Limuzína na baterky uvádí hned několik prvotin pro Mercedes. Zaujme hlavně dojezdem a kabinou.
Elektrický ekvivalent limuzíny třídy S a další člen rodiny modelů EQ je oficiálně tady. Nový Mercedes EQS není pouhou kopií známého „eska“ na baterky. Na první pohled se výrazně odlišuje, a to nejen po stránce stylingu zahlazené karoserie zapadající mezi další elektromobily značky, ale také špičkovou aerodynamikou s rekordní hodnotou součinitele odporu vzduchu Cx jen 0,20, tedy nejméně v kategorii produkčních automobilů.
EQS stojí jako první model Mercedesu na nové, elektromobilům vyhrazené platformě, která limuzíně o délce 5216 mm (více než u standardní třídy S; 5179 mm) zajištuje bohatý prostor uvnitř. Šířka je na hodnotě 1926 mm, výška 1512 mm. K tomu přidejte objem kufru 610 litrů, maximálně až 1770 litrů. S hmotností okolo 2,5 tuny je pro EQS standardem adaptivní vzduchový podvozek i systém řízení kol zadní nápravy.
Interiér EQS nám Mercedes odhalil již předem, každopádně zde strhává pozornost volitelná palubní deska MBUX Hyperscreen tvořená třemi velkými displeji pod škrábancům odolným sklem. Přesněji je šířka celého panelu 141 cm. Haptická odezva po stisknutí je pro dotykové displeje samozřejmostí. Spoleh na umělou inteligenci a hlasové příkazy s pokročilou schopností systému učit se nejrůznější potřeby posádky v daných situacích pak staví na funkcích klasické třídy S.
Standardně bude však limuzína vybavena „skromnější“ dvojicí displejů s uspořádáním palubní desky a středovým panelem ve stylu klasické třídy S. Komfort a luxus pak zdůrazňuje i rozsáhlé ambientní osvětlení celého interiéru. Díky nízkému odporu vzduchu karoserie a elektrickému pohonu zmiňuje Mercedes i nevídané ticho v kabině. Rozsáhlá zástavba asistentů pro částečně autonomní jízdu je pak také samozřejmostí.
Z audiosystému Burmester s 15 reproduktory se poté může ozývat dvojice zvukových motivů, volitelně upravujících i digitální ozvučení pohonného ústrojí v kabině na základě zvoleného jízdního režimu a dalších nastavení. Další zvukové motivy – třeba zvuky moře nebo letní déšť – pak nabídne EQS i v klidovém režimu jako relaxační funkci, například během nabíjení vozu.
A když jsme u nabíjení, Mercedes v EQS představuje novou generaci baterií, které si mateřský koncern Daimler vyrábí sám. Limuzína tak spoléhá na modul o kapacitě 107,8 kWh, který zajistí dojezd až 770 km (WLTP). K dispozici bude později i menší varianta o kapacitě 90 kWh. Nabíjecí výkon je uveden na maximálně 200 kW u rychlonabíjecích DC stanic, čímž by měla 15minutová zastávka doplnit vozu energii na dalších 300 kilometrů jízdy.
Prozatím uvádí Mercedes dvě varianty pohonného ústrojí. S označením EQS 450+ si limuzína vystačí s pohonem zadních kol s elektromotorem o výkonu 245 kW (333 koní) a točivém momentu 568 N.m. Bude to stačit na akceleraci z nuly na 100 km/h za 6,2 vteřiny. Výkonnější EQS 580 4MATIC+ už má dvojici elektromotorů pro pohon všech kol a systémový výkon 385 kW (523 koní) a 855 N.m. Zde je stovka pokořena za 4,3 sekundy. U obou variant je maximální rychlost elektronicky limitována na 210 km/h.
Příchod ještě výkonnější varianty je nicméně silně pravděpodobný. Ostatně divize AMG již potvrdila vývoj silných elektromobilů, přičemž jedné novinky bychom se měli dočkat ještě letos. Mělo by se jednat právě o AMG verzi Mercedesu EQS.
Na trh zamíří Mercedes-Benz EQS již letos na podzim. Cenovky zatím neznáme.