50
Fotogalerie

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI (149 kW): Stojí málo, umí hodně, ale jen o ceně to není

SsangYong Musso Grand dostal nový motor s výkonem přes 200 koní. V testované výbavě potěší nejen zájemce o pracovní náčiní a hezky mu to sekne.

Radosti
Velmi výhodná cena za plnou výbavu
Uživatelsky příjemný a hodnotný vnitřek
Jízdní i akustický komfort
Rozumná spotřeba
Starosti
Automat nutí motoru nízké otáčky
Slabší výkon světlometů
8  /10

Když se podíváte na výpis testů Ssangyongů zde na Autorevue.cz, jistě si všimnete jedné zajímavosti. V roce 2007 kolegové testovali model Actyon, poté nastala dlouhá přestávka až do roku 2019, kdy značka opět a ve velkém vstoupila na český trh s novým Tivoli, Rextonem a Korandem. Jistě, auta vyráběla i v mezičase, ale upřímně řečeno – nebylo o co stát a zákazník neměl moc důvodů, proč si její auta pořizovat.

Nyní se ale situace obrací. Nabízená vozidla už ani zdaleka nepřipomínají obskurnosti typu již zmíněného Actyonu nebo bachratého MPV Rodius, dobře fungují a hlavně mají zajímavé ceny, které u zavedených výrobců začínají růst do závratných výšin.

Musso Grand jako takové je na trhu od roku 2018. V druhé polovině roku 2021 dostalo poměrně výrazný facelift, v rámci nějž nahradila ordinérní příď rozměrná čelní maska s horizontálními žebry, vyskládanými od kapoty až do spodní části nárazníku. Máme zde také nové diodové mlhovky místo kulatých lampiček po stranách.

V této nové vizáži je Musso Grand již chvíli na trhu, ale nyní dostává motor s výkonem 149 kW (202 k), který sdílí s aktuálním Rextonem – doposud jste mohli omlazené Musso koupit s jednotkou o výkonu 133 kW (181 k). Standardem je šestistupňový manuál, za příplatek 48 tisíc korun dostáváte šestistupňový automat Aisin.

Na českém trhu je Musso Grand nabízeno ve dvou výbavách. Základní Style má vzadu tuhou nápravu s listovými pery, díky nimž disponuje užitečnou hmotností jedné tuny. Lepší provedení Premium může mít pětiprvkové zavěšení a uveze 805 kilogramů. S manuálem standardně utáhne brzděný přívěs o hmotnost 2,6 tuny, automat zvládne rovné tři tuny – u obou je možné tažnou kapacitu navýšit na 3,5 tuny v rámci doplňkové úpravy technické specifikace. Nebrzděný přívěs může mít hmotnost až 750 kilogramů.

Venku párty, uvnitř byznys

Jak již zaznělo, vnějšek vypadá k světu a uvnitř dobrý dojem pokračuje. Když se vyhoupnete za volant, s čímž vám pomůže madlo na A sloupku, spatříte palubní desku s moderními prvky typu digitálního přístrojového štítu nebo obrazovky infotainmentu o úhlopříčce 9,2 palce i plejádu tlačítek, z nichž zaplesá srdce těm, kteří nehoví dotykovým ploškám a ovládání všeho možného skrze displeje.

Klimatizaci plus topení i jejich doplňkové nastavení jsou na středovém panelu ve formě čudlíků a kruhového ovladače, vlevo pod volantem snadno nahmátnete regulaci jasu podsvícení, vypínání sledování jízdy v pruzích či slepých úhlů. Stejně tak po ruce je spínání výhřevu a chlazení sedadel (ve výbavě Premium bez příplatku!) pod panelem ventilace.

Infozábavní systém s navigací dostáváte k vyšší výbavě Premium automaticky, snadno se ovládá skrze tlačítka pod obrazovkou a v jednoduché grafice se ihned zorientujete. Na displeji si můžete nechat zobrazit výstup parkovacích kamer s jasným obrazem a pohledem nejen shora (v rámci příplatkového 360stupňového zobrazení), ale také s modelem Mussa v prostoru. V terénu se může hodit speciální pohled na pravé přední kolo. Nechybí zde připojení pro Android Auto a Apple CarPlay – bohužel jen přes kabel, z mnoha nových aut jsme již zmlsaní bezdrátovou konektivitou.

Telefon si můžete uložit do prostoru na začátku středového tunelu a opřít o šikovný stojánek, aby zařízení nekrylo dva USB vstupy. Místo jednoho z nich mělo mimochodem Musso Grand ještě nedávno AUX zdířku. Jednou z dalších dílčích a nedávných změn je přítomnost displeje s úhlopříčkou 12,3 palce na místě ještě nedávno montovaných budíků s menší barevnou obrazovkou uprostřed ve vyšší specifikaci Premium. Výbava Style si musí vystačit s monochromatickým 3,5“ displejem. Digitální přístrojový štít má ostrý obraz a informace na něm získáte v přehledném formátu, můžete si na něj přehodit i mapu navigace.

Přední část vozu obecně působí kvalitním dojmem – plasty jsou na poměry pick-upů solidně zpracované, čalounění a jeho prošívání taktéž, nejsou tu rozšklebené spáry. Máme zde také solidně dimenzované odkládací prostory, hlavně schránka pod loketní opěrkou je opravdu velká. Moc důvodů ke stížnostem nenajdete ani v druhé řadě. Sedáky jsou sice trochu níže nad podlahou, ale pro kolena a nad hlavou je zde místa dostatek. Sedadla navíc mohou být v rámci paketu Premium+ vyhřívaná.

Korba má na šířku 157 centimetrů, na délku měří 161 centimetrů a hloubka činí 57 centimetrů. Proti poškrábání ji chrání plastové obložení a nechybí zde úchytná oka. V oficiálním konfigurátoru si sice nemůžete naklikat žádné doplňky pro přepravní prostor, ale nabídka uzamykatelných boxů, hardtopů nebo rolovacích krytů existuje. Takže si Musso Grand můžete s trochou snahy přizpůsobit pro rodinné a praktičtější využití beze strachu o zavazadla nebo náklad.

Pokračování 2 / 3

Makat umí, ale montérky můžete nechat doma

Na jiných trzích je Musso Grand k dostání i s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0, u nás máte volbu pohonu jedinou. Turbodiesel s objemem 2,2 litru umí s autem hezky pohnout, síly má dost a i když z pick-upu nedělá mistra ve sprintu na stovku (tu výrobce mimochodem ani neudává), brzdou provozu nejste ani omylem. Řazení funguje způsobně, s autem necuká ani nehoupe a šest stupňů bohatě stačí na pokrytí mnoha situací, převodovka ale dost často odřazuje až příliš brzy.

Pokud chcete mít pod pravou nohou neustále dostatek síly, automat musí provést kickdown a to chvilku trvá. Spotřeba je relativně příznivá, se čtyřmi lidmi na palubě a nějakým tím nákladem se dá dosáhnout deklarovaných devíti litrů na sto. Standardně Musso Grand jezdí s pohonem zadních kol, čtyřkolku můžete aktivovat i za jízdy v rychlostech do 70 km/h a pak jde na každou nápravu přesně polovina hnacích sil. Pro aktivaci redukce je nutné zastavit na rovině, zařadit neutrál a poté zvolit režim 4L – pak stačí počkat, než se rozsvítí příslušná kontrolka. Se světlostí 22 centimetrů projedete kdeco, průměr otáčení 12,2 metru je na poměry pick-upů velmi slušný.

Jak již zaznělo, korejský pick-up má v nižší výbavě Style na zadní nápravě listová pera, u Premium můžete zvolit pětiprvkové řešení. Tím je celkem jasně dané, že jedna specifikace je určena pro tvrdou práci a druhá i pro civilní nebo volnočasové aktivity. Přímé srovnání sice zatím nemáme, ale sofistikovanější řešení si s typickou českou silnicí poradí velmi dobře. Záď se i bez zátěže houpe jen minimálně, nemá tendenci odskakovat a ztrácet kontakt s vozovkou. Čeká vás proto civilizované a dosti pohodlné svezení. Jistá prkennost sice v konstrukci s rámem je, ale nepřijdete si jako v uskákaném žebřiňáku.

Odpružení dobře absorbuje nerovnosti, s 18“ koly v pneu o rozměru 255/60 si rozumí. Možná bych se vyhnul diskům o maximální dostupné velikosti 20 palců – dle kolegů až příliš omezují komfort. Řízení je pomalé, ale to ke kategorii pick-upů tak nějak patří, zbrklé změny směru navíc Musso nemá příliš rádo. V zatáčkách hezky sedí, ale nesmíte to přehánět s rychlostí, na což vás upozorní jednak náklony a také postupně gradující nedotáčivost. Na dálnici pak překvapí absencí většího aerodynamického i jiného hluku. Ve stotřicítce slyšíte lehký svist okolo rozměrných zpětných zrcátek a to je tak všechno.

Z hlediska jízdních asistentů má Musso Grand ve výbavě Premium standardní výběr podpůrných a bezpečnostních systémů – nouzové brzdění, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, udržení v jízdním pruhu a varování před jeho opuštěním a tak dále. V rámci paketu Premium+ pak přidává detekci auta ve slepém úhlu při změně jízdního pruhu a šikovnou výstrahu před příčným provozem při couvání.

Pokud nic z výše zmíněného nechcete a nevyužijete, vyberte výbavu Style. Pomocníci vám příliš nekecají do díla, snad až na občas příliš horlivé varování před opuštěním pruhu, které se ale dá snadno vypnout tlačítkem vlevo pod volantem. Obecně vzato jsou systémy spíše k užitku než k vzteku. Možná by si Musso zasloužilo účinnější světlomety (v tomto případě xenony s diodovým denním svícením, výbava Style má halogeny), ale zřejmě jsme až příliš zmlsaní LED maticovými a laserovými světly, s nimiž i v temné noci vidíte jako ve dne.

Pokračování 3 / 3

Spousta muziky za rozumné peníze

Vlastně by stačilo podívat se na Musso Grand jen optikou ceny. S maximální výbavou (a v některých případech i příplatkovou) končí tam, kde většina konkurentů začíná v maximálně oholených pracovních verzích. To může být samo o sobě pádným argumentem ke koupi, ale k lákavé ceně přidává i dobře zpracovaný vnitřek, snadnou obsluhu, šikovné funkce typu 360stupňové kamery a infotainment s pohodovou obsluhou.

Musso Grand umí být rozumně komfortní a nemá moc vysokou spotřebu. Nedostatky tu jsou, tím největším je až příliš horlivá převodovka, která nutí motoru nízké otáčky s omezeným zátahem. Také by mohlo lépe svítit. Jinak ale funguje moc pěkně při práci i legraci – a za milion s výhřevem, chlazením, navigací, kůží, pětiletou zárukou a bůh ví čím vším ještě? Solidní volba nejen v době, kdy jsou peníze až na prvním místě.

SsangYong Musso Grand - souhrn cen
Základní cena vozu                   729.900 Kč (2.2 x-XDI/149 kW Style)
Cena s testovaným motorem a výbavou 959.900 Kč (2.2 x-XDI/149 kW Premium)
Cena testovaného vozu  1.109.600 Kč (2.2 x-XDI/149 kW Premium)

Technické údaje: SsangYong Musso Grand

Rok • stupeň výbavy
2023 • Premium 4WD
Počet válců
4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 157 cm3
Vrtání • zdvih
86,2 mm • 92,4 mm
Stupeň komprese
15,5:1
Nejvyšší výkon
148,6 kW (202 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
441 Nm při 1 600 až 2 600 ot/min
Nejvyšší rychlost
183 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Objem palivové nádrže
75 l
Hmotnost: provozní • celková
2 100 kg • 2 990 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,2 l/100 km
Rozvor náprav
3 210 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 640 mm • 1 640 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 405 × 1 950 × 1 855 mm

Základní výbava: Brzdový asistent (BAS), Antilock brzdný systém a Systém elektronické distribuce brzdné síly (ABS-EBD), Elektronický stabilizační program (ESP), Aktivní ochrana proti převrácení (ARP), Asistent rozjezdu do kopce (HSA), Asistent sjezdu z kopce (HDC), Systém kontroly trakce (TCS), Lichobežníková přední náprava, 5ti prvková zadní tuhá náprava, Hydraulický posilovač řízení s intenzitou závislou na rychlosti, nastastavitelný sloupek řízení (4 směry), Hydraulický posilovač řízení, Bezklíčové odemykání vozu, včetne bezklíčového startování a elektronického zámku sloupku řízení, Imobilizér, Airbagy řidiče a spolujezdce, airbag spolujezdce s deaktivací, bočni airbagy vpředu, hlavové airbagy, Alarm systém, Immobilizer, Signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, Centrální zamykání s automatickou aktivací po rozjetí, Dětský bezpečnostní zámek, Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček na zadních sedadlech, bezpečnostním systémem ISOFIX, Hlavové opěrky na předních sedadlech, Hlavové opěrky na zadních sedadlech, Bezpečnostní pásy předních sedadel s předepínači a omezovači síly, Bezpečnostní pásy zadních sedadel: tříbodové pásy pro krajní sedadla, dvoubodový pás uprostřed, TECH PAKET II - PREMIUM: Autonomní systém nouzového brzdění (AEBS), Systém varování při opouštění jízdního pruhu (LDWS), Asistent automatického přepínání dálkových světel (HBA), Systém rozpoznání dopravních znacek (TSR), Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček na zadních sedadlech bezpečnostním systémem ISOFIX, Tempomat, Deštový senzor a senzor zapínání světel, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčem, Tónovaná skla (kromě skla zadního okna), Kožená radící páka, Vyhřívaný volant + kožený potah, Vyhřívání zadního okna, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Dvouzónová automatická klimatizace, Vyhřívání čelního skla v místě stěračů, Vyhřívání zadního okna s časovačem, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Kožené čalounění sedadel, ventilovaná přední sedadla, vyhřívání předních sedadel, Přední a zadní loketní opěrka s držáky nápojů, Ovládání audiosystému a BLUETOOTH na volantu, 9,2'' multimediální audio systém s NAVIGACÍ EU (6 reproduktorů, zadní parkovací kamera, BLUETOOTH Handsfree / hudební přehrávač, DAB, RDS, funkce obraz v obraze), Xenon světlomety + LED světla denního svícení (přední), Přední mlhová světla, Tónovaná skla s UV a hlukovou ochranou (čelní sklo + skla předních dveří), Střešní ližiny (stříbrná/černá barva), Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, s LED směrovkami

Příplatková výbava: Automatická převodovka (48.000 Kč), 360° kamera (24.200 Kč), 18'' kola černý design (8700 Kč) ,PREMIUM+ paket (49.900 Kč)

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud