Audi RS4 generace B7 se prodávalo v letech 2006 - 2008. Bylo to poslední RS4 s manuálem, automobilka dokonce ani jinou alternativu nenabízela. Systém quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen posílal standardně 60 % výkonu dozadu a 40 % dopředu. Motor s plochým klikovým hřídelem v RS4 B7 generuje 420 koní a 430 Nm točivého momentu.

Audi RS4 generace B7 se prodávalo v letech 2006 - 2008. Bylo to poslední RS4 s manuálem, automobilka dokonce ani jinou alternativu nenabízela. Systém quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen posílal standardně 60 % výkonu dozadu a 40 % dopředu. Motor s plochým klikovým hřídelem v RS4 B7 generuje 420 koní a 430 Nm točivého momentu.

Audi R8 je prvním supersportovním modelem značky Audi. Technicky je spřízněný s Lamborghini Gallardo, ovšem není jen jeho překapotovanou verzí, jak se v koncernu VW často nosí.

Audi R8 je prvním supersportovním modelem značky Audi. Technicky je spřízněný s Lamborghini Gallardo, ovšem není jen jeho překapotovanou verzí, jak se v koncernu VW často nosí.

Umístění motoru uprostřed eliminovalo nedotáčivost, kterou bylo Audi dlouhou dobu pověstné.

Umístění motoru uprostřed eliminovalo nedotáčivost, kterou bylo Audi dlouhou dobu pověstné.

Osmiválec, který se objevuje v modelu R8, bývá často považován za derivát motoru Lamborghini Gallardo z roku 2003. Sdílí s ním řadu technologických řešení, ale celkově jsou motory odlišné.

Osmiválec, který se objevuje v modelu R8, bývá často považován za derivát motoru Lamborghini Gallardo z roku 2003. Sdílí s ním řadu technologických řešení, ale celkově jsou motory odlišné.

Atmosférický motor 4,2 V8 32v FSI sdílí základy se starším 4,2 V8 40v FSI, který poháněl méně našlapané sportovní deriváty Audi S4 (generace B6), Audi A8, Q7 a VW Phaeton. Čtyřicetiventilový motor má mezi fanoušky pověst mimořádně žíznivého.

Atmosférický motor 4,2 V8 32v FSI sdílí základy se starším 4,2 V8 40v FSI, který poháněl méně našlapané sportovní deriváty Audi S4 (generace B6), Audi A8, Q7 a VW Phaeton. Čtyřicetiventilový motor má mezi fanoušky pověst mimořádně žíznivého.

První model s označením Aston Martin se objevil v roce 1969, sériový model se však ukázal až v roce 1973. První Aston Martin V8 z 21. století automobilka představila až v roce 2007, a to nejprve v podobě objemu 4,3 litru, později 4,7 litru. Výkon dosahoval 380 koní a 417 Nm.

První model s označením Aston Martin se objevil v roce 1969, sériový model se však ukázal až v roce 1973. První Aston Martin V8 z 21. století automobilka představila až v roce 2007, a to nejprve v podobě objemu 4,3 litru, později 4,7 litru. Výkon dosahoval 380 koní a 417 Nm.

V roce 2008 se představil V8 Vantage N24, určený pro vytrvalostní okruhové závody. Standardně měl šestistupňový manuál a dvoulamelovou keramickou spojku. Výkon 410 koní a 425 Nm nebyl o moc vyšší, ale vůz vážil o čtvrt tuny méně.

V roce 2008 se představil V8 Vantage N24, určený pro vytrvalostní okruhové závody. Standardně měl šestistupňový manuál a dvoulamelovou keramickou spojku. Výkon 410 koní a 425 Nm nebyl o moc vyšší, ale vůz vážil o čtvrt tuny méně.

V roce 2009 se motor, který byl montován v Německém Kolíně nad Rýnem, zvětšil na 4,7 litru...

V roce 2009 se motor, který byl montován v Německém Kolíně nad Rýnem, zvětšil na 4,7 litru...

... a jeho výkon poskočil na 420 koní a 470 Nm.

... a jeho výkon poskočil na 420 koní a 470 Nm.

Aston Martin Vantage S z roku 2012 posunul výkon na 436 koní a točivý moment na 490 Nm.

Aston Martin Vantage S z roku 2012 posunul výkon na 436 koní a točivý moment na 490 Nm.

Závodní N24 mělo vícenásobně vyztužený motorový prostor.

Závodní N24 mělo vícenásobně vyztužený motorový prostor.

Po dvou generacích se pod kapotou M3 poprvé objevuje V8. Automobilka BMW měla v plánu připravit V8 už pro generaci E46, kterou by testovali na vybraných okruhových závodech v podobě M3 GTR.

Po dvou generacích se pod kapotou M3 poprvé objevuje V8. Automobilka BMW měla v plánu připravit V8 už pro generaci E46, kterou by testovali na vybraných okruhových závodech v podobě M3 GTR.

Motor s úhlem rozevření válců 90 stupňů má osm samostatných klapek, které se dokážou plně otevřít za 120 milisekund.

Motor s úhlem rozevření válců 90 stupňů má osm samostatných klapek, které se dokážou plně otevřít za 120 milisekund.

Kontrola polohy plynového pedálu propočítává 200 operací za sekundu. Proto má M3 tak skvělou odezvu na plynový pedál.

Kontrola polohy plynového pedálu propočítává 200 operací za sekundu. Proto má M3 tak skvělou odezvu na plynový pedál.

U generace M3 E90, která byla poprvé představena v Ženevě 2007, se poprvé objevují typické čtyři koncovky výfuku.

U generace M3 E90, která byla poprvé představena v Ženevě 2007, se poprvé objevují typické čtyři koncovky výfuku.

Čtyřlitrový V8 je jedním z nejtočivějších motorů historie. Výkon 420 koní a 400 Nm stačil na zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Čtyřlitrový V8 je jedním z nejtočivějších motorů historie. Výkon 420 koní a 400 Nm stačil na zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Motor F136 se objevil pod kapotou několika dalších automobilů ze stáje FIAT. Jedním z nich byla také Alfa 8C Competizione.

Motor F136 se objevil pod kapotou několika dalších automobilů ze stáje FIAT. Jedním z nich byla také Alfa 8C Competizione.

Ferrari 458 Italia se mohlo pochlubit nejvyšším specifickým výkonem za všech atmosfericky plněných V8. Hodnota  94 kW/l je i dnes naprosto ohromující.

Ferrari 458 Italia se mohlo pochlubit nejvyšším specifickým výkonem za všech atmosfericky plněných V8. Hodnota 94 kW/l je i dnes naprosto ohromující.

Výkon F136 v modelu Ferrari 458 Italia dosahuje výkonu 425 kW při 9000 min-1, maximum točivého momentu je vynikajících 540 Nm při 6000 min-1.

Výkon F136 v modelu Ferrari 458 Italia dosahuje výkonu 425 kW při 9000 min-1, maximum točivého momentu je vynikajících 540 Nm při 6000 min-1.

Z námi vybraných motorů je tento rozhodně nejchoulostivější a nejdražší na údržbu. Ostatně jako všechna Ferrari.

Z námi vybraných motorů je tento rozhodně nejchoulostivější a nejdražší na údržbu. Ostatně jako všechna Ferrari.

Poledním modelem, kde se F136 objevil mimo závodní kolbiště, byla California.

Poledním modelem, kde se F136 objevil mimo závodní kolbiště, byla California.

Ve srovnání s F430 má 458 Italia o 65 kW vyšší výkon a o 75 Nm vyšší točivý moment, přestože se objem zvýšil jen nepatrně.

Ve srovnání s F430 má 458 Italia o 65 kW vyšší výkon a o 75 Nm vyšší točivý moment, přestože se objem zvýšil jen nepatrně.

Motor F136 vyvíjelo společně s Ferrari také Maserati,které ho použilo ve dvou objemových variantách - 4,2 a 4,7 litru.

Motor F136 vyvíjelo společně s Ferrari také Maserati,které ho použilo ve dvou objemových variantách - 4,2 a 4,7 litru.

Motor M156 je vůbec prvním osmiválcovým motorem, který si divize AMG sestrojila zcela sama.

Motor M156 je vůbec prvním osmiválcovým motorem, který si divize AMG sestrojila zcela sama.

Přestože se objevil v mnoha modelech Mercedes, v malém C byl asi nejdivočejší. V provedení Black Series dosahoval 517 koní a 620 Nm, čímž zcela mazal konkurenční M3. Byl však také téměř dvojnásobně drahý.

Přestože se objevil v mnoha modelech Mercedes, v malém C byl asi nejdivočejší. V provedení Black Series dosahoval 517 koní a 620 Nm, čímž zcela mazal konkurenční M3. Byl však také téměř dvojnásobně drahý.

Základní výkon v C63 AMG činil 487 koní a 600 Nm.

Základní výkon v C63 AMG činil 487 koní a 600 Nm.

Díky mamutímu krouťáku neměl M156 problémy ani s více jak dvoutuovým autem. Model ML byl jedním z vůbec nejostřejších SUV všech dob.

Díky mamutímu krouťáku neměl M156 problémy ani s více jak dvoutuovým autem. Model ML byl jedním z vůbec nejostřejších SUV všech dob.

Motor M156 se do svého nahrazení přeplňovaným M159 objevil v mnoha modelech AMG - E63 AMG (2006), ML63 AMG (2006), R63 AMG (2006),S63 AMG (2006), CL63 AMG (2007), CLK63 AMG (2007), CLS63 AMG (2008), C63 AMG (2008) a SL63 AMG (2008)

Motor M156 se do svého nahrazení přeplňovaným M159 objevil v mnoha modelech AMG - E63 AMG (2006), ML63 AMG (2006), R63 AMG (2006),S63 AMG (2006), CL63 AMG (2007), CLK63 AMG (2007), CLS63 AMG (2008), C63 AMG (2008) a SL63 AMG (2008)

Motor řady UR nahradil v roce 2006 dosluhující řadu UZ a ve výrobě vydržel dosud. Lexus, respektive Toyota,  je jedinou automobilkou, která momentálně nabízí atmosféricky plněný V8. Vyrábí se v provedení 4,6 litru, 5,0litru a 5,7litru.

Motor řady UR nahradil v roce 2006 dosluhující řadu UZ a ve výrobě vydržel dosud. Lexus, respektive Toyota, je jedinou automobilkou, která momentálně nabízí atmosféricky plněný V8. Vyrábí se v provedení 4,6 litru, 5,0litru a 5,7litru.

Lexus IS-F pohání verze 2UR-GSE s objemem spalovacích komor 5 litrů. Hlavy válců má na svědomí Yamaha, která se podílela například na motorech V8 pro malosériovou automobilku Noble.

Lexus IS-F pohání verze 2UR-GSE s objemem spalovacích komor 5 litrů. Hlavy válců má na svědomí Yamaha, která se podílela například na motorech V8 pro malosériovou automobilku Noble.

Motor dosahuje 423 koní a 505 Nm. I přes vyšší výkon motoru, než jaký nabízí M3 E90, nebylo IS-F schopné tento legendární model pokořit.

Motor dosahuje 423 koní a 505 Nm. I přes vyšší výkon motoru, než jaký nabízí M3 E90, nebylo IS-F schopné tento legendární model pokořit.

Driftování byla jedna z mnoha kratochvílí, které jste si v IS-F užili naplno. První modely však měly posilovač řízení závislý na otáčkách motoru, takže při opravdu ostrém driftování vám volant značně těžkl v rukou. Je tedy jasné, že jste se opravdu, ale opravdu řádně zapotili.

Driftování byla jedna z mnoha kratochvílí, které jste si v IS-F užili naplno. První modely však měly posilovač řízení závislý na otáčkách motoru, takže při opravdu ostrém driftování vám volant značně těžkl v rukou. Je tedy jasné, že jste se opravdu, ale opravdu řádně zapotili.

Motor 2UR-GSE najdete v modelech Lexus RC-F (2014), Lexus GS-F (2015) a LC 500 (2016). Zde se kompresní poměr zvýšil z 11,8:1 na 12,3:1 a výkon poskočil na 473 koní a 530 Nm.

Motor 2UR-GSE najdete v modelech Lexus RC-F (2014), Lexus GS-F (2015) a LC 500 (2016). Zde se kompresní poměr zvýšil z 11,8:1 na 12,3:1 a výkon poskočil na 473 koní a 530 Nm.

Dvojice nad sebou umístěných koncovek vypadala poněkud zvláštně. Snaha odlišit se od BMW M3, a  zároveň mu zůstat co nejblíže, byla chvílemi kontraproduktivní.

Dvojice nad sebou umístěných koncovek vypadala poněkud zvláštně. Snaha odlišit se od BMW M3, a zároveň mu zůstat co nejblíže, byla chvílemi kontraproduktivní.

Audi R8 je prvním supersportovním modelem značky Audi. Technicky je spřízněný s Lamborghini Gallardo, ovšem není jen jeho překapotovanou verzí, jak se v koncernu VW často nosí.
Umístění motoru uprostřed eliminovalo nedotáčivost, kterou bylo Audi dlouhou dobu pověstné.
Osmiválec, který se objevuje v modelu R8, bývá často považován za derivát motoru Lamborghini Gallardo z roku 2003. Sdílí s ním řadu technologických řešení, ale celkově jsou motory odlišné.
Atmosférický motor 4,2 V8 32v FSI sdílí základy se starším 4,2 V8 40v FSI, který poháněl méně našlapané sportovní deriváty Audi S4 (generace B6), Audi A8, Q7 a VW Phaeton. Čtyřicetiventilový motor má mezi fanoušky pověst mimořádně žíznivého.
34
Fotogalerie

6 nejlepších atmosférických motorů s osmi válci z posledního desetiletí

Pokud jste ještě před pár lety chtěli ryze sportovní automobil, existovala velká pravděpodobnost, že pod jeho kapotou bude pracovat vidlicový osmiválec. Stačilo několik málo let a tento typ motoru je stejně jako atmosférický V12 téměř před vyhynutím. Pojďte s námi nostalgicky zavzpomínat na šestici nejlepších atmosférických vidlicových osmiválců uplynulého desetiletí

Účinnost je dneska tématem číslo jedna, protože s ní jdou ruku v ruce emise a spotřeba. Zkrátka dnešní svět automobilům atmosférickým motorům absolutně nenahrává, což znamená, že v současné době musíte opravdu důkladně pátrat, abyste atmosférický V8 vůbec našli.

Jistěže, stále existují výjimky, všechna čest, ovšem u výrobců prémiových sportovních automobilů už nepochodíte. Jedinou možností tak zůstává model americké provenience, kde láska k objemnému atmosférickému V8 přebíjí všechno a velká kupní síla dokáže přesvědčit i toho nejvíce neoblomného účetního.

Podívejte se na komentovanou fotogalerii těch nejlepších atmosféricky plněných V8 uplynulé dekády:

Audi-RS4-2005-1280-02.jpgAudi-R8-2007-1280-05.jpgAudi-R8-2007-1280-3a.jpg

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud