Zdá se, že se v komunistické části Asie poněkud pohnuly ledy. BMW a VW budou moci jako vůbec první automobilky převzít majoritní podíl v joint-venture založených s čínskými firmami.
Pokud chtěly západní automobilky (nebo třeba i ty východní z Japonska a Koreje) podnikat a vyrábět svá auta v Číně, měly pouze jednu jedinou možnost. V rámci tamní ochrany domácích státních či částečně soukromých firem musely výrobci povinně zakládat společné podniky s čínskými společnostmi, přičemž ve vzniklých joint-venture měly ze zákona vždycky navrch Číňané.
Tento tlak vyvíjený na automobilky se postupem času dokonce stupňoval, takže v druhém sledu vznikaly víceméně povinně firmy zakládané zmiňovanými joint-venture ve spolupráci s dalšími čistě čínskými podniky, čímž se podíl domácího kapitálu dále navyšoval. Většinová účast zahraničního výrobce byl zkrátka utopií, jak se ale zdá, situace se začíná obracet, i když zadarmo to nebylo.
V první polovině července navštívil Německo čínský premiér Li Kche-čchiang a setkal se kancléřkou Angelou Merkelovou. Co všechno bylo na programu jejich jednání není pro potřeby tohoto článku důležité, každopádně víme, že BMW i Volkswagen podepsaly dohody, kterými se zavázaly k navýšení svých investic v Číně, výměnou za možnost získat kontrolu nad společnými podniky s čínskými automobilkami.
Zajímavé přitom je, že se tímto nemalým úspěchem nepochlubily samotné německé koncerny, ale informace na veřejnost pronikly díky tomu, že se o smlouvách zmínila přímo Státní rada Čínské lidové republiky ve svém oficiálním prohlášení.
Součástí těsnější spolupráce mezi Německem a Čínou, která má být podle stránky Automotive News reakcí na obchodní válku amerického prezidenta s EU, je kromě jiného i dohoda o výstavbě továrny chemického gigantu BASF v provincii Kuang-tung, konkrétně ve městě Čan-ťiang, přičemž tamní dceřina společnost zůstane zcela ve vlastnictví německé firmy.
Při stejné příležitosti se objevily podpisy na smlouvě mezi BMW a Brilliance Automotive Group Holdings, která obsahuje pasáž o závazku navýšit roční produkci až na 520 000 aut v rámci joint-venture BMW Brilliance Automotive. Tu prozatím obě strany vlastní z poloviny, nicméně mnichovská společnost dostane příležitost převzít majoritu.
Podobě je na tom rovněž Volkswagen, který momentálně jedná s FAW Group o navýšení podílu ve společné firmě FAW-Volkswagen Automotive, přičemž až šedesát procent akcií drží Číňané. Podle stránky Státní rady ČLR premiér Li Kche-čchiang řekl, že „Čína postupuje do nového kola zahraničních investicí, jehož součástí je i zrušení omezení platných v automobilovém průmyslu“.
Čínská vláda tím pochopitelně sleduje své vlastní cíle. Chce být atraktivnější pro zahraniční kapitál a tím podpořit svůj hospodářský růst. A protože Říše středu je pro BMW i Volkswagen už dávno trhem číslo jedna, není divu, že právě tyto dvě automobilky si vymohly uvedený ústupek.