První Cayenne byl představen v roce 2002, jak by ale vypadal, kdyby se první SUV od Porsche objevilo už v roce 1967? Teoretickou odpověď na tuto otázku dává tohle auto – klasická 911 s dalším párem dveří, víkem kufru a pořádně přizvednutým podvozkem. Zdroj: Ruben Ooms

První Cayenne byl představen v roce 2002, jak by ale vypadal, kdyby se první SUV od Porsche objevilo už v roce 1967? Teoretickou odpověď na tuto otázku dává tohle auto – klasická 911 s dalším párem dveří, víkem kufru a pořádně přizvednutým podvozkem. | Zdroj: Ruben Ooms

Automobilka Mercedes odstartovala éru jednoprostorových osobních automobilů v roce 1997 první generací třídy A, tohle je pro změnu ukázka, jak by takovou koncepci navrhli v roce 1955. Jako konkurent mini-vozítka BMW Isetta by tento lidový Mercedes představoval ztělesněný luxus. Zdroj: Ruben Ooms

Automobilka Mercedes odstartovala éru jednoprostorových osobních automobilů v roce 1997 první generací třídy A, tohle je pro změnu ukázka, jak by takovou koncepci navrhli v roce 1955. Jako konkurent mini-vozítka BMW Isetta by tento lidový Mercedes představoval ztělesněný luxus. | Zdroj: Ruben Ooms

MiTo se vyrábělo od roku 2008 na bázi Fiatu Punto, kdyby ale někoho napadlo postavit malou Alfu už na přelomu 50. a 60. let, klidně mohla vypadat takto. Alfa sice tou dobou Fiatu nepatřila, s trochou fantazie si však umíme pod pohlednou karoserií představit základy pětistovky či Austinu Mini. Zdroj: Ruben Ooms

MiTo se vyrábělo od roku 2008 na bázi Fiatu Punto, kdyby ale někoho napadlo postavit malou Alfu už na přelomu 50. a 60. let, klidně mohla vypadat takto. Alfa sice tou dobou Fiatu nepatřila, s trochou fantazie si však umíme pod pohlednou karoserií představit základy pětistovky či Austinu Mini. | Zdroj: Ruben Ooms

Hybridní sporťák od BMW byl poprvé představen na frankfurtském autosalonu v roce 2013, kdyby ale v Mnichově probíhalo vše podle poněkud jiného scénáře, mohlo z toho být benzín-elektrické kupé s označením i8 už v roce 1958. Zdroj: Ruben Ooms

Hybridní sporťák od BMW byl poprvé představen na frankfurtském autosalonu v roce 2013, kdyby ale v Mnichově probíhalo vše podle poněkud jiného scénáře, mohlo z toho být benzín-elektrické kupé s označením i8 už v roce 1958. | Zdroj: Ruben Ooms

Malý Peugeot 1007 vyráběný francouzským koncernem PSA v letech 2005 až 2009 mnoho úspěchů nesklidil, možná by se však tato koncepce s dvojicí posuvných dveří naroubovaných na městském mini poněkud lépe prosadila na počátku 60. let třeba pod označením (v kontextu s tehdejší nomenklaturou) 103. Zdroj: Ruben Ooms

Malý Peugeot 1007 vyráběný francouzským koncernem PSA v letech 2005 až 2009 mnoho úspěchů nesklidil, možná by se však tato koncepce s dvojicí posuvných dveří naroubovaných na městském mini poněkud lépe prosadila na počátku 60. let třeba pod označením (v kontextu s tehdejší nomenklaturou) 103. | Zdroj: Ruben Ooms

Ochranné panely Airbump na Citroënech dlouho nevydržely. Cactus je ztratil už po faceliftu, právě ty ale inspirovaly Rubena k návrhu teoretického nástupce modelu Ami 6 nebo Ami 8. A vůbec by to jako módní záležitost nevypadalo špatně. Zdroj: Ruben Ooms

Ochranné panely Airbump na Citroënech dlouho nevydržely. Cactus je ztratil už po faceliftu, právě ty ale inspirovaly Rubena k návrhu teoretického nástupce modelu Ami 6 nebo Ami 8. A vůbec by to jako módní záležitost nevypadalo špatně. | Zdroj: Ruben Ooms

Audi experimentovalo se sportovním vozem s motorem uprostřed už na počátku 90. let, kdy představilo koncept Quattro Spyder s vidlicovým šestiválcem o objemu 2,8 litru a hmotností jen 1100 kg, zatímco R8 dorazila až v roce 2006. Kdyby se však tato myšlenka prosadila už v roce 1983, klidně mohl výsledek vypadat takto. Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Audi experimentovalo se sportovním vozem s motorem uprostřed už na počátku 90. let, kdy představilo koncept Quattro Spyder s vidlicovým šestiválcem o objemu 2,8 litru a hmotností jen 1100 kg, zatímco R8 dorazila až v roce 2006. Kdyby se však tato myšlenka prosadila už v roce 1983, klidně mohl výsledek vypadat takto. | Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Kdyby ropná krize z počátku 70. let měla ještě tvrdší dopad a technologie byly na vyšší úrovni, mohla Toyota Prius teoreticky vzniknout například v roce 1977. Jak by vypadala, si už nemusíme jen představovat, tohle vypadá docela realisticky. Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Kdyby ropná krize z počátku 70. let měla ještě tvrdší dopad a technologie byly na vyšší úrovni, mohla Toyota Prius teoreticky vzniknout například v roce 1977. Jak by vypadala, si už nemusíme jen představovat, tohle vypadá docela realisticky. | Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Novodobý muscle-car v podobě roadsteru Dodge Viper dorazil na trh v roce 1992, kdyby ale koncept tohoto vozu měli zpracovat návrháři v polovině šedesátých let, v zásadě nepochybujeme o tom, že by jejich práce nemusela mít daleko od práce Rubena Oomse. Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Novodobý muscle-car v podobě roadsteru Dodge Viper dorazil na trh v roce 1992, kdyby ale koncept tohoto vozu měli zpracovat návrháři v polovině šedesátých let, v zásadě nepochybujeme o tom, že by jejich práce nemusela mít daleko od práce Rubena Oomse. | Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Původní Range Rover z roku 1970 měl také pouze dvoudveřovou karoserii, akorát jeho tvůrci o něm nepřemýšleli jako o crossoveru-coupé. Byl to zkrátka klasický offroad se špetkou luxusu a zážehovým atmosférickým osmiválcem. Pokud by z tohoto vozu měl koncem tehdejší dekády vzniknout Evoque, tohle provedení by se nám líbilo hodně. Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Původní Range Rover z roku 1970 měl také pouze dvoudveřovou karoserii, akorát jeho tvůrci o něm nepřemýšleli jako o crossoveru-coupé. Byl to zkrátka klasický offroad se špetkou luxusu a zážehovým atmosférickým osmiválcem. Pokud by z tohoto vozu měl koncem tehdejší dekády vzniknout Evoque, tohle provedení by se nám líbilo hodně. | Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Spojeným státům také chvíli trvalo, než se na tamních silnicích objevily crossovery a auta třídy SUV. Kdyby se vám ale podařilo poslat stručnou zprávu do roku 1960, jak vypadají nejprodávanější auta v USA na počátku 21. století, dost možná by Cadillac navrhl a postavil Escalade s tímto designem.  Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Spojeným státům také chvíli trvalo, než se na tamních silnicích objevily crossovery a auta třídy SUV. Kdyby se vám ale podařilo poslat stručnou zprávu do roku 1960, jak vypadají nejprodávanější auta v USA na počátku 21. století, dost možná by Cadillac navrhl a postavil Escalade s tímto designem.  | Zdroj: Ruben Ooms, autoweek

Automobilka Mercedes odstartovala éru jednoprostorových osobních automobilů v roce 1997 první generací třídy A, tohle je pro změnu ukázka, jak by takovou koncepci navrhli v roce 1955. Jako konkurent mini-vozítka BMW Isetta by tento lidový Mercedes představoval ztělesněný luxus. Zdroj: Ruben Ooms
MiTo se vyrábělo od roku 2008 na bázi Fiatu Punto, kdyby ale někoho napadlo postavit malou Alfu už na přelomu 50. a 60. let, klidně mohla vypadat takto. Alfa sice tou dobou Fiatu nepatřila, s trochou fantazie si však umíme pod pohlednou karoserií představit základy pětistovky či Austinu Mini. Zdroj: Ruben Ooms
Hybridní sporťák od BMW byl poprvé představen na frankfurtském autosalonu v roce 2013, kdyby ale v Mnichově probíhalo vše podle poněkud jiného scénáře, mohlo z toho být benzín-elektrické kupé s označením i8 už v roce 1958. Zdroj: Ruben Ooms
Malý Peugeot 1007 vyráběný francouzským koncernem PSA v letech 2005 až 2009 mnoho úspěchů nesklidil, možná by se však tato koncepce s dvojicí posuvných dveří naroubovaných na městském mini poněkud lépe prosadila na počátku 60. let třeba pod označením (v kontextu s tehdejší nomenklaturou) 103. Zdroj: Ruben Ooms
11
Fotogalerie

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech, Audi R8 z počátku osmdesátek či Cayenne z roku 1967? Tento výlet do neexistující minulosti je snad lepší než realita samotná, podívejte se.

Pohrávali jste si někdy s myšlenkou, jak mohly v padesátých až sedmdesátých letech vypadat automobily, kdyby tehdejší designéři měli možnost na vteřinku nahlédnout na dnešní silnice, dostali náhlé vnuknutí anebo by zkrátka měli natolik nekonvenční nápady, že by dokázali přesněji předpovídat, kudy se bude ubírat vývoj, pokud jde o automobilové koncepce, technická řešení či konkrétní modely?

Někteří z nás můžou na výše položenou otázku odpovědět kladně, fantazie v tomto směru pracuje na plné obrátky. Potíž (a to poměrně podstatná) je akorát v tom, že nám chybí talent dát tyto představy na papír anebo je vytvořit na monitoru počítače.

Poněkud jiný případ je grafik a ilustrátor Ruben Ooms z Nizozemska, absolvent amsterodamského grafického lycea. Nejenže má hodně zajímavé a neotřelé nápady, ale navíc je umí přenést i do reality. Sice pouze v podobě obrázků, ale ty rozhodně stojí za to. A místo abychom vám zbytečně popisovali, co na nich najdete, pojďte se s námi raději podívat do galerie.

Doporučujeme

Články odjinud