Tuzemské zastoupení Subaru nechce nechat legendární WRX STI „umřít“ jenom tak. K příležitosti ukončení prodeje připravilo speciální patnáctikusovou edici za téměř 1,4 milionu korun.
Když jsem si otevřel nejnovější tiskovou zprávu českého zastoupení automobilky Subaru, měl jsem chvíli pocit, že nečtu produktové informace, ale parte. Posuďte sami: „Stále nechceme věřit tomu, že by se Subaru na evropský trh nevrátilo s legendárním modelem, které mu pomohlo postavit jméno nejen na zdejším trhu. Stále věříme, že WRX STI, populární „estéíčko“, do Evropy opět dorazí, i když třeba s některým z alternativních pohonů. A proto i to loučení bereme jako dočasné a nikoli nenávratné,“ píše se ve zprávě.
Jenže on tento smutek má své opodstatnění. Byla to totiž právě nejostřejší verze Imprezy (později pouze WRX STI), která budovala image značky na světových podnicích rallye a zapsala se do srdcí všech milovníků legendárního souhvězdí. Zatímco dříve se o konci WRX STI v Evropě kvůli spekulovalo, nyní je všechno oficiální, byť zatím stále ještě existuje možnost, jak si tento vůz pořídit. Jednak bude ještě pár kousků u dealerů, kteří se stihli na nezvratný osud připravit, ale hlavně bude k dispozici patnáctikusová série Final Edition určená výhradně pro náš trh.
Final Edition vychází z výbavy Sport modelového roku 2018. Stojí 1.380.000 Kč, tedy o 80.000 Kč více než dosavadní vrchol Sport, a svým vzezřením se vrací ke kořenům. Na výběr je mezi laky WR Blue a Crystal Black Pearl, kola jsou vždy zlatá o průměru 19 palců, zpoza nich vykouknou stříbrné třmeny Brembo, mřížka chladiče, hlavice řadicí páky a startovací tlačítko jsou v barvě Cherry Red, nechybí přední, zadní a boční spoilery, či volant čalouněný Alcantarou, který měla speciální edice S208 pro japonský trh.
Celkem bude na českém trhu k mání pouze 15 kusů, výroba bude probíhat v květnu, a podle informací Subaru se počítá pouze s jediným kusem pro každého z tuzemských dealerů. Vozy by měly být dostupné v srpnu, nicméně vedle toho budou u prodejců k dispozici ještě standardní WRX STI. I tak ale doporučuji nerozmýšlet se moc dlouho, protože až dojdou i skladovky, bude legendárnímu Subaru, tak jak jej nyní známe, v Česku regulérní konec.
No a proč tohle všechno vlastně řešíme? Protože 300koňový přeplňovaný čtyřválec EJ25 s protilehlými válci nevyhoví normě Euro 6c, která vstoupí v platnost v září tohoto roku. Jistě by existovala možnost, jak agregát udělat pro Evropu snesitelným, jenže vzhledem k počtu prodaných kusů (počítá se ve stovkách) by to byl takový finanční zásek, že bylo pro Subaru snazší vůz prostě vyřadit z evropské nabídky trhů. Jinde pokračuje dál, je to globální vůz, nám to však už může být jedno.
Takhle alespoň dealeři mohou využít roční lhůty pro doprodej až stovky vozů. Je to celkem dost, pokud vezmeme v potaz, že se u nás ročně prodá zhruba šedesát WRX STi. Jo, tomu autu se u nás dařilo!
Subaru WRX STI - Technická data a české ceny |
Zdvihový objem [cm3] |
2457 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
221/6000 |
Točivý moment [N.m/min] |
407/4000 |
Převodovka |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
255 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
10,9 |
Cena Active [Kč] |
1.130.000 |
Cena Sport [Kč] |
1.300.000 |
Cena Final Edition [Kč] |
1.380.000 |
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ