| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid | Foto: Jiří Káš

| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš
| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš
| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš
| Toyota Yaris GR-Sport Hybrid Foto: Jiří Káš
29
Fotogalerie

Minitest Toyota Yaris GR-Sport Hybrid: Hvězdné války bez zvláštních efektů

Naprosto skvělá Toyota Yaris GRMN vypadá jako helma bojovníka z Hvězdných válek a jízda je jako mezigalaktická bitva. Co když ale slavné sérii filmů vezmete speciální efekty?

Radosti
Nízká spotřeba
Pohodlná sedadla
Atraktivní vzhled
Stabilní podvozek...
Starosti
... ale k němu neodpovídající pohonné ústrojí
Vysoká cena
Zastaralý interiér
6  /10

Jednu malou vzteklou Toyotu jsme tu už měli. Byla brilantní. Každou dobře projetou zatáčku jste si museli zasloužit a čistá radost z vytáčení kompresorem přeplňovaného pohonu byla extrémně návyková. Bohužel derivát GRMN vznikl pouze jako limitovaná edice, která je již dávno vyprodaná. Toyota však nelení a ostrou verzi Yarisu přivádí zpět k životu. Bohužel nejde o hardcorově laděné auto, ale jen o paket, který se původním autem inspiruje.

Yaris GR-Sport kráčí ve šlépějích svého předchůdce a přichází také s dvoubarevnou karoserií, přední maskou se strukturou včelí plástve a červeně lakovanými detaily. Chybí mu ale zadní difuzor a okázalé zadní křídlo. GR Sport má vlastní 17palcová kola a pneumatiky Bridgestone Potenza RE50 byly k vidění už na GRMN. Vzhledovou podobnost pak najdete už jen na shodném volantu (taktéž z modelu GT86).

Na první pohled jde tedy o kurážného uličníka. I podvozek vypadá slibně. Odvahu mu dodává sada tlumičů Sachs a silnější stabilizátory (plné místo dutých). Světlá výška šla dolu o jedenáct milimetrů. Jak ale asi tušíte, ostřejší ladění se podepsalo na celkovém komfortu jízdy.

Je to velmi tvrdé auto. Od podvozku se ozývají velké rány i na menších nerovnostech. Boční profil 45 na sedmnáctkách taky rozhodně nepomáhá. Připomeňme si, že standardní pneumatiky Yarisu mají rozměr 175/65 R15 a už i ty jsou tak akorát. Ani tvrdost by ale tolik nevadila, kdyby bylo pod kapotou odpovídající pohonné ústrojí.

Jenže to není. Yaris GR-Sport se prodává výhradně v kombinaci s hybridním pohonným ústrojím. To znamená motor 1,5 Hybrid s kombinovaným výkonem 74 kW (100 koní) a točivým momentem 111 N.m dostupným až od 3600 otáček za minutu.

To všechno se posílá na přední kola pomocí převodovky e-CVT, která je pro tento agregát jedinou možnou volbou. To znamená, že z klidu na stovku se dostanete za 11,8 sekundy a maximální rychlost je omezena na 165 km/h. I s těmito hodnotami se v malém autě dá samozřejmě trochu zlobit, ale musíte si rozumět.

Brzo narazíte na fakt, že GR-Sport je jen paket a nikoliv od základu stavěná ostřejší verze. Zátah je plytký a s převodovkou e-CVT se nedá komunikovat, můžete pouze zvolit režim B, který zvýší rekuperari energie. Fakt, že s menším volantem se mnohem lépe manipuluje předními koly, to nezachrání.

Na druhou stranu můžete pořád jezdit na plný plyn, respektive pobídnout za každou zatáčkou všech 100 koní a s rykem u omezovače se připlížit k té další. Malé rozměry vozu vám umožní se do ní velmi snadno naskládat a můžete se tímto způsobem třeba učit ideální stopu. Na lehce ostřejší auto nejen pro začátečníky bych se ale stejně poohlédnul jinde.

Yaris GR-Sport je limitován ještě jednou věcí - cenou. Má totiž pouze jednu a ta společně s bohatou výbavou, zahrnující třeba dotykový infotainment se zrcadlením mobilních telefonů a navigací, a hybridním ústrojím dělá celkem 466.900 Kč. Jen pro srovnání: Suzuki Swift Sport je jen o 11.000 Kč dražší. A snad nikdo z vás nezapomněl na vzteklé škorpiony.

Přitom spousta neladících vlastností auta se dala alespoň částečně vyřešit jednoduchým rozhodnutím. Chci tím říct, že obyčejný atmosférický motor 1,5 litru s výkonem 111 koní a 6stupňovou manuální převodovkou by dával v kombinaci s úpravami testovaného modelu mnohem větší smysl. Navíc i v nejvyšší výbavě vyjde motor 1.5 Dual VVT-i na 381.900 Kč.

Abych si ale jenom nestěžoval: na auto se hezky kouká a duch legendy s kompresorem přeplňovaným motorem z něj vyloženě dýchá. Pak je tu spotřeba. Ta se dá bez nějakého velkého bláznění udržet mezi čtyřmi a pěti litry, ve městě můžete jezdit i za tři a půl litru. V bohaté výbavě pak na palubě řidiči v podstatě nic neschází a zapomenout nesmím ani na skvělá sportovní sedadla.

Yaris GR-Sport je auto, které vyžaduje tolik kompromisů, že pokud chcete vyloženě Yaris, vyjde vás nakonec lépe koupit si obyčejný benzin v bílé barvě a zajít si do obchodu pro hezčí černá kola. A ten volant z GT86 také někde najdete. Nebo zajeďte k německým dealerům, kteří nakoupili nové modely GRMN do zásoby. Ano, pořád ho koupíte takřka nový, ovšem ne přímo od Toyoty.

Hurá efekt, který vyvolala edice GRMN tak GR-Sport trochu sráží. Zanedlouho to ale stejně bude všechno jedno, protože nový Yaris se už představil a vrcholná verze GR-4 zatím láká na velmi zajímavé svezení. Doufejme v důstojného nástupce „Gazoo Racing Masters of Nürburgring“.

Toyota Yaris GR-Sport: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   294.900 Kč (1.0 VVT-i/51 kW Live)
Cena s testovaným motorem a výbavou 452.900 Kč (1.5 Hybrid/74 kW Selection)
Cena testovaného vozidla           466.900 Kč (1.5 Hybrid/74 kW GR Sport)

Technické údaje: Toyota Yaris

Rok • stupeň výbavy
2019 • GR-Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 497 cm3
Vrtání • zdvih
75,0 mm • 84,7 mm
Stupeň komprese
13,4:1
Nejvyšší výkon
54 kW (73 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
111 Nm při 3 600 až 4 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,8 s
Nejvyšší rychlost
165 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
286 l
Objem palivové nádrže
36 l
Hmotnost: provozní • celková
1 090 kg • 1 565 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
3,1 • 3,3 • 3,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 510 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 465 mm • 1 455 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 945 × 1 695 × 1 499 mm

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud