45
Fotogalerie

Test Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – James ví proč

Úroveň Dacií se rok od roku zlepšuje a s ní i nabídka verzí. Zatímco v minulosti byla automatická převodovka nemyslitelná, dnes už to takový problém není. Jak funguje „robot“ v kombinaci s tříválcem 0.9 TCe?

Kapitoly článku:


Přestože jsou v dnešní době automobily levnější než kdy před tím, pro průměrného Čecha živícího rodinu může být problém i koupě malého modelu s průměrnou výbavou. Výrobci sice v propagačních letácích často lákají na „cenu od“, ta ale bývá často vázána ke značkovému financování a s každým dalším výbavovým prvkem cena stoupá. Dostat se pod 300.000 Kč sice není problém, kolikrát ale musíte slevovat z vlastních požadavků a uchylovat se kompromisům.

Jde to však i jinak – stačí se jenom zbavit předsudků a koupit si Dacii. Dvanáct let od uvedení modelu Logan se u nás prodalo přes 60.000 Dacií, a sami si jistě dovedete odvodit, proč tomu tak je. Značka totiž nabízí vozy za málo peněz a nezaostává ani výbava.

Můžete mít navigaci, klimatizace, vyhřívaná sedadla, elektrické ovládání oken a zrcátek, parkovací senzory, a dokonce i kožené čalounění, přičemž kupříkladu u Loganu a Sandera se výsledná cena jenom málokdy přehoupne přes 300.000 Kč. Navíc v současnosti není problémem už ani automatická převodovka nebo módní, lehce off-roadově laděná linie. A přesně proto dnes testujeme Sandero Stepway Easy-R.

Plasty jsou základ, větší světlost příjemný bonus

Linie Stepway je tady pro ty, kterým běžné, v některých ohledech možná trochu fádní Sandero, nestačí. Vychází z linie Arctica, a vedle výrazných ochranných prvků karoserie nabízí například pohledná litá 16“ kola nebo praktické podélné střešní lišty. V kombinaci s rudým lakem karoserie kontrastní vnější díly až tak nevyniknou, pokud ale zvolíte například světle modrou metalízu, se kterou Dacia modely Stepway ráda propaguje, auto rázem prokoukne. Cena všech metalických barev je stejná – činí 10.900 korun.

Jenom o plastech ale linie Stepway není. Vůz disponuje také světlou výškou 193 milimetrů, za kterou by se nemusela stydět ani leckterá navoněná SUV. Ve srovnání se standardními verzemi máte mezi podvozkem a silnicí 45 milimetrů k dobru, což má jednak estetický, ale z uživatelského hlediska také ryze praktický důvod – do Sandera o poznání lépe nastupuje a při kolmém parkování k patníku si alespoň neodřete přední nárazník. Na off-road jako takový ale zapomeňte, na ten není Sandero stavěné.

dcsa20.jpgdcsa32.jpgdcsa40.jpg
Tipovali byste tomuto autu základní cenu 261.900 Kč? Tvary jsou atraktivní, kontrastní plasty se ale v kombinaci s rudým lakem ztrácejí. Sáhnetě po modré, to je jistota!

Dacie už v dnešní době nelze považovat pouze za levnou odnož Renaultu, když ale vůz prozkoumáte blíže, výsledky snahy co nejvíce omezit výrobní náklady najdete snadno. Kupříkladu kapota nemá kryté panty a celoročně se tak do nich může „opírat“ slunce, mráz, déšť a v zimním období také agresivní solný roztok ze silnice. Příliš respektu si nevzbuzují ani jednoduché kliky bočních dveří, které vám mohou při troše nepozornosti klidně skřípnout prst, nebo překvapivě krátké vnitřní těsnění okolo vnějších sloupků. Skoro to vypadá, jako by dělníkům prostě došlo a oni už to neřešili. Vzhledem k základní ceně auta (nejlevnější Sandero vychází na 174.900 Kč) jsem ale ochoten zmíněné neduhy tolerovat.

Ani kokpit na první pohled nevypadá zle. Je sestaven z plastů tvrdých jako kámen, sesazen je však příkladně, a jakmile si zvyknete na tlačítka elektrického stahování předních oken a ovládání tempomatu na středové konzole, v podstatě si nebudete mít nač stěžovat. Tvary přístrojovky jsou jednoduché, přehledné a mají předpoklad k minimálnímu omezování posádky vpředu, přesto je tomu však trochu jinak.

dcsa05.jpgdcsa03.jpgdcsa06.jpg
Kokpit si na módní výstřelky moc nepotrpí, je ale funkční a kvalitně vyrobený. Škoda jenom plochých předních sedadel, pozice za volantem není ideální.

Sedadla s mizernou boční oporou zad a stehen totiž mají nevhodně ukotvené sedáky, ze kterých řidič pořád nedobrovolně klouže dopředu a nakonec se s přístrojovou deskou stejně potká koleny. Řešením by bylo posunout si sedadlo o něco více dozadu, když to ale udělá 190 centimetrů vysoký řidič, už si za něj nikdo podobně vysoký nesedne, a kvůli pouze výškovému nastavení volantu pojede na „dlouhé ruce“. Pozice za volantem prostě není ideální.

Na chvíli se ještě pozastavím u zavazadelníku, do kterého se „leze“ hezky postaru za použití klíčku. Objem 320 litrů se v segmentu malých aut lepším průměrem, vstupní otvor je také dostatečný, potrápit tedy může snad jenom nákladová hran ve výšce 830 milimetrů. Dojezdovou rezervu pořídíte za osmnáct stovek a doporučuji ji všem, kteří často jezdí dlouhé trasy, nenabízí se však k verzi na LPG, protože u té zaplní prostor pod podlážkou tlaková lahev.

Radosti
Nízká základní cena
Pohodlný podvozek
Přijatelná spotřeba paliva
Tah motoru v širokém spektru otáček
Starosti
Vibrace motoru na volnoběh
Místy skutečně laciné detaily
Náklony a vedení stopy v zatáčkách
Špatná pozice za volantem
6  /10

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud