BMW uvolnilo oficiální snímky a první informace ke svým dvěma hybridům. Jejich společným jmenovatelem je vysoký výkon.
Obě novinky se, jak jinak, světu představí již příští měsíc na autosalonu ve Frankfurtu, kdy rovněž očekáváme uvolnění podrobných údajů. Odvozeny jsou z řad BMW X6, resp. 7, přičemž v obou případech nesou prvotní (nikoli tedy doplňkové) označení ActiveHybrid.
Již jsme si totiž během posledních let zvykli, že všechno u BMW musí být Active nebo alespoň Dynamic. Hybridní modely disponují zážehovým vidlicovým osmiválcem kombinovaným s jedním (sedan řady 7), nebo dvěma elektromotory (X6), přičemž výkon spalovacího motoru i celé pohonné soustavy se mírně liší.
Dle dostupných informací dává soustava ActiveHybrid ve voze BMW X6 celkový výkon 478 koní (350 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 780 Nm. Samotné elektromotory přitom přidávají 91 resp. 86 koní, zážehový přeplňovaný osmiválec pak rovných 400.
Nová pohonná soustava, posílající výkon na kola přes pro hybridy typickou „bezestupňovou” převodovku ECVT (v tomto případě ovšem s virtuálními sedmi stupni podobně jako u hybridů Lexus), umožní tomuto robustnímu crossoveru zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,6 s. To je ovšem o 0,2 s horší výsledek, než jakého dosahuje standardní provedení BMW X6 xDrive50i osazené pouze osmiválcem s dvojitým přeplňováním. Hybridní provedení tohoto mastodonta totiž dostalo to, co potřebovalo ze všeho nejméně: bezmála další dva metráky pohotovostní hmotnosti navíc... Důvod je zřejmý - „mraky” NiMH akumulátorů pod podlahou zavazadlového prostoru. Ty mají kapacitu 2,4 kWh a dokáží dodat „šťávu” až 57 kW dodatečného výkonu.
U „plnohodnotných” hybridů jsme zvyklí i na rekuperaci brzdné energie tím, že se na brzdění kol podílejí i samotné elektromotory. Tento prvek nechybí ani v ActiveHybrid X6 a dokáže nabídnout brzdný výkon až 50 kW a docílit přetížení 0,3 G - jak BMW sebekriticky uvádí, je to 25x více než u jeho „běžného” EfficientDynamics regenerativního brzdění, které při zpomalení pouze na maximum zapojuje alternátor...
Podle výrobce ujede BMW X6 ActiveHybrid „celých“ 2,5 km čistě na elektrický pohon při rychlosti 60 km/h, v kombinovaném režimu i díky tomu klesla jeho kombinovaná spotřeba na 28,5 mpg. Těžko přitom říci, zda se jedná o jedotky americké, nebo britské, v prvním případě by přepočet vycházel na 8,25 a v druhém na 9,91 l/100 km. Ať tak či onak, výrobce slibuje snížení spotřeby paliva o 20 procent ve všech režimech při zachování obdobné dynamiky.
S úpravou pohonné jednotky přichází i drobné změny vzhledu, jež se však omezují především na výduť na kapotě, jiná litá kola, specifické označení či nový odstín bleděmodrého laku.
Sedan BMW ActiveHybrid 7 sdílí s předchozím vozem část pohonné soustavy, avšak použití jediného elektromotoru (o výkonu jen 20 koní) snížilo její celkový výkon na 459 koní (336 kW) a točivý moment omezilo na 760 Nm.
Použita je v tomto případě osmistupňová automatická převodovka obvyklé koncepce (HDM), přes kterou je výkon posílán na kola zadní nápravy. Velký hybridní sedan s touto výbavou zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 s a dosahuje tak lepších parametrů než verze 750i. Důvodem bude zejména právě méně komplikovaná konstrukce - vůz disponuje menší sadou lehčích Li-Ion baterií s kapacitou 400 Wh a hmotností jen 27 kg. Na několikakilometrový dojezd jen „na baterky” tak u ActiveHybrid 7 můžete zapomenout.
V otázce jeho spotřeby panuje podobný problém jak u výše popisovaného vozu. Pokud by tedy byla spotřeba 29,1 mpg podle americké normy, znamenalo by to v přepočtu 8,1 l/100 km, podle britské je to však 9,7 l/100 km. V každém případě jsou to hodnoty na těžké a výkonné osmiválcové vozy velmi příznivé. Pro porovnání, stávající BMW 750i s motorem 4,4 l o výkonu 408 koní (298 kW) akceleruje za 5,2 s a dosahuje průměrné spotřeby 11,4 l/100 km. Avizované snížení spotřeby paliva je v tomto příadě patnáctiprocentní.
Další detaily, které nám umožní tyto verze plně srovnat s jejich konvenčními sourozenci, můžeme očekávat spolu s představením obou vozů za měsíc ve Frankfurtu.
BMW ActiveHybrid X6
BMW ActiveHybrid 7