Ostrý hatchback Hyundai i30 N sice dostává motor vyrobený v Koreji, stejně tak i převodovku, v Nošovicích ho ale kompletně sestaví, a také před předáním zákazníkovi otestují. O poznání důkladněji, než jiná zde vyráběná auta.
Už od poloviny září vyrábí továrna Hyundai v Nošovicích svůj první sportovní model. Hyundai i30 N, který spadá do kategorie takzvaných „ostrých“ hatchbacků, se nabízí ve dvou variantách. „Zájem je však především o tu výkonnější - s 275 koňskými silami,“ uvádí mluvčí firmy Petr Vaněk.
Do konce letošního roku se vyrobí jen zhruba 1500 kusů tohoto vozu, a proto se dělníci jeho montáží nezabývají každý den. Redakce Autorevue.cz se rozhodla přímo na místě zrodu prověřit, jak se dbá na kvalitu prvního „nošovického Hyundaie“ s maximální rychlostí 250 km/hod.
„Auto od fáze lisování povrchových plechů, přes svařování karoserie, lakovnu a montáž prochází standardními kontrolními body jako každý jiný v současnosti produkovaný automobil,“ uvádí vedoucí oddělení kontroly kvality Martin Klíčník. Velmi důležitým kontrolním bodem je pak ten na konci montážní linky, kdy už je automobil kompletní, ale ještě nemá nastartovaný motor. „Hlavní pozornost se zde věnuje tomu, zda má opravdu namontované správné díly podle požadavků zákazníka, a zda je všechno v interiéru i exteriéru náležitě slícováno,“ vypočítává Martin Klíčník.
Dále následují během fáze seřizování světel a sbíhavosti i zkoušky brzd na válcích další úkony. Například se ověřuje funkce stěračů, ostřikovačů nebo varovných světel. V další části se ještě zkontroluje podvozek. „Opět jde o to, zda je vše na správném místě a náležitě upevněno, ale současně již sledujeme také možné úniky provozních kapalin. Dokonce používáme i takzvanou číhačku, což je přístroj upozorňující na případný únik média z klimatizace.
Odtud pak již auto se zkušebním technikem míří ven na testovací dráhu. „Zde každý vyrobený automobil, ať je to ix20, běžné verze i30 nebo tucsony absolvuje trápení na 3,3 kilometry dlouhém okruhu. Pro „N“ jsme však přidali jsme ještě druhý okruh,“ informuje Klíčník.
Na letišti se jede rychleji
Navíc, občas některý z vyrobených sériových vozů vezmou i na ranvej na letišti v Hradci Králové. „Tam přece jen můžeme dosáhnout vyšší maximální rychlosti než na našem polygonu. Zde se na rovince můžeme rozjet tak 160 – 180 kilometrů v hodině,“ vysvětluje Martin Klíčník.
Jak to zde probíhá, nás pochopitelně zajímalo. Venku, před montážní halou již stojí připravena jedna i30 N a u ní František Rasch, což je jeden ze tří desítek zdejších testovacích řidičů. „Sedněte si za volant,“ říká a já s radostí poslechnu. Je to naše první příležitost na seznámení se s tímto autem, které kolegové již v řadě médií stihli poměrně vychválit. Jedná se o zmíněnou vyšší specifikaci motoru, nalakovanou v bílé barvě. Kromě ní si zákazník může zvolit ještě specifickou světlou modrou, červenou či černou.
Nejprve musíme na rovinku, která je v intervalech několika desítek metrů pokryta různými povrchy. Je zde betonová část s příčnými zářezy, s vlnami, městské kostky, ale i tichý asfalt. Tady musí testovací řidič nastražit uši, zda někde něco neskřípe, nevrže, nerozonuje nebo neklepe. „Na první část s největšími hrboly s enkem nejezdíme. Hrozilo by poškození spojlerů či podvozku,“ vysvětluje Rasch.
I při jízdě se stále něco kontroluje
Následuje průjezd klopenou zatáčkou. „Moc to nepřehánějte, je mokro,“ upozorňuje nás předem František Rasch. Na jejím konci ale dovoluje sešlápnout plynový pedál. „Tady je rovinka, kde si můžete vyzkoušet akceleraci, vysvětluje. „Běžně tady s enkem při prvním průjezdu jedeme tak do sto třiceti, teprve při druhém akcelerujeme naplno a před protilehlou zatáčkou brzdíme až ze sto osmdesáti,“ říká.
Během tak krátké zkoušky nemám moc šancí zjistit jízdní vlastnosti této novinky. Nicméně auto v zatáčce působí neutrálně, brzdy jsou ostré, ale dobře dávkovatelné. Líbí se mi i zvuk deroucí se z výfuku při zapnutém režimu „N“. Rychle se sžívám také s krátkými drahami šestistupňové manuální převodovky a logicky trošku „ostřejší“ spojkou.
Ještě nás čeká průjezd rampou, kde na podvozku znovu kontrolujeme, zda nic nevytéká. Vše je v pořádku, a tak si za volant sedá František Rasch a udělá kvůli fotografování ještě několik průjezdů zmíněnou klopenou zatáčkou.
Práce testovacího řidiče se může zdát docela příjemnou. Jenže, to si může myslet hlavně ten, kdo neví, že na otestování jednoho běžného auta (právě s výjimkou exemplářů „N“) je pouze dvanáct minut a pak hned musí přesednout do dalšího. Navíc, po celou dobu se musí pekelně soustředit, jednak aby odhalil případnou závadu, ale i aby prověřil všechny funkce i asistenční systémy vozu.
Čím lepší má daný automobil výbavu, tím se počet úkonů navyšuje. Například je třeba zkusit i vyhřívání volantu, sedaček nebo jejich ventilování. Dále také nastavování zrcátek, klimatizaci, topení a mnoho dalšího. Takových předepsaných testů je více než třicet.
„Přesto mě to stále baví,“ říká František Rasch, který v Nošovicích pracuje od spuštění výroby před devíti lety. Sám má zatím doma vůz jiné, sportovně orientované značky. „Jsem opravdu rád, že teď máme možnost vyrábět i30 N. Začínám uvažovat o tom, že bych si ho sám koupil,“ svěřuje se nám.
Když auto přijede z testovací dráhy, je ještě zavřeno do speciální tlakové myčky, kde ho jednak zbaví případných nečistot, a současně se tam prověří fukčnost jednotlivých těsnění a spojů, ať už na karoserii nebo na podvozku. Pak ho již čeká jen závěrečná kontrola laku, výbavy a dokumentace a může vyrazit za zákazníkem. „Tak ať se vám, pane neznámý, dobře jezdí!
Hyundai i30 N – technická data a české ceny |
Verze |
Hyundai i30 N |
Hyundai i30 N Performance |
Motor |
2.0 T-GDI |
2.0 T-GDI |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
1998 |
Válce/ventily |
4.4 |
4.4 |
Největší výkon [kW/min] |
184/6000 |
202/6000 |
Točivý moment [N.m/min] |
353/1450-4000 |
353/1450-4700 |
Převodovka |
6M |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6,4 |
6,1 |
Pohotovostní hm. [kg] |
1400 |
1429 |
Základní cena [Kč] |
699.990 |
739.990 |
Na galerii snímků zobrazujících výrobu auta i prověrku jeho kvality na testovací dráze, se podívejte zde: