Crossover je kouzelné slůvko pod které se vejde vše mimo běžné automobilové segmenty. Ani ryba ani rak? My říkáme CX-7.
Kapitoly článku:
A nebo expedice Adam 84. Všichni víme, že tato expedice se podařila. Světového génia zachránila a Návštěvníci zde připravili Sametovou revoluci podle manuálů CIA. Anebo to bylo jinak? V tehdejším populárním seriálu o našich potomcích zachraňujících génia v roli expedičního automobilu účinkovala tehdy populární lada Niva, svým způsobem také crossover. To se vzal technický základ žiguli, v kovárně se to popasovalo a vznikl vynikající sovětský off-road.
Nějak podobně asi vznikala Mazda CX-7. Účastníci expedice japonských designérů (zdůrazňuji nikoliv konstruktérů) si z výpravy po USA přivezla skicu něčeho, čemu nedokázali v Hiroshimě odolat. Ani ryba ani rak. Možná také princezna koloběžka, přijde i nepřijde, oblečená i nahá. Oproti českým Návštěvníkům ale překvapivě nežhavíme, ale zapalujeme. Naftového motoru se totiž americká Mazda nedočkala.
Krasavice
Mazda CX-7 se vymyká evropskému pojetí automobilu. Modrá metalíza s náznaky fialové zhodnocuje ostré rysy japonského samuraje s americkým pracovním vízem. Přídi vozu dominuje předsunutá přední maska s mohutným grilem, ještě masivnějším předním nárazníkem a agresivními tubusy jednotlivých reflektorů v předních světlometech. Spodní nelakovaná část předního nárazníku potvrzuje, že Mazda CX-7 není žádným off-roadem, vlastně ani plnohodnotným SUV, i když o tom si více řekneme v následujících kapitolách.
Líbivé prvky v podobě reflektorů, průduchů v předním nárazníku, nebo vyloženě prémiové postranní ukazatele směru ve vnějších zpětných zrcátkách směřují CX-7 spíše pro movitější zákazníky, podobně je chápán turbomotor pod kapotou bez sebemenší snahy šetřit palivo.
Zboku vytváří dynamiku zajímavá spodní vlnovka bočního prosklení, u testovaného kousku navíc v kombinaci s tmavými zadními skly a chromovanými klikami. Na takové detaiyl dnes nejsme v Evropě zvyklí, kdežto v USA svázané rychlostními předpisy více dbají na podobné detaily, než na jízdní vlastnosti. Právě profil Mazdy připomíná kosmickou loď s ladnými tvary delfíního těla.
Na zádi si vybavujeme tvary Audi A4 Avant z konce devadesátých let a oživujícím prvkem je čirá optika koncových svítilen, jenž je v Evropě doménou tuningu a v USA běžným doplňkem luxusnějších automobilů. Nechybí ani obligátní srdíčkovité prosklení výklopné zádi. Naopak dvojice koncovek výfuku je podle nás nedostatečně zharmonizovaná s celkem a dostatečně nezdůrazňuje sílu vozu.
Mazda CX-7 jako celek je skutečným vozem návštěvníků. Kdyby se návšěvníci natáčeli dnes v globalizovaném Světě, jistě by Ladu Nivu nahradila právě Mazda CX-7. Za design tleskáme a jistě nejsme sami.
Snaha o prémiovost
Otevření dveří s sebou nese dva překvapivé poznatky. Tím prvním jsou poněkud plechové dveře, jejichž zvuk při otevírání i zavírání připomíná svého času hit československých motoristů v podobě Wartburgu 353 Tourist, jenž by se výškou podvozku mohl směle srovnávat právě s Mazdou CX-7.
Druhým poznatkem je dojem prémiovosti v interiéru. Zejména leštěný plast vypadá úžasně a tak je jen škoda, že matná masa tmavého plastu je opět tvrdá jako chléb v československých prodejnách Jednota.
Palubní deska každé Mazdy má několik poznávacích znamení. Přístrojový štít má červené podsvícení a výrazné tubusy jednotlivých přístrojů. Středový panel je složen z tvrdého plastu a imitace hliníku. Mazda CX-7 přesto vypadá uvnitř stejně originálně jako zvenku. Jedním ze zajímavých prvků je tříramenný volant s imitací karbonu z lesklého tmavého plaqstu, nebo kruhové výdechy klimatizace, neskutečně podobné těm ve Škodě 130 Rapid. Zkrátka inspirace napříč dekádami.
Ale zpět k architektuře palubní desky. Horní část palubní desky tvoří žlábek opatřený uprostřed krystalovým displejem palubního počítače. Následuje středová část s přístrojovým štítem a začátkem středového panelu. Ten je přehlídkou nejrůznějších tlačítek, ze kterých by se zejména ženám zamotala hlava.
Úložná schrána před spolujezdcem je kupodivu podobně veliká jako ta ve Škodě 120, zato středový tunel nese řadu odkládacích schránek, prohlubní a také linky s imitací hliníku a masiv s imitací karbonu. Středová loketní opěrka už je pro jistotu z pravé kůže.
Přední sedadla nabízejí pohodlné sezení a záda v nich nebolí ani po stovkách kilometrů. Mazda CX-7 se nabídkou sezení řadí spíše k osobním automobilům než k SUV, jejichž negativem jest, že převzaly řidičské kozlíky z off-roadů.
Na zadních sedadlech je nepřeberné množství místa podobně jako u ostatních SUV. Tedy hlavně směrem na výšku. Ostatní rozměry odpovídají vyšší střední automobilové třídě v Evropě. Jen kožené čalounění se v horkých letních vedrech lepí na kůži pasažérů.
Zavazadlový prostor ctí tradice amerických SUV a je co nejvíce přehledný s minimálním počtem přihrádek v jednotlivých zákoutích. Pod rovným dnem se nachází neplnohodnotné rezervní kolo, naopak potěšující je systém sklápění opěradel zadních sedadel páčkami v zavazadelníku, jenž nám připomněly časy stopětek.
Po sklopení oněch opěradel vznikne takřka rovná plocha a sami jsme si vyzkoušeli, že v Mazdě lze bez problému i přespat. Celkově představuje interiér Mazdy CX-7 příjemné řidičské pracoviště a ještě příjemnější obývací pokoj pro celou posádku. Věřte, že v této Mazdě budete vrcholně spokojeni.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5