9
Fotogalerie

Autosalon v New Yorku: ve stínu Šanghaje

Doba spěje vpřed a upíná se k novým, východním odbytištím. Autosalon v New Yorku tak letos hrál druhé housle…

Takřka souběžně s ním totiž běžel 14. autosalon v čínském Šanghaji, který co do počtu významných světových premiér tentokrát „velké jablko“ deklasoval. Řada novinek byla vystavena paralelně, nicméně v Šanghaji debutovala alespoň o jeden den dříve. „Šanghaj“ se ob rok střídá s „Pekingem“ a svým letošním ročníkem se zapsal mezi několik nejvýznamnějších automobilových výstav světa. Hlavní důvod je jasný. Čína se stala největším samostatným automobilovým odbytištěm světa, s ohledem na výsledky prvního čtvrtletí letošního roku se zde během letošního roku zřejmě prodá bezmála 20 milionů automobilů, jen pro představu, je to zhruba desetinásobek prodejů v Anglii a sedminásobek prodejů v Německu.  

Peugeot SXC 07.jpg Peugeot SXC 06.jpg Peugeot SXC 05.jpg
Peugeot SXC: Šanghaj

Autosalon v Šanghaji letos minimálně dorovnal rozsah tradiční výstavy v německém Frankfurtu a stále roste a mohutným způsobem expanduje. Na dotaz redaktora britského magazínu Autocar, kolik že v Šanghaji vystavuje automobilových značek, uvedl šéf Asociace čínských výrobců automobilů: „Myslíme zhruba 120, ale nejsme si jisti“. Z toho plyne, že celková organizace autosalonu, jakož i celého „centrálně řízeného“ průmyslu, zůstává poměrně chaotická. Ale co už, neuvěřitelných 80 % nových majitelů osobních vozů dosud nikdy automobil nevlastnilo a trend dále roste, takže není divu, že se většina automobilek z civilizovaného světa i přes problémy s lidskými právy a Tibetem soustředí na čínský trh.

VW Beetle 02.jpg VW Beetle 01.jpg VW Beetle 10.jpg
Volkswagen Beetle: Šanghaj

Zběsilost narůstá, Čína je důležitá, ale prosperita v USA zůstává otázkou prestiže. Například Ralf Speth, šéf značky Jaguar, čínskému publiku představil vylepšené vozy řad Jaguar XF a XK, poté nasedl do letadla a ihned odletěl zopakovat svoji řeč na expozici Jaguaru v New Yorku. Podobně tomu bylo u řady dalších novinek včetně třetí generace Volkswagenu Beetle, ale také konceptu nového Mercedesu A. Na poslední chvíli se prý dokončoval druhý prototyp, aby byl vystaven také v New Yorku, nakonec se však američtí zákazníci přesto dozvěděli, že se k nim tento model vozit zřejmě vůbec nebude. Zlí jazykové navíc tvrdili, že druhá maketa byla v oblasti blízké Wall Streetu vystavena hlavně proto, aby zvýšila cenu akcií koncernu Daimler AG…

Citroen DS5 18.jpg Citroen DS5 17.jpg Citroen DS5 12.jpg
Citroen DS5: taktéž Šanghaj...

„Koně“ ale v New Yorku tekly v rámci trvající legendy proudem především díky strojům Jeep Grand Cherokee nebo Chrysler 300 s robustními a výkonnými osmiválci HEMI 6,4 l nebo bestiím typu Mercedesu CLS 63 AMG. Naopak japonské značky Nissan, Honda nebo Subaru zde prezentovaly nové kompakty, jež se naopak snažily oslovit veřejnost důrazem na hospodárnost provozu. Zatím poslední autosalon v New Yorku byl tím nejlepším ročníkem z posledních let a ukázal, že automobilový průmysl se z poslední zásadní hospodářské krize začíná znovu zdvihat na kolena. Nicméně v konfrontaci s významem 14. autosalonu v Šanghaji příliš dobře nedopadl…

Doporučujeme

Články odjinud