Vozy Škoda iV se poprvé ukázaly běhemi letošního hokejového mistrovství v Bratislavě. Ani dnes se nesetkáváme na české půdě. První kilometry si odkroutíme v Nizozemsku, přičemž do testování se můžete zapojit i vy.
Sériově vyráběné modely s plně elektrickým a částečně elektrifikovaným pohonným ústrojím představují pro mladoboleslavskou značku velký posun. Nemám tím na mysli, že by ze dne na den vypálila konkurenci rybník, protože hybridní a elektrické vozy značky jako Kia, Hyundai, Renault či Nissan dávno nabízejí. Ani Škoda se bez nich ale neobejde a v první fázi vsadila na techniku, která se už před pár lety objevila ve vozech Volkswagen. Další fáze odstartuje na konci příštího roku a ponese se ve znamení ryze „elektrické“ platformy MEB.
Elektrifikované modely značky Škoda poznáte jednoduše – na zádi mají označení iV. A soudě podle prodejních výsledků nabírají na popularitě. Prvních 500 kusů elektrického modelu Citigoe iV za zvýhodněnou cenu bylo rozebráno za necelé dva měsíce a atraktivně působí i nabídka plug-in hybridního Superbu iV. Na rozdíl od spřízněného Passatu GTE se totiž nejedná o samostatnou výbavovou linii, ale variantu pohonu, kterou je možné kombinovat s jakoukoliv výbavou s výjimkou derivátu Scout.
Abych se s novými elektrifikovanými škodovkami mohl poprvé projet, vyrazil jsem do Nizozemska, které je autům do zásuvky nakloněno. Času nicméně není nazbyt. Na Superb iV a Citigoe iV máme odhadem tak sedm hodin, v rámci prvního seznámení proto nezměříme reálný dojezd na jedno nabití, dlouhodobou spotřebu a tak dále.
Přesto toto testování má smysl. V Nizozemsku bychom totiž měli mít k dispozici experty ze Škody, kteří budou připraveni odpovídat na dotazy novinářů. A to je také příležitost pro vás. Stačí do diskuse pod tento článek napsat, co vás o autech zajímá a já se budu snažit zjistit co nejvíce odpovědí. Ty pak zohledním v prvních jízdních dojmech, které vyjdou později v tomto týdnu. Máte čas do dnešní 18. hodiny, poté už bude možné odpovídat pouze od stolu. Pusťte se do toho!
Škoda Citigoe iV – Technická data a česká cena |
Pohon |
elektromotor |
Největší výkon [kW] |
61 |
Točivý moment [N.m/min-1] |
210/0-2750 |
Převodovka |
jednostupňová |
Max. rychlost [km/h] |
130 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,5 |
Akumulátor [typ/kapacita] |
Li-on/36,8 kWh |
Max. dojezd [km] |
225 - 274 (WLTP) |
Nabíjení 40 kW/80 % [hod] |
cca 1 |
Spotřeba energie [kWh/100 km] |
13,5-16,4 |
Provozní hmotnost [kg] |
1235–1265 |
Základní cena [Kč] |
479.900 |
Citigoe iV je první elektrický vůz Škoda, který stojí na základech před lety uvedeného Volkswagenu e-Up!. Elektromotor o výkonu 61 kW a točivém momentu 212 N.m pohání přední kola, lithium-iontová baterie s kapacitou 36,8 kWh by dle oficiálních technických údajů měla vystačit až na 274 km jízdy. Základní cena vozu činí 479.900 Kč a prakticky si už není za co připlatit.
Naproti tomu plug-in hybridní Superb iV spoléhá na motor 1.4 TSI o výkonu 115 kW a točivém momentu 250 N.m. V kombinaci s elektromotorem (85 kW a 330 N.m) se bavíme o výkonu 160 kW. Podle WLTP by měl vůz ujet na jedno nabití až 55 km. Nejlevněji jej pořídíte ve výbavě Ambition za 881.900 Kč, nejdrážší je Laurin & Klement (od 1.055.000 Kč). Volit můžete mezi liftbackem a praktičtějším kombi, přičemž cenový rozdíl činí obvyklých 30.000 Kč.
Škoda Superb iV: Technická data a ceny |
Motor |
1.4 TSI PHEV |
Zdvihový objem [cm3] |
1395 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon motoru [kW/min-1] |
115/5000-6000 |
Točivý moment motoru [N.m/min-1] |
250/1550-3500 |
Největší výkon elektromotoru [kW] |
85 |
Točivý moment elektromotoru [N.m] |
330 |
Výkon/točivý moment systému [kW/N.m] |
160/400 |
Akumulátor [typ/kapacita] |
Li-on/13 kWh |
Převodovka |
6A |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
7,7 |
Max. rychlost [km/h] |
224 |
Max. rychlost – EV mód [km/h] |
140 |
Dojezd na elektřinu WLTP [km] |
55 |
Spotřeba WLTP [l/100 km] |
1,1-1,9 |
Provozní hmotnost [kg] |
1730–1861 |
Cena Ambition [Kč] |
881.900 |
Cena Style [Kč] |
916.900 |
Cena Sportline [Kč] |
971.900 |
Cena Laurin & Klement [Kč] |
1.055.900 |
*Uvedená data platí pro liftback. Za kombi se připlácí 30.000 Kč |