59
Fotogalerie

Test Land Rover Defender: obránce tradic

Defender je už přes půl století považován za špičku mezi off-roady. Je tomu tak i dnes, nebo je toto hodnocení jen úctou ke stáří?

Kapitoly článku:


Armádní terénní vozidla jsou přímo spjata s druhou světovou válkou. Zatímco v první světové válce ještě armády přebudovávaly vozidla taxislužby, v té druhé vzhledem k akčnějšímu průběhu potřebovaly daleko silnější a v terénu schopnější vozidla. A tak jmenujme německé KDF Wagen na technickém základu brouka, americký Willys, totiž pozdější Jeep. Po válce, ovšem s ohledem na válečné zkušenosti se k nim přidal také Land Rover, divize automobilky Rover. Ta se později osamostatnila a dnes na rozdíl od Roveru nepatří Číňanům, ale Fordu, i když brzy možná bude patřit Indům. Ale takový je život v globalizaci a výprodej britských automobilek je zvláštním fenoménem od druhé poloviny 20. století.

landrover_defender/P1910909.JPG landrover_defender/P1910953.JPG landrover_defender/P1910927.JPG

Land Rover Defender ale dnes stále představuje ikonickou záležitost Britského impéria, i když jeho kořeny sahají pouze do 40. let minulého století a takový americký Jeep je daleko starší. Defender navíc není ve své designové neotesanosti a jízdních vlastnostech v terénu na evropských trzích sám. O to více překvapuje, že se mu stále daří hledat si nové zákazníky.

Je Defender jen pojízdnou vzpomínkou na staré časy, nebo i dnes představuje mimořádný terénní automobil? Začněme pěkně od podlahy.

Historie modelu Land Rover Defender (1954 - 2006)

Station Wagon, série I (1954 - 1958)
• 1954 výroba vozů s dlouhým rozvorem kol (107").
• Poprvé použit dieselový motor.

Station Wagon, série II (1958-1961)
• 1958 zvětšena posuvná okna.
• Začleněny prahy pro zakrytí výfukového potrubí a pohonné jednotky.
• Plnící hrdlo palivové nádrže přesunuto z podsedadla řidiče za dveře řidiče (RHD).

Station Wagon, série II (1961-1972)
• 1966 zařazení elektrických ukazatelů se stává standardem.
• 1968 reflektory přemístěny z mřížky chladiče na strany.

Station Wagon, série III (1972-1984)
• 1972 přidáno boční sací potrubí chladiče.
• 1981 modely County vybaveny vylepšenými sedadly.

´90´ Station Wagon (1984-1990)
• 1984 listové pružiny nahrazeny pružinami vinutými.
• Zavedeno jednodílné čelní sklo.
• Přední posuvná okna nahrazena okny spouštěcími.
• Pro vyrovnání širší stopy začleněny polyuretanové podběhy kol.

 Defender (1990-2006)
• 1998 zaveden motor Td5.
• Palivová nádrž a její hrdlo přesunuty do zadní části vozidla.
• Zakázáno umístění rezervní pneumatiky na kapotě vozidla.

Nový Defender 2007
• Nový dieselový 2,4 litrový motor s točivým momentem 360 Nm.
• Nová 6ti stupňová převodovka.
• Nový design přístrojové desky a sedadel.
• Nové vytápění, ventilace a klimatizace.

landrover_defender/P1910746.JPG landrover_defender/P1910751.JPG landrover_defender/P1910761.JPG

Design jako sprosté slovo

Design? Co je to... ptají se příznivci Defenderu. Když se vyráběl 40 let v takřka nezměněné podobě Trabant, snesla se na něho vlna kritiky. Kdyby dodnes Jeep vyráběl svůj první Willys, případně modely z padesátých let, asi bychom se na něj dívali divně. Defenderu to z nepochopitelných důvodů odpouštíme. Nikdy si nehrál na krasavce, ani nešel s dobou, účel je zde více než forma.

Hranatá hliníková karosérie stále sedí na bytelném ocelovém rámu, tvary jsou stále stejně nesnesitelně hranaté, jen detaily se mění a Defender postupně přebírá techniku modernějšího modelu Discovery

landrover_defender/P1910827.JPG landrover_defender/P1910829.JPG  

Příď vozu tvoří kulaté světlomety se zvlášť umístěnými kulatými parkovacími světly a ukazateli směru. Ty jsou ještě kryty ocelovou mřížkou. Příď vozu zkrašluje plastový rám s nápisem Defender, zatímco hliníkovou kapotu zdobí název automobilky. Pod plastovým rámem se nachází elektrický naviják připravený pro chvíle nejtěžší.

Po stranách kapoty na blatnících jsou umístěny hliníkové stupačky, chromovaná anténa v levém blatníku se stále dojemně vysouvá ručně. Na pravém A sloupku je umístěno vyvedené sání vzduchu a Defender se tak může s klidem brodit.

landrover_defender/P1910753.JPG landrover_defender/P1910754.JPG landrover_defender/P1910755.JPG

Čelní sklo nezměnilo svou jednoduchost, stále se jedná o vodorovné sklo, tentokrát již s fordovským drátěným vyhříváním uvnitř. Novinkou jsou zaslepené větračky pod čelním sklem, což nám bylo nostalgicky líto.

Pohled na profil vozu naznačuje, že máme co do činění se skříňovým provedením, navíc v úpravě N1. Postrádáme tedy prosklení zavazadlového prostoru a přebývá nám nepraktická ocelová mříž vozidel psychiatrické kliniky. Ostatně móda odpočtu vozidel už dnes dorazila i k luxusním značkám, a tak mříž na blázny najdete i v daleko luxusnějších vozech, než je právě spartánský Defender.

landrover_defender/P1910787.JPG landrover_defender/P1910765.JPG landrover_defender/P1910763.JPG 

Největší zradou jsou silniční zimní pneumatiky. Bezesporu skvěle vedou na silnici, ale v bahnitém terénu se ukázaly být nejvíce limitující. Provedli jsme proto dotaz na importéra, zda by bylo možno osadit Defender lepšími pneumatikami pro jízdu v terénu v zimě. Bohužel zimní terénní pneumatiky nemají homologaci a ani my, ani importér jsme si netroufli vyrážet na silnice bez jejich homologace zvláště při štědrosti českých pojišťoven v případě škodní události.

landrover_defender/P1910766.JPG landrover_defender/P1910770.JPG landrover_defender/P1910777.JPG

Potěšujícím prvkem je kaplička pro hrdlo palivové nádrže, kterou jsme obdivovali už u blízkého příbuzného, španělského off-roadu Santana P-10, jehož kořeny jsou právě u Land Roveru. Stejně nezvykle působí i nýty, které Defender vůbec neskrývá, nejsou ani lakovány. Při představě hliníkového Audi s nýty na karosérie se nám dělají mdloby, u Land Roveru nám ani nepřijdou nějak nepatřičné, i když pravé hřebíky by byly ještě stylovější. Rovněž vnější zpětná zrcátka bez možnosti dálkového seřízení dodržují módní tvary Škody 1203 TAZ.

Dalším stylovým prvkem je bílá střecha a v ní malá okna, která známe z československých autobusů Škoda ŠD11 ze sedmdesátých let. Záď vozu pak náleží stylové hranatosti, kterou dnes ostatní konkurenti nenabízejí. Ke střešnímu nosiči olbřímích rozměrů náleží ještě schůdky právě na zadním čele. Zadní čelo pak nese malé dveře do nákladového prostoru. Jeho oddělení mříží od kabiny pro cestující pociťujeme jako velkou daň za odpočet DPH. A nezachrání to ani tažné zařízení a deset přívěsů za Defenderem.

landrover_defender/P1910792.JPG landrover_defender/P1910756.JPG landrover_defender/P1910760.JPG

Jak zhodnotit design Defenderu? Kdybychom dostali k Defenderu ještě britskou královnu v holínkách a se šátkem na hlavě, idylka Splendid isolation by nás neminula. Defender není ani krásný, ani ošklivý. Je praktický a velmi, ale velmi konzervativní.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud