11
Fotogalerie

Speciály WRC 2017 jsou rychlejší, ale také dražší než dříve. Kolik stojí?

S novými pravidly mistrovství světa v rally se váže větší výkon a agresivnější aerodynamika. Cena jednoho továrního speciálu se tak šplhá až k 24 milionům korun.

Pokud uvážíme, že například základní cena sériového Citroënu C3 začíná na 244 900 korun, jeho závodní bratříček je takřka stokrát dražší. Na sezónu navíc každý tým potřebuje kolem deseti vozů.

S informací přišel Red Bulletin, oficiální magazín výrobce energetických nápojů, který se ve světovém šampionátu v tomto roce angažuje například jako sponzor úřadujícího mistra světa Sébastiena Ogiera. Ten pro sezónu 2017 od odstupujícího Volkswagenu přesedlal do Fiesty WRC týmu M-Sport.

Rudí býci odhadují i cenu za vývoj zbrusu nového speciálu. Citroën, Ford a Toyota, ale konečně i Volkswagen - tyto tovární týmy musely na vývoj vynaložit kolem 5 milionů euro, v přepočtu 135 milionů korun. Kromě nákladů na vývoj i stavbu speciálu se prodraží i provoz auta. Každý ujetý kilometr prý stojí až 400 euro (10 800 korun).

Pokud si speciál rozložíme na části, není překvapením, že nejdražší položkou bude motor a jeho příslušenství. Jeden přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu kolem 380 koní tým vyjde na v přepočtu pět a půl milionu korun.

Z pohonného ústrojí ještě chybí spojka a převodovka. Ta je sekvenční šestistupňová. Tento komplet stojí více než dva miliony korun.

Tím možná nejdůležitějším je podvozek. Naprosto stěžejním pro chování rallyového vozu jsou kvalitní tlumiče. Proto si je například Citroën Racing ve svém středisku ve Versailles vyrábí sám. Kompletní podvozek však přijde na více než tři miliony korun. Brzdy stojí téměř půl milionu.

Jedna sada pneumatik a disků, které mají na asfaltový setup osmnáct palců, zatímco na šotolinu či sníh se používají patnáctky, stojí 135 000 korun.

Karoserie bez vyztužení v podstatě vychází ze sériového modelu, ovšem rozšířený bodykit a bezpečnostní klec nikoli. Proto tyto komponenty přijdou na dva miliony korun.

Interiér rallyspeciálu se zdá strohý, avšak obsahuje například drahé závodní sedačky či chytrou diagnostiku, která sama pozná, co je třeba vyměnit mnohem lépe, než ta, která se montuje do sériových vozů. Kompletní interiér stojí kolem 380 000 korun.

Do nákladů na jeden hotový vůz se však musí započítat i lidská práce. Vždyť tu platí i zákazník, který si koupí obyčejný vůz v showroomu. U běžného auta však naštěstí za tuto položku neplatíme kolem 2 700 000 korun jako týmy světového šampionátu.

2017-toyota-yaris-wrc.jpg2017-toyota-yaris-wrc_1.jpg2017-toyota-yaris-wrc_2.jpg

2017-toyota-yaris-wrc_3.jpgc3_1.jpgc3_2.jpg

c3_3.jpgc3_4.jpgFord_Fiesta_WRC_2017_nova_sada_01_800_600.jpg

Ford_Fiesta_WRC_2017_nova_sada_02_800_600.jpgFord_Fiesta_WRC_2017_nova_sada_03_800_600.jpg

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud