Vývojový tým ŠKODA Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy. Zdroj: Škoda Motorsport

Vývojový tým ŠKODA Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy. | Zdroj: Škoda Motorsport

Testovací jízdy například ve Španělsku ověřily účinnost aerodynamiky nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 vyvinuté metodou CFD. Zdroj: Škoda Motorsport

Testovací jízdy například ve Španělsku ověřily účinnost aerodynamiky nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 vyvinuté metodou CFD. | Zdroj: Škoda Motorsport

Otvory na obou krajích předního nárazníku známé jako „vzduchové clony“, usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Zdroj: Škoda Motorsport

Otvory na obou krajích předního nárazníku známé jako „vzduchové clony“, usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. | Zdroj: Škoda Motorsport

Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak. Zdroj: Škoda Motorsport

Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak. | Zdroj: Škoda Motorsport

V mrazivých podmínkách tým Škoda Motorsport ladil chování na kluzkém povrchu s hřebovými pneumatikami. Zdroj: Škoda Motorsport

V mrazivých podmínkách tým Škoda Motorsport ladil chování na kluzkém povrchu s hřebovými pneumatikami. | Zdroj: Škoda Motorsport

Za volant se usadilo trio zkušených pilotů – dvojnásobný šampion Intercontinental Rally Challenge Andreas Mikkelsen, mistr Finska Emil Lindholm a Kris Meeke. Zdroj: Škoda Motorsport

Za volant se usadilo trio zkušených pilotů – dvojnásobný šampion Intercontinental Rally Challenge Andreas Mikkelsen, mistr Finska Emil Lindholm a Kris Meeke. | Zdroj: Škoda Motorsport

Všichni jezdcu si nový vůz na sněhu velmi pochvalovali. „Celý test šel hladce, neměli jsme tu žádný vážný zádrhel," prohlásil Meeke. Zdroj: Škoda Motorsport

Všichni jezdcu si nový vůz na sněhu velmi pochvalovali. „Celý test šel hladce, neměli jsme tu žádný vážný zádrhel," prohlásil Meeke. | Zdroj: Škoda Motorsport

Nová Fabia ve verzi Rally2 je podle předpisů FIA opět poháněna zážehovým přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru, který je spojen s pětistupňovou sekvenční převodovkou a pohonem všech kol s mechanickými diferenciály. Zdroj: Škoda Motorsport

Nová Fabia ve verzi Rally2 je podle předpisů FIA opět poháněna zážehovým přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru, který je spojen s pětistupňovou sekvenční převodovkou a pohonem všech kol s mechanickými diferenciály. | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 Zdroj: Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 | Zdroj: Škoda Motorsport

Testovací jízdy například ve Španělsku ověřily účinnost aerodynamiky nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 vyvinuté metodou CFD. Zdroj: Škoda Motorsport
Otvory na obou krajích předního nárazníku známé jako „vzduchové clony“, usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Zdroj: Škoda Motorsport
Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak. Zdroj: Škoda Motorsport
V mrazivých podmínkách tým Škoda Motorsport ladil chování na kluzkém povrchu s hřebovými pneumatikami. Zdroj: Škoda Motorsport
16
Fotogalerie

Nová Škoda Fabia Rally2 má oproti předchůdci dvakrát větší přítlak. Těží i z aerodynamiky silniční verze

Připravovaný závodní speciál si pomáhá vychytaným křídlem a vzduchovými clonami. Ostré nasazení ho čeká v příštím roce.

Čtvrtá generace Fabie nastoupí stejně jako všechny její předchůdkyně do motoristického sportu. Na závodní trať sice vyrazí až za nějakou dobu, ale již nyní probíhají intenzivní přípravy, ladění i testování ve vysokém tempu. Škoda Motorsport se nyní podělila o informace ohledně aerodynamických řešení svého nového speciálu. Práci prý vývojářům usnadnila už výchozí sériová verze, u níž se automobilka chlubí nejlepším součinitelem odporu ve své třídě.

„Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku, zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu,“ vysvětluje Lukáš Vojík z
Technického vývoje Škoda Auto. Silniční Fabia si na přídi pomáhá otvory v čelním nárazníku, které směrují vzduch okolo bočních panelů a předních kol, závodní Rally2 disponuje podobným řešením, které funguje společně s širokým předním splitterem.

Vozy této třídy nesmí mít aktivní aerodynamické prvky, například uzavíratelné žaluzie vpředu, je proto nutné najít rovnováhu mezi přítlakem a odporem vzduchu. K optimálnímu proudění pomáhá střešní sací otvor, který kromě přísunu čerstvého vzduchu k posádce také usměrňuje tok nad střechou. Samozřejmě nechybí ani rozměrné zadní křídlo, ve výsledku tak nová Fabia Rally2 generuje dvakrát větší přítlak, než aktuální model Rally2 evo.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud