim automobilka vrátila až o několik let později.

Kapitoly článku:


Stalo se zvykem, že podobu chystaných sériových aut předznamenávají designové studie a koncepty. Samozřejmě ani automobilka Škoda, která hraje v koncernu VW roli masového výrobce racionálních aut, nevynechala možnost představit veřejnosti v průběhu své existence zajímavé studie.

Skoda-VisionC_Concept_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgSkoda-Yeti_2_Concept_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpgSkoda-MissionL_Concept_2011_1600x1200_wallpaper_01.jpg
Koncept Škoda VisionC položil základy nového designového směru značky, který můžeme vidět na novém Superbu; první koncept SUV Yeti byl na poměry Škody velmi odvážný; koncept MissionL přešel bez velkých změn do modelu Rapid

Některé z nich se brzy dostaly do sériové výroby, mezi aktuálními jmenujme třeba povedený koncept Škoda VisionC, ze kterého vznikl nový Superb. Jiné projekty však zamířily do šuplíku nebo se k nim automobilka vrátila až o několik let později. A další byly skutečně jen designová cvičení.

Podívejme se tedy do historie na některé koncepty, které měly naději na sériovou výrobu a které se dostaly i do stádia prototypu, ať už pak za jejich zánikem nebo zrušením stálo cokoli.

Skoda-Tudor_Concept_2002_1600x1200_wallpaper_04.jpgimages_skoda_concepts_2002_1_ahoj.jpgSkoda-Joyster_Concept_2006_1600x1200_wallpaper_01.jpg
Velké kupé Tudor, levné městské miniauto Ahoj nebo stylový hatchback Joyster sériová výroba nepotkala. Zejména zrušení Tudoru nemohou skalní fanoušci značky dodnes Škodě odpustit, jakkoli je jasné, že by to z obchodního hlediska nebyl velký trhák

Jedním takovým je třeba aerodynamická Škoda 935 z 30. let nebo revoluční Škoda 720 s designem od Giugiara, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Připomeňme si ale i některé ze zvláštních nápadů, o jejichž výrobě se ani neuvažovalo. To vše najdete v připojené fotogalerii. 

Škoda Yeti

Škoda Yeti bylo první SUV v historii značky Škoda. Bylo k dispozici s pohonem 4x2 i 4x4 a mělo variabilní interiér podobně jako některá MPV. Výroba Škody Yeti skončila v roce 2017. Jejím nástupcem je Škoda Karoq.

Ceny • Test

Doporučujeme

Články odjinud