Pixabay.com

| Pixabay.com

 Pixabay.com

| Pixabay.com

 Pixabay.com

| Pixabay.com

 Pixabay.com

| Pixabay.com

 Pixabay.com

| Pixabay.com

 Pixabay.com

| Pixabay.com

 Pixabay.com
 Pixabay.com
 Pixabay.com
 Pixabay.com
6
Fotogalerie

Jízda autem v zimě: Jak mít auto pod kontrolou a na co si dát pozor?

Ne, není příliš brzo. Prosinec klepe na dveře a s ním také začátek zimního období. Není proto od věci si zavčasu připomenout pár užitečných řidičských rad a být na jízdu v zimě náležitě připraven.

Předpokládejme, že auto už máte na zimu perfektně připraveno. Ostatně nějaký ten pátek zpět jsme už tohle téma probírali. Tudíž máte na zimních pneumatikách minimálně 4 mm vzorku, zodpovědně jste dolili nemrznoucí směs do ostřikovačů a dokonce si nechali zkontrolovat i stav akumulátoru, aby vás při tuhých mrazech ráno nevypekl svým „úmrtím“.

Perfektní očištění vozu od námrazy či sněhu máte určitě taky v malíčku, protože špatný výhled z auta nepředstavuje riziko jen pro vás, ale také pro ostatní účastníky provozu. Nehledě třeba na odlétající kry sněhu ze střechy. Nikdo přece nechce být tím řidičem, který za sebou vytváří vánici. Taky vám určitě nechybí v autě schovaná metlička, škrabka, hadřík, případně sněhové řetězy a po kapsách máte někde pro všechny případy rozmrazovač zámků.

Jak se ale v zimě na kluzkém povrchu chovat za volantem, abyste bezpečně dojeli do cíle a nebyli hrozbou pro okolí? Máme zde pár užitečných rad, které není zbytečné opakovat stále dokola před každou zimou.

Správná pozice za volantem

Správná pozice za volantem je základ – nejen v zimě. Přímo totiž ovlivňuje vaše schopnosti ovládat auto sebejistě a účinně reagovat na nečekané situace. Což je v zimě ještě důležitější. Opěradlo je nejlepší mít nastaveno téměř kolmo, jelikož řidič v této pozici pod sebou (takzvaně v zadku) nejlépe cítí, kam se auto stáčí a má jej nejblíže centru své rovnováhy. Obě ruce mějte uvolněně na volantu v pozici „tři čtvrtě na tři" a nohy vzdálené od pedálů tak, ať máte po úplném sešlápnutí spojkového pedálu nohu stále mírně pokrčenou.

Ano, jsou to úplné základy. Od nich se však odvíjí vše další. Obtížněji se auto rovná ze smyku, když za volantem sedíte jako rozvalení na gauči u televize.

Pozor na únavu

Vcelku opomíjená je zvýšená únava, která na vás může při zimním cestování dopadnout. Zaprvé má samozřejmě denní světlo kratšího trvání a za tmy jezdíme častěji, přičemž únavě napomáhá i puštěné topení a vyšší teplota v interiéru, kvůli níž se můžeme cítit ještě ospaleji. Občasné vyvětrání otevřeným oknem či malá přestávka na čerstvém vzduchu je tedy příjemnou vzpruhou pro smysly.

Oči jsou přitom v zimě také více namáhány. Slunce odrážející se od bílé pokrývky všude okolo umí být nepříjemné a zatěžuje váš zrak. Sluneční brýle jsou proto v zasněžených oblastech stejně důležité jako při jízdě v letních vedrech.

Plynulá jízda

Plynulost je na sněhu, ledu či pouze namrzlé vozovce klíčová. Volantem netočte zbrkle či nárazově a celkově zvolněte tempo. To samé platí pro přidávání plynu a brzdění. Rychlými zásahy do řízení si auto na kluzkém povrchu akorát přivedete do nechtěného smyku a zbytečně jej uděláte „nervóznějším". Přidávejte, jen pokud to opravdu potřebujete, a brzděte vždy opatrně s dostatečným předstihem. Ideální je však na brzdu šlapat co nejméně a raději si pomáhat brzděním motorem při podřazování.

Předvídejte

Koukejte daleko před sebe, buďte soustředění a předvídejte, co se může dít před vámi. Brzdná dráha na sněhu může být i pětkrát delší než na suché vozovce, na ledu dokonce delší ještě výrazněji. Skenujte provoz před vámi, přizpůsobujte rychlost stavu vozovky a dávejte pozor na měnící se povrch.

Silnice se za slunečného počasí bude zdát suchá, ale v zastíněných částech mezi stromy či budovami, kam sluneční paprsky nedosáhly, se může pořád vyskytovat námraza a sníh. Riziko náledí je pak vyšší na namrzlých mostech a přejezdech.

V případě jednotné sněhové pokrývky si můžete na volné části silnice pro představu o množství přilnavosti chvilkově šlápnout silněji na brzdu. Taková ledovka schovaná pod čerstvou vrstvou prašanu dokáže zaskočit nejednoho profíka. A jestliže to není zcela nutné, nezastavujte pod kopcem, už byste se nemuseli hnout z místa.

Ohleduplnost a odstup

Zde nejde pouze o prodloužení brzdné dráhy, pokud budete muset náhle zastavit. Odhrnutý sníh na krajnicích v některých úsecích razantně zmenšuje prostor nutný k manévrování a bezpečné jízdě dvou vozidel proti sobě. Buďte proto ohleduplní k ostatním řidičům. Zavčasu zpomalte a pokuste se v rámci možností udělat místo pro oba.

Na asistenty a elektroniku nespoléhejte

ABS jistě dokáže zachránit mnoho špatně vypadajících situací. Musíte s ním ovšem umět pracovat. Jestli cítíte, že při razantnějším brzdění auto nezpomaluje a pedál vám takzvaně „kope do nohy", nepovolujte tlak na pedál a nechte ABS dělat svou práci. ESP a jeho přibrzďování kol při prokluzu je také často k nezaplacení, to ovšem neznamená, že by vám jeho kontrolka měla blikat v každé situaci. Nesnažte se za každou cenu asistentům slepě důvěřovat. Elektronické systémy stále neumí oklamat fyzikální zákony.

Pokud máte strach, nejezděte

Na motoristickém webu jde o docela úsměvnou radu. Jestliže se ale necítíte na zdolávání nástrah krutého zimního počasí, nevěříte sobě nebo třeba jen svému autu, nebo dokonce ostatním řidičům, nemusíte vyjíždět vůbec. Vyhnete se tak nepříjemnému stresu a případným problémům. Může to znít jako urážka, ale místo nervózního a vystrašeného řidiče je samozřejmě lepší takového řidiče na silnici vůbec nepotkat.

Doporučujeme

Články odjinud