Už na první pohled je vidět, že je auto nižší než dřívější generace

Už na první pohled je vidět, že je auto nižší než dřívější generace

Přední část je naprosto v duchu současného designu značky

Přední část je naprosto v duchu současného designu značky

Designéři se bok auta snažili oživit prolisy a lištami

Designéři se bok auta snažili oživit prolisy a lištami

Pod nárazníkem je dokonce "difuzor".

Pod nárazníkem je dokonce "difuzor".

Víko zavazadelníku směřuje kolmo k zemi

Víko zavazadelníku směřuje kolmo k zemi

Řešení s plovoucí středovou konzolí Renault uplatňuje i jinde

Řešení s plovoucí středovou konzolí Renault uplatňuje i jinde

Sedačky jsou povedené, navíc můžou mít i masážní funkci

Sedačky jsou povedené, navíc můžou mít i masážní funkci

Vzadu jsou tři samostatné sedačky

Vzadu jsou tři samostatné sedačky

Lze je posouvat až v rozsahu 16 centimetrů

Lze je posouvat až v rozsahu 16 centimetrů

Zavazadlový prostor bez třetí řady sedaček vyhoví i velké rodině

Zavazadlový prostor bez třetí řady sedaček vyhoví i velké rodině

Víko se zvedá dostatečně vysoko

Víko se zvedá dostatečně vysoko

Pod podlážkou je už místo pouze na drobnosti

Pod podlážkou je už místo pouze na drobnosti

Opěrky zadních sedaček je možno sklápět z kufru. Narovnat je ale musíte již ručně..

Opěrky zadních sedaček je možno sklápět z kufru. Narovnat je ale musíte již ručně..

Jde to postupně...

Jde to postupně...

Po sklopení všech tří vznikne skoro manželské lože

Po sklopení všech tří vznikne skoro manželské lože

Elektrické ovládání víka není nijak označené

Elektrické ovládání víka není nijak označené

Tlačítek je v interiéru minimum

Tlačítek je v interiéru minimum

Dotyková displej ale funguje dobře..

Dotyková displej ale funguje dobře..

Jaká barva je vám dnes nejmilejší...?

Jaká barva je vám dnes nejmilejší...?

Když nechce mít displej plný otisků prstů, můžete použít tento volič

Když nechce mít displej plný otisků prstů, můžete použít tento volič

Páka pro volbu jízdních režimů vypadá poněkud mimozemsky

Páka pro volbu jízdních režimů vypadá poněkud mimozemsky

Digitální displej vypadá v režimu Sport takto

Digitální displej vypadá v režimu Sport takto

A v Ecu logicky zezelená.

A v Ecu logicky zezelená.

Interiér je kvalitní

Interiér je kvalitní

Volant má správnou velikost i tvar

Volant má správnou velikost i tvar

Naše verze jezdila na devatenáctipalcových kolech

Naše verze jezdila na devatenáctipalcových kolech

V přídi je stále poměrně malý motor

V přídi je stále poměrně malý motor

Takto vypadá po sundání krytu

Takto vypadá po sundání krytu

Verze s 4Control mají příslušné označení jak na bocích, tak i na palubní desce

Verze s 4Control mají příslušné označení jak na bocích, tak i na palubní desce

Na první pohled si natočení kol zadní nápravy nejspíše nevšimnete, v praxi však fungují dobře

Na první pohled si natočení kol zadní nápravy nejspíše nevšimnete, v praxi však fungují dobře

Odkládací prostory jsou pod touto konzol

Odkládací prostory jsou pod touto konzol

pod loketní opěrkou

pod loketní opěrkou

a před spolujezdcem je dokonce výsuvný šuplík

a před spolujezdcem je dokonce výsuvný šuplík

Výhled z vozu šikmo vpřed je hodně dobrý

Výhled z vozu šikmo vpřed je hodně dobrý

Zadní světlomety mají velmi komplikovaný tvar

Zadní světlomety mají velmi komplikovaný tvar

Také ty přední jsou celé LED

Také ty přední jsou celé LED

Difuzor pod zadním nárazníkem opticky snižuje mohutný vůz

Difuzor pod zadním nárazníkem opticky snižuje mohutný vůz

Přední část je naprosto v duchu současného designu značky
Designéři se bok auta snažili oživit prolisy a lištami
Pod nárazníkem je dokonce "difuzor".
Víko zavazadelníku směřuje kolmo k zemi
37
Fotogalerie

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

Už přes třicet let nabízí francouzský Renault velkoprostorový model Espace. Zatím poslední generace se na trh dostala před dvěma roky a znamenalo to vykročení poněkud jiným směrem, než na jaký byli dosud zákazníci zvyklí. Designéři ruku v ruce s konstruktéry opustili tradiční účelné, avšak logicky poněkud krabicovité tvary, a přiklonili se k řešení, které je v konečném výsledku něčím mezi zvýšeným kombi a SUV.

V redakci jsme auto měli na test již v roce 2015, tehdy s turbodieselovou šestnáctistovkou. V té době se společně s dvěma výkonovými variantami tohoto vznětového agregátu nabízel také stejně objemný motor 1,6 TCe. Nabízel výkon 200 koní, což samozřejmě není málo, dokonce ani na auto s délkou skoro 4,9 metru.

Upsizing jen o trošku

Letos se ovšem Renault rozhod tuto pohonnou jednotku vyměnit za objemnější. Ne, nejde o návrat k šestiválcům s objemem 3,5 litru, které se do espace montovaly před lety. Ta doba už ne nenávratně pryč.

Jenže, nové výroky představitelů značky o tom, že se do tohoto rodinného vozu dostane motor ze sporťáku Alpine A110, také určitě neznějí zle. Nejde samozřejmě o naprosto totožnou verzi jako je ta pro kupé - tedy s maximálním výkonem 185 kW a maximálním točivým momentem 320 Nm, ale 165 kW (225 koní - mimochodem, právě tolik měl zmiňovaný motor 3,5 V6) je stále docela dost.

Zvláště, když tomu dodáme, že automobil se díky němu rozjede na stokilometrovou rychlost během 7,6 sekundy a maximální rychlost činí 224 kilometrů v hodině. Jediným parametrem, v němž je nyní oproti původní šestnáctistovce Espace horší, je spotřeba. Zvýšila se v kombinovaném režimu o desetinu litru na 6,8 litru.

Po řadě jízd, kdy jsem se s autem pohyboval jak po městě, tak i na delších trasách na dálnici a vyzkoušel si ho také na důvěrně známých venkovských silnicích, se mi chování motoru líbilo čím dál více. Snad jen v režimu Sport je zacházení s akceleračním pedálem docela obtížné. Auto totiž "jde za plynem" hodně horlivě.

Na druhou stranu, spolupráce se sedmistupňovou automatickou převodovkou je naprosto bez chyb. Vůbec mi tak nechyběla absence páček pro možnost manuální změny převodového stupně.

Pro testování jsme získali do redakci verzi Magnetic. Jedná se o třetí nejvyšší výbavový stupeň a obsahuje také systém 4Control. Tuto schopnost natáčet rovněž kola zadní nápravy využívá Renault již léta. Začalo se s ním u poslední laguny a dostane ho třeba také netrpělivě očekávaný Mégane RS.

Řízení všech kol je trošku nezvyk

U takto velkého auta je to skutečně cenný pomocník. V nízkých rychlostech, například při manévrování během parkování v garáži, se zadní kola natáčejí opačně než ta přední. To výrazně zkrátí poloměr otáčení. V těsné garáži to podle mého odhadu ušetří minimálně jedno až dvě popojíždění vpřed a vzad v porovnání se stejně velkým autem, které takový systém nemá.

Ještě zajímavější je chování tohoto systému v zatáčkách při snaze o rychlejší průjezd. Musel jsem si na to prvních pár desítek kilometrů zvykat. Poměrně dlouho po vjezdu do zatáčky je totiž cítit nedotáčivost. Chce to se ovšem neleknout, zvolenou rychlost podržet a naopak ve správnou chvíli zatlačit na plyn.

Chování vozu se pak změní a náhle se začne projevovat lehká "přetáčivost", byť samozřejmě pouze pocitová. Když jsem se s tím naučil pracovat, byl espace najednou i ve svižné rychlosti docela zábavným společníkem.

Auto jezdilo na kolech s velikostí devatenáct palců, se šířkou 235 a s profilovým číslem 55. I na hodně rozbitých silnicích přitom působilo poměrně poddajně a ovladatelně. Ani na výmolu uprostřed zatáčky jsem nezaznamenal odskočení, projetí díry nebo příčné nerovnosti navíc nepřináší rušivé pazvuky. Zdá se, že lidé ladící u Renaultu podvozky, odvedli dobrou práci. To si přitom na zadní nápravě museli vystačit pouze s torzní příčkou.

Asi málokdo by očekával, že auto s takto výkonným motorem bude lámat rekordy v nízké spotřebě. Nakonec jsem ale na palubním počítači odečítal lepší čísla, než jsem na začátku testu čekal. Konkrétně ve městě jsem jezdil obvykle za 9,5 - 10,5 litru, dálniční přesuny předepsanou stotřicítkou znamenaly 9 litrů na sto kilometrů, a relaxovaná jízda po okresce v nepříliš náročném terénu se projevila sedmilitrovou spotřebou. Naopak sportovnější svezení je "zaplaceno" jedenácti litry benzinu.

Motor má velmi příjemný zvukový projev, navíc si ho můžete upravovat v menu systému Multisence. S ním pak samozřejmě také nastavení adaptivních tlumičů, reakci motoru na přidání plynu, řízení, ale třeba také výkon klimatizace, intenzitu masáže na obou předních sedačkách, barvu a intenzitu ambientního osvětlení a spoustu dalších věcí.

Výbava je bohatá, ale ne levná..

Velký displej uprostřed palubní desky lze ovládat jak dotykově, tak i prostřednictvím voliče na středové konzoli. Odezva je velmi rychlá, také proti rozlišení jsem neměl námitek.

Espace může být až sedmimístný. Verze, kterou jsem testoval, však příplatkovou šestou a sedmou sedačku namontovanou neměla. Naopak se v autě nacházelo obří panoramatické střešní okno, jehož přední část je navíc možno otevírat.

To dále snižovalo vertikální prostor v interiéru. Měřím 186 centimetrů a dost mě překvapilo, že jak vpředu, tak i vzadu jsem měl nad hlavou jen nějaké tři centimetry volného prostoru. Syn, který dorostl na 202 centimetrů, se vzpřímeně neusadil na žádné sedačce.

Testovaná verze se v České republice prodává za 1.049.900 Kč. Výbava obsahuje například systém čtení dopravních značek, přepínání dálkových a tlumených světel, varování před opuštěním jízdního pruhu, systém 4Control sloužící k aktivnímu natáčení kol na zadní nápravě, systém pro hlídání vozů ve slepém úhlu, LED světlomety, devatenáctipalcová kola z lehkých slitin,  duální klimatizaci a elektricky nastavitelná přední sedadla s masážní funkcí.

Navíc pak byl v autě v rámci paketu Safety Plus (příplatek 30.000 Kč) také například head-up displej na výsuvném štítku, či adaptivní tempomat. Cenu o dalších třicet tisíc navyšovalo ještě elektricky ovládané střešní okno a paket City. Ten za dvacet tisíc zahrnuje zadní parkovací kameru, parkovací senzory a parkovacího asistenta.

Renautl Espace 1,8 TCe - základní technická data
Zdvihový objem [cm3] 1798
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 165/5600
Točivý moment [N.m/min] 300/1750
Převodovka 7A
Max. rychlost [km/h] 224
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6
Komb. spotřeba/100 km 6,8
Pohotovostní hm. [kg] 1610
Základní cena [Kč] 804 900
Cena v test. výbavě [Kč] 1 049 900

Fotografie z testování vozu si prohlédněte zde:

1 IMG_8740.JPG2 IMG_8744.JPG3 IMG_8745.JPG

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud