15
Fotogalerie

Seat na rozcestí: pomůže omlazená Ibiza?

Churavějící Seat věří, že omlazená a vylepšená Ibiza mu přihraje více zákazníků. Pokud by se tak nestalo, španělskou automobilku by už asi stěží něco zachránilo…

"Ibiza je Seat a Seat je Ibiza," řekl nedávno Ulf Eberhardt, jeden z vrcholných představitelů značky Seat. A těmito slovy přesně vystihl, jaké místo Ibiza zaujímá v plánech španělské automobilky.

Loni Seat, dceřiná společnost Volkswagenu, prodal podle JATO Dynamics  311 217 vozů. Více než polovina z nich – 52 procenta - byla Ibiza. 

029_Seat_IbizaYM12u.jpg
Seat nabízí tři varianty svého bestselleru: kompaktní a sportovní třídveřovou Ibizu SC, univerzální pětidveřovou Ibizu a praktické kombi Ibiza ST.

Zájem o Ibizu je tedy pro španělskou automobilku, která je v posledních letech ve ztrátě (Seat přiznal za rok 2011 provozní ztrátu 225 milionů eur, rok předtím ztráta činila 311 milionů eur), a pro její rozvoj klíčový.

Seat chce neblahou bilanci minulých let zlomit produktovou ofenzívou. Spoléhá nejen na modernizovanou Ibizu, ale i na nový mini vůz Mii a další generaci Leonu. V roce 2013 by se prý společnost měla stát znovu výdělečnou.

Sázka na mladší zákazníky

Ibiza se představila poprvé v roce 1984 na autosalonu v Paříži a od té doby se jí prodalo 4 650 000 kusů. Stala se tak nejprodávanějším modelem Seatu.

Nejvíce ji kupovali lidé ve věku mezi 30 až 40 lety. A představitelé Seatu věří, že tomu tak bude i nadále. 

064_Seat_YM12u.jpg
Novinky se objevily i v interiéru: třeba nový tříramenný volant a nový ovládací panel automatické klimatizace Climatronic. 

„S novou generací činíme jasný krok vpřed – svěží a mladistvý designérský jazyk vyjadřuje jedinečný a osobitý charakter značky Seat,“ říká James Muir, prezident společnosti Seat.

V Seatu sázejí hlavně na modernější design vozu. I nadále se tvůrci vozu snažili, aby z něj vyzařoval sportovní charakter. Dominantní je lichoběžníková maska chladiče v kombinaci se spodním otvorem pro přívod vzduchu. Nové jsou i nárazníky, hlavně u sportovní verze Ibiza FR jsou nepřehlédnutelné.

Zvláštní zmínku si zaslouží design světlometů. Ty se dodávají ve dvou halogenových verzích nebo na přání v bi-xenonovém provedení včetně natáčecí funkce a světlometů LED pro denní svícení, které kopírují tvar hlavních světlometů. Tím vytvářejí „světelný podpis“, stejně jako na přání dodávané zadní sdružené svítilny LED (sériově pro model FR).

037_Seat_IbizaYM12u.jpg038_Seat_IbizaYM12u.jpg
Hranatý styl světlometů je jedním z mnoha prvků nového designérského jazyka španělské značky Seat.

"Mladé rodiny potřebují více místa pro věci v autě, a proto jsme ten box udělali větší,“ řekl Aleš Novák, nový vedoucí divize Seat, při premiéře vozu v České republice.

Smělé plány

Podle představitelů Seatu si tento rok zakoupí model Ibiza 200 000 lidí. Očekávají, že 50 000 z nich bude ve verzi kombi. 

Svůj optimismus opírají i o to, že španělská značka zažije svůj debut v Číně. Expandovat chce také v Rusku a v Mexiku.

Zdali to však bude stačit, to je otázka. Třeba zrovna Ibiza, která se vyrábí ve španělském Martorellu, má hodně silné soupeře - mezi ty hlavní patří Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3, Fiat Grande Punto.

058_Seat_YM12u.jpg
Co se týká nové generace tříválcových a čtyřválcových motorů, sahá jejich nabídka od  úsporného modelu Ibiza E-Ecomotive s emisemi CO2 89 g/km až po sportovní Ibizu FR s výkonem 110 kW (150 k).

V Česku se chce Seat s omlazenou Ibizou zaměřit mnohem více na firemní zákazníky. Při prezentaci nejprodávanějšího modelu Seatu to řekl Aleš Novák: "Firemní obchody u nás dělaly loni pouze dvacet procent. Chceme se dostat na čtyřicet procent."

Nový Seat Ibiza je na českém trhu od března 2012 s cenou začínající na 218 900 Kč.

 


 

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud