25
Fotogalerie

Volkswagen XL1: litrový koncept blíže výrobě

Volkswagen představil novou studii vozu s průměrnou spotřebou 1 l/100 km. Tenokrát se zdá být výrobě blíže než kdy dříve.

Nejen elektromobily živ je automobil a stále je třeba pracovat především na zlepšování konvenčních motorů s vnitřním spalováním. A tak Volkswagen předvedl svět na právě probíhajícím autosalonu v Kataru koncept XL1, který je již třetí studií Volkswagenu na téma „litrové“ auto.

Oproti svým předchůdcům z let 2002 a 2009 s tandemovým umístěním sedadel se novinka vyznačuje klasickým uspořádáním dvojice sedadel vedle sebe, byť s nepatrným podélným přesazením. O pohon tohoto prototypu se stará vznětový dvouválec s objemem 800 ccm, přeplňováním (jde vlastně o polovinu sériové jednotky 1,6 TDI BlueMotion) a výkonem 48 koní (35 kW). Podporou při provozu stroje je mu elektromotor s výkonem 27 koní (20 kW), který je napájen z li-ionových akumulátorů. Ty lze dobíjet z běžné domácí zásuvky na 230 V a na čistě elektrický pohon urazit vzdálenost až 35 km. Desetilitrová naftová nádrž pak prodlužuje celkový akční rádius na nějakých 340 km.

VW XL1 Concept 10.jpg VW XL1 Concept 11.jpg VW XL1 Concept 12.jpg

Elektromotor zároveň pomáhá spalovací jednotce v případě potřeby maximálního zrychlení, kdy zvýší točivý moment ze 100 Nm na celkových 140 Nm. Je nám však jasné, že hlavním posláním studie VW XL1 je ohromit spotřebou provozu. Ta u této studie činí v kombinovaném provozu jen 0,9 l/100 km a emise CO2 dosahují hmotnosti 24 g/km, což jsou hodnoty na hony vzdálené současným, byť těm nejhospodárnějším sériovým minivozům. Za zmínku také stojí, že VW XL1 potřebuje na udržování rychlosti 100 km/h na rovině jen 8 koní (6 kW), zatímco stávající VW Golf 1,6 TDI k tomu vyžaduje plných 18 koní (13 kW), tedy více než dvakrát tolik.

VW XL1 Concept 18.jpg VW XL1 Concept 19.jpg VW XL1 Concept 20.jpg

Karoserie vozu VW XL1 je vyrobena z extrémně lehkých a pevných polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), což se podílí na dosažení pohotovostní hmotnosti 795 kg. Dnes jistě impozantní parametr, ale jen pro zajímavost, základní verze čtyřdveřové Škody 1000 MB byly o 20 kg lehčí. Na prototypu VW XL1 váží pohonná jednotka 227 kg, 153 kg pohonné ústrojí, 80 kg vnitřní vybavení včetně sedadel a 105 kg připadá na elektrickou soustavu, takže samotná karoserie váží 230 kg. Vzhled novinky působí střízlivějším dojmem než její dva předchůdci, nicméně je kratší než třeba VW Polo, ale zároveň i nižší než Lamborghini Gallardo. Karoserie vykazuje koeficient odporu vzduchu jen 0,186 a z profilu možná pozorovateli připomene první generaci Hondy Insight.

Koncept VW XL1 není určen pro přímou sériovou výrobu, ale zdá se, že se s podobným modelem na našich silnicích v dohledné době setkáme. Koncern Volkswagen ve snahách o maximální hospodárnost provozu zároveň potvrzuje svůj příklon k dieselelektrickým pohonným soustavám, zatímco u Audi pracují na hybridu se spalovacím motorem typu Wankel.

VW XL1 Concept 01.jpg VW XL1 Concept 02.jpg VW XL1 Concept 03.jpg
VW XL1 Concept 04.jpg VW XL1 Concept 05.jpg VW XL1 Concept 06.jpg
VW XL1 Concept 07.jpg VW XL1 Concept 08.jpg VW XL1 Concept 09.jpg
VW XL1 Concept 13.jpg VW XL1 Concept 14.jpg VW XL1 Concept 15.jpg
VW XL1 Concept 16.jpg VW XL1 Concept 17.jpg VW XL1 Concept 21.jpg
VW XL1 Concept 22.jpg VW XL1 Concept 23.jpg VW XL1 Concept 24.jpg
VW XL1 Concept 25.jpg
Volkswagen XL1

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud