S ojetým Suzuki SX4 sice neuděláte dojem na sousedy, ale to vám může být jedno. Je to velmi spolehlivé auto.

S ojetým Suzuki SX4 sice neuděláte dojem na sousedy, ale to vám může být jedno. Je to velmi spolehlivé auto.

Ideální volbou je benzínová šestnáctistovka. Na kompaktní hatchback bohatě stačí a jezdí za zhruba osm litrů.

Ideální volbou je benzínová šestnáctistovka. Na kompaktní hatchback bohatě stačí a jezdí za zhruba osm litrů.

Interiér Suzuki je sice trochu plastový, ale je funkční. Výhodou většiny aut na trhu jsou rozumné (a poctivé) kilometrové nájezdy.

Interiér Suzuki je sice trochu plastový, ale je funkční. Výhodou většiny aut na trhu jsou rozumné (a poctivé) kilometrové nájezdy.

Subaru Impreza je jasnou volbou, pokud potřebujete hatchback segmentu C a chcete pohon 4x4.

Subaru Impreza je jasnou volbou, pokud potřebujete hatchback segmentu C a chcete pohon 4x4.

Systém pohonu je tu řešený pomocí mechaniky, nikoli elektronickou spojkou. U benzínového dvoulitru dostanete i redukci.

Systém pohonu je tu řešený pomocí mechaniky, nikoli elektronickou spojkou. U benzínového dvoulitru dostanete i redukci.

Interiér je možná hodně asijský, ale to vám asi bude za volantem jedno. Impreza má navíc skvělé jízdní vlastnosti.

Interiér je možná hodně asijský, ale to vám asi bude za volantem jedno. Impreza má navíc skvělé jízdní vlastnosti.

Škoda Octavia je sázkou na jistotu. Jen je potřeba vybírat auta mezi prověřenými ojetinami s jasným původem a historií.

Škoda Octavia je sázkou na jistotu. Jen je potřeba vybírat auta mezi prověřenými ojetinami s jasným původem a historií.

Po modernizaci jsou motory 2.0 TDI CR už poměrně spolehlivé. Záleží na zacházení, ale výkonnější Octavie obvykle netrpí na to, že by se na nich zaměstnanci mstili za to, že nevyfasovali něco lepšího.

Po modernizaci jsou motory 2.0 TDI CR už poměrně spolehlivé. Záleží na zacházení, ale výkonnější Octavie obvykle netrpí na to, že by se na nich zaměstnanci mstili za to, že nevyfasovali něco lepšího.

Interiéry škodovek (a obecně koncernových aut) velmi dobře maskují svůj věk. Navíc za čtyři roky klidně najedou 250 000 km. I to je důvod proč se tak hojně stačí.

Interiéry škodovek (a obecně koncernových aut) velmi dobře maskují svůj věk. Navíc za čtyři roky klidně najedou 250 000 km. I to je důvod proč se tak hojně stačí.

Audi A6 možná nemá takové jízdní vlastnosti jako BMW řady 5, ale má aspoň spolehlivou mechaniku pohonu 4x4.

Audi A6 možná nemá takové jízdní vlastnosti jako BMW řady 5, ale má aspoň spolehlivou mechaniku pohonu 4x4.

Můžete mít sedan, kombi nebo zvednutý Allroad. I když umí diesel 3.0 TDI zazlobit, při správném servisu vydrží a vydělá si na sebe rozumnou spotřebou.

Můžete mít sedan, kombi nebo zvednutý Allroad. I když umí diesel 3.0 TDI zazlobit, při správném servisu vydrží a vydělá si na sebe rozumnou spotřebou.

Pokud nechcete čekat, až se vysypou rozvody u třílitrového dieselu (oprava stojí klidně padesát tisíc korun), kupte si spolehlivý benzínový osmiválec 4,2 l. Ten si ale vezme, zejména pod kapotou Allroadu, i 14 litrů na sto.

Pokud nechcete čekat, až se vysypou rozvody u třílitrového dieselu (oprava stojí klidně padesát tisíc korun), kupte si spolehlivý benzínový osmiválec 4,2 l. Ten si ale vezme, zejména pod kapotou Allroadu, i 14 litrů na sto.

Mercedes-Benz třídy S minulé generace lze koupit ještě v ukázkovém stavu hodném luxusní limuzíny.

Mercedes-Benz třídy S minulé generace lze koupit ještě v ukázkovém stavu hodném luxusní limuzíny.

Většina aut má pravidelný servis a jednoho majitele. Jakkoli je osmiválec S500 přímo pohádkový, vás asi bude nejvíce lákat diesel S320 CDI. Motor ujde, ale dynamicky to není žádný zázrak.

Většina aut má pravidelný servis a jednoho majitele. Jakkoli je osmiválec S500 přímo pohádkový, vás asi bude nejvíce lákat diesel S320 CDI. Motor ujde, ale dynamicky to není žádný zázrak.

Složitá technika je tentokrát docela spolehlivá. Stejně ale platí, že čím méně toho ojetý Mercedes má, tím lépe. My víme, že komfortní sedadla s ventilací a nastavením ve 28 směrech jsou prima, ale víte, kolik stojí ten mechanismus?

Složitá technika je tentokrát docela spolehlivá. Stejně ale platí, že čím méně toho ojetý Mercedes má, tím lépe. My víme, že komfortní sedadla s ventilací a nastavením ve 28 směrech jsou prima, ale víte, kolik stojí ten mechanismus?

Porsche 911 Turbo. Musíme dodávat něco víc? No dobře, na desetitisícové porce kilometrů to asi pro běžného smrtelníka nebude, ale „motorkový“ roční nájezd do 10 000 km dokážete uživit.

Porsche 911 Turbo. Musíme dodávat něco víc? No dobře, na desetitisícové porce kilometrů to asi pro běžného smrtelníka nebude, ale „motorkový“ roční nájezd do 10 000 km dokážete uživit.

Turbo je drtivě rychlé, spolehlivé a... A vůbec, je to pravé Porsche. Kupte si ho, dokud jsou! A už se na nic neptejte.

Turbo je drtivě rychlé, spolehlivé a... A vůbec, je to pravé Porsche. Kupte si ho, dokud jsou! A už se na nic neptejte.

Motor 911 Turbo generace 996 pochází ze závodního programu pro Le Mans. Se zlobivou atmosférickou jednotkou v Carreře nemá téměř nic společného. U ojetiny je jistější koupit automat. Ten totiž chrání motor a pohon všech kol před velmi hrubým zacházením.

Motor 911 Turbo generace 996 pochází ze závodního programu pro Le Mans. Se zlobivou atmosférickou jednotkou v Carreře nemá téměř nic společného. U ojetiny je jistější koupit automat. Ten totiž chrání motor a pohon všech kol před velmi hrubým zacházením.

Ideální volbou je benzínová šestnáctistovka. Na kompaktní hatchback bohatě stačí a jezdí za zhruba osm litrů.
Interiér Suzuki je sice trochu plastový, ale je funkční. Výhodou většiny aut na trhu jsou rozumné (a poctivé) kilometrové nájezdy.
Subaru Impreza je jasnou volbou, pokud potřebujete hatchback segmentu C a chcete pohon 4x4.
Systém pohonu je tu řešený pomocí mechaniky, nikoli elektronickou spojkou. U benzínového dvoulitru dostanete i redukci.
18
Fotogalerie

Od Suzuki k Porsche: 6 tipů na ojetiny s pohonem 4x4, které nejsou SUV

Chcete solidní ojeté auto s pohonem všech kol, ale odmítáte módní kategorii SUV? Vybrali jsme zajímavé čtyřkolky z několika cenových hladin.

Kapitoly článku:


Jak už jsme si naznačili dříve v článku o pěti nejlepších ojetých SUV,  nutnost pohonu všech kol se v našich středoevropských podmínkách trochu přeceňuje. Pokud ale přesto z nějakého důvodu trváte na čtyřkolce a vozy kategorie SUV se vám jednoduše nelíbí, pořád je výběr solidní.

Vybrali jsme charakteristické ojetiny z různých cenových kategorií trhu, které by vaše požadavky mohly uspokojit nejlépe. Jistě, každé z těchto aut má svá pro a proti, ale domníváme se, že v součtu všech vlastností a objektivních i subjektivních hledisek se jedná o dobrou volbu.

Samozřejmě budeme rádi, když nám do diskuze napíšete, jak to vidíte vy. A můžete připsat i svoje tipy a zkušenosti s konkrétními čtyřkolkami.

Do 150 000 Kč: Suzuki SX4 1.6 VVTi

Další dobrá volba: Fiat Panda 4x4, BMW 330xd E46

Za sto tisíc koupíte ojeté Audi nebo něco podobného, ale pokud chcete mlaší a méně jeté auto, představuje právě hatchback Suzuki SX4 zřejmě nejjistější volbu. Zapomeňte na problematický turbodiesel, s benzínovým motorem 1.6 VVTi je to snad nejlepší možná koupě.

Suzuki-SX4_2010_1600x1200_wallpaper_01.jpgSuzuki-SX4_2010_1600x1200_wallpaper_29.jpgSuzuki-SX4_2010_1600x1200_wallpaper_33.jpg
Uvnitř je Suzuki SX4 poněkud laciné a bakelitové, ale co se funkce a schopností týče, nejde mu nic vytknout. Jezdí docela dobře, je pohodlné, praktické a také velmi spolehlivé

Je tu vůbec něco, na co si musíte dát pozor? Předně se zaměřte na stav podvozku. SX4 není off-road a pokud s ním někdo skákal někde po polní cestě mezi kamením, mohl spodek vozu dost poničit. Hledejte proto stopy po škodách od kamenů. Prověřte samozřejmě také zadní diferenciál a rozvodovku, jestli ze systému 4x4 něco neteče a hlavně jestli správně funguje.

Zadní náprava by se měla připojovat elektronicky bez větších problémů. Jednoduše najeďte předními koly na kluzký povrch (mokrou trávu nebo štěrk) a pokuste se o rychlý rozjezd. Když se budou přední kola protáčet, zatímco zadek se ani nehne, něco je špatně. Pak už jen pozor na to, aby za sebou auto mělo aspoň základní servis, nepřetahované intervaly výměn oleje a nevypadalo vyloženě zničeně. Výběr je na trhu solidní, tak obejděte nejprve několik nabídek, ať si uděláte celkový přehled.

Do 200 000 Kč: Subaru Impreza 2.0R

Další dobrá volba: Audi A4 2.0 TFSI quattro, Volvo V70 D5

Subaru je stálice na trhu čtyřkolek a trochu zatracovaná a neprávem nedoceněná Impreza třetí generace patří k nejspolehlivějším čtyřkolkám v kategorii normálních aut. Zapomeňte na diesel a berte dvoulitrovou atmosféru. Navíc k tomuto benzínovému dvoulitru dostanete ještě redukci, která se může někdy hodit.

Subaru-Impreza_5-Door_2008_1600x1200_wallpaper_03.jpgSubaru-Impreza_5-Door_2008_1600x1200_wallpaper_20.jpgSubaru-Impreza_5-Door_2008_1600x1200_wallpaper_27.jpg
Vyhněte se problémovému dieselu a berte dvoulitrovou atmosféru. Sice „žere“ osm až devět litrů, ale snese i horší zacházení a při pravidelném servisu vydrží na věky. I pohon 4x4 je robustní a hlavně se na něj vždy můžete spolehnout

Na rozdíl od konkurence je tu pohon všech kol stálý a i když se spotřeba a pocitová dynamika dvoulitru nezdá zrovna ukázková, svou práci auto odvede, je spolehlivé a řídí se celkem příjemně. Pokud chcete nenápadné auto s pohonem 4x4, nemůžete s Imprezou 2.0R udělat chybu.

Pozor jenom na stav řemenových rozvodů, jinak je motor extrémně spolehlivý.  Potřebuje pravidelné výměny provozních náplní a hodně ojeté exempláře mohou mít problémy se spotřebou oleje, ale to se týká skutečně jen velmi unavených a zanedbaných aut. Přestavby na LPG jsou běžné, ale pokud nečiní váš nájezd desítky tisíc kilometrů ročně, benzín v klidu uživíte. Rizikem starších Imprez 2.0R provozovaných po horších cestách je snad jen koroze. Lak totiž od štěrku a odletujících kamínků dost trpí.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud