Každodenní použitelnost
Příznivá spotřeba
Daleké limity podvozku
Dostatek místa i vzadu
Absence manuální převodovky
Mdlý zvuk motoru
Vyšší cena
Už není tak cool
8 /10
Příchod nové generace BMW řady 1 znamenal pro mnichovskou automobilku začátek nové éry. Vůbec poprvé se totiž u tohoto modelu uchýlila k pohonu předních kol a změnila tak tradiční koncepci. Tento krok vyvolal vlnu negativních reakcí ze stran zarytých fanoušků, ale osobně si myslím, že až na řidiče specialit od divize Motorsport většina reálných zákazníků ani netušila, od kterých kol to píská.
Na novinku od BMW jsme se podívali hned dvakrát. Nejdříve k nám dorazila verze M135i xDrive, tedy prozatím to nejostřejší provedení, které se uchází o trůn čtyřkolkových ostrých hatchbacků. Krátce poté k nám zavítala i verze 120d xDrive, tedy úplný opak značící střízlivou a úspornou jízdu, přitom ale rovněž s příslibem tradiční agility. Ale hezky jedno po druhém.
Z rock n rollu funk
Původní ostrá „jednička“, verze M140i, disponovala řadovým šestiválcem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Těžko si lze představit řidičsky přitažlivější hatchback. Ta současná dělá všechno jinak. Sází na přeplňovaný čtyřválec, automatickou převodovku a pohon všech kol. Přesto ale BMW tvrdí, že je lepší.
A už po prvních pár kilometrech na okresních silnicích musím konstatovat, že na tom něco bude. Nový motor je o 32 kg lehčí než předchozí šestiválec, a také vykazuje menší kombinovanou spotřebu a produkuje méně emisí. Paralelně však musím dodat, že je také o 33 koní slabší. Vadí to? Vlastně ani moc ne. Čtyřválec má síly na rozdávání a vzhledem k celkové lehkosti auta jsou dynamické hodnoty srovnatelné s původní verzí.
Takže co to je? Jedná se dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem TwinPower. Jeho výkon 225 kW (306 koní) je k mání v 5000 až 6250 otáčkách za minutu, točivý moment 450 N.m pak dorazí od 1750 otáček. Je to jednotka B48, jejíž slabší verzi najdete například v současném plug-in hybridu 330e.
Za účelem osazování do ostrých vozů dostal motor lepší vstřikovače, jiné písty, větší a již zmíněné turbodmychadlo TwinPower a samozřejmě i lepší chlazení. Výsledkem je nejsilnější čtyřválec pro osobní automobily, který kdy v Mnichově vznikl. Vedle M135i byste jej našli i crossoveru X2 M35i a v řadě ostrých Mini.
Z dynamického hlediska s ním přirozeně není nejmenší problém. Akcelerace vás mačká do sedačky a průběh výkonu je hladký bez jakýchkoliv výkyvů. Jeho dravé vlastnosti oceníte především v režimu Sport, při kterém je v tom největším nasazení a velmi ostře reaguje na povely plynového pedálu. Abych nezapomněl, tak z nuly na 100 km/h to vůz zvládne za 4,8 sekundy, tedy stejně rychle jako předchozí M140i.
Výtku bych měl jen ke zvuku. Samozřejmě jsem nečekal, že čtyřválec předčí zpěv šestiválce, ale hlavně ve středních otáčkách mi prostě nevoní. Drží takovou zvláštní tóninu, která zní až příliš digitálně a bezpohlavně. Dojem umocňuje i posílení z reproduktorů, které je při režimu Sport opravdu výrazné.
Trakce, trakce, trakce
S motorem této verze se výhradně pojí osmistupňová automatická převodovka Aisin AW, konkrétně tedy ta verze, která je dimenzovaná na 480 N.m. Vedle M135i ji najdete i v dalších BMW a v řadě vozů z koncernu GM. Zatím jsem se nesetkal s BMW, které by nějak výrazně špatně řadilo a toto nebyla výjimka.
Nemá problémy ani s rozjezdy z křižovatek se zapnutým systémem start/stop. Logicky pracuje ve všech režimech, což oceníte třeba při sportovním módu, kdy nutně nedrží otáčky na vrcholu, když pochopí, že zrovna nejančíte. V tomto si režimu si ale nemohu nerýpnout do výrazného kopání s autem při řazení nahoru. Bez toho bych se klidně obešel.
Pro M135i jsou standardem 18palcová kola, která byla i na našem testovacím voze. Pro klasické každodenní ježdění je to ve spojení s pneumatikami 225/40 tak akorát. Nebál bych se jít i o palec výš, což by ale znamenalo příplatek 17 tisíc. Velkou chválu si zaslouží sportovní podvozek, který se umí chovat příkladně i při běžných rychlostech. Nemusíte se tak bát, že ostrá verze automaticky znamená, že z vás auto vytřese duši. I spotřebu si uhlídáte na 8l/100 km.
Když už novinka nemá ty potřebné výkonové a pocitové atributy, musí excelovat jinde. V BMW moc dobře věděli, že aby na trhu čtyřkolkových ostrých hatchbacků uspěli, budou muset ladit podvozek a předání rychlosti řidiči do dokonalosti. A přesně to se i povedlo.
Něco jako najet do zatáčky v příliš vysoké rychlosti tady takřka neexistuje. Řízení je čitelné a ostré, malou mezeru má jen ve středové poloze volantu. Nehraje si na nedotáčivost nebo přetáčivost, prostě jede - ostré zatáčky, hrbolatá silnice, oslizlý asfalt, to vše mu je jedno. Sportovní diferenciál, široký rozchod a pohon všech kol vás podrží.
Vysoké kvality a přednosti podvozku si nicméně užijete až v krajních rychlostech. Pokud nepotřebujete žádné divočiny a nemáte vypilované dovednosti, bude vám stačit Golf R. Toto mnichovské auto je tu pro lidi, kteří velmi rádi řídí, nebo pro ty, kteří si nejsou jistí svými dovednostmi a mohou si dovolit prémiové auto.
Na M135i se mi ale především líbí, že ignoruje svůj původ a razí si novou cestu malé ostré čtyřkolky. Zatímco mu šestiválec na rovince ujede, v technických pasážích ho novinka snadno dojede a začne ho postrkovat do zadního nárazníku. Jedním faktem tedy je, že tohle je pro nadšence do BMW příležitost, jak si užít zase něco jiného. Druhým faktem ale je, že pokud to s řízením nemyslíte vážně, bude vám stačit některý z levnějších konkurentů.
Pokračování 2 / 3
Benefity čtyřválce
Změna koncepce přinesla i další a velmi pozitivní změnu. Menší motor uložený napříč a větší rozměry karoserie výrazně přispěly k prostoru pro posádku. Největší radost budou mít cestující vzadu. Prostor pro kolena se jim zvětšil o 33 mm a prostor pro ramena o 13 mm. Vzdušnější je pak samozřejmě i první řada sedadel.
Na místě řidiče si ale jako ve sportovním autě moc nepřipadáte. Sedadla mají sice slušné boční vedení i tvrdší výplně, ale posaz je srovnatelný s ostatními konvenčními hatchbacky. Když pak naháníte nějaké sportovní auto na okresní silnici, připadáte si jako ve školní lavici. Abych nezapomněl, větší prostor se odrazil v místě pro zavazadla. 380 litrů je lehké, ale příjemné zvětšení.
Interiér BMW přesně odpovídá současnému jazyku značky a najdete tu tak digitální přístrojový štít, velký infotainment, typický volič převodovky a bezprostředně nejlepší ovládání multimediálního systému iDrive pomocí otočného ovladače.
Vlastně vše tu vypadá jako ve větší řadě 3, jen je to trochu smrsklé a středový tunel je pod palubní deskou trochu užší. S příchodem nové generace se do řady 1 také dostalo například bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Stejně tak si ale budete užívat i propojení displeje s mobilními telefony a také všechnu možnou prémiovou výbavu, kterou si připlatíte. Velkou frajeřinou u paketu M Performance je pak možnost ovládat infotainment gesty.
Ergonomie je jako vždy super. Kontrola trakce i systém start/stop mají své vlastní tlačítko na středové konzole, stejně jako volitelné jízdní režimy. Lehkou výtku bych pak měl k celkovému zpracování. Zatímco na první pohled vše působí bytelně, tak třeba plastová linka, pod kterou je ambientní osvětlení, na dotek pruží a po stlačení se propadá do palubní desky.
Drsňák
Nové BMW řady 1 si se starým modelem určitě nespletete. Novinka je nafouklá a má výraznější rysy. Tou největší a často zmiňovanou změnou jsou velké ledvinky. Patřím k té skupině, které se nová řada 1 vzhledově moc nelíbí. Konkrétně na úvodní fotce tohoto článku mi připomíná vysmátého budhu s knírkem. Názor si ale udělejte sami.
Cením ale funkční průduchy na krajích předního nárazníku, pěkně vypadající zadní difuzor s dvojicí výfuků a hlavně adaptivní LED světlomety. Celkově je na nové řadě 1 vidět veliký posun, který asi málokdo čekal. Výsledek rozděluje obecenstvo na dva tábory, ale alespoň nyní má novou a zajímavou osobnost.
Černá pistole
Jak už jsem psal, dorazila k nám nová jednička dvakrát. Druhé setkání bylo s verzí 120d xDrive, která představuje nejvýkonnější vznětovou motorizace v nabídce. S pohonem všech kol pak vypadá jako dobrý nástroj pro celoroční používání s občasným upuštěním páry.
A přesně tak to i je. Motor disponuje výkonem 190 koní a hutným točivým momentem 400 N.m. Líbil se mi jeho průběh výkonu s mohutným tahem již od spodních otáček a dostatek dynamiky v každé situaci - nemá problém s dálnicí ani rychlejšími pasážemi na okresních silnicích.
I zde najdete osmistupňovou automatickou převodovku, která sice funguje dobře, ale sladění v M135i je přeci jen lepší. Vzhledem k tomu, že specifikace obsahovala i příplatkové nastavitelné tlumiče a M sportovní řízení, se s vozem moc příjemně jezdilo i dynamicky v situacích, kdy se provoz ztratí a vy máte dobrou náladu.
Spojte si to s kombinovanou spotřebou okolo šesti litrů a máte příjemný prémiový každodenní nástroj. Vytkl bych mu snad jen hlučnost motoru po nastartování a v nízkých rychlostech a cenu, která dělá i se všemi příplatky 1.305.360 Kč. Odeberte ale příplatky a jste jen lehce nad 900 tisíci.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Ale zpět k BMW M135i. Už jsem to nakousl a nemůžu to dále odkládat. Vzhledem k tomu, že jde o prémiový ostrý hatchback a konkurenta Mercedesu-AMG A35, má tak i nastavenou cenu. Základní verze stojí 1.201.200 Kč, je tedy jen o pár tisíc levnější než konkurent. V základu už máte samozřejmě spoustu výbavy, ke které se řadí především plejáda sportovních doplňků včetně brzd, kůží potaženého volantu, podvozku a řízení.
I s příplatky pak celá tato testovaná sranda vyjde na 1.480.986 Kč. Tato cena zahrnuje i parkovací asistent, šťavnatý audiosystém, M sportovní sedadla či automatickou klimatizaci. V tomto případě si musím opět vzpomenout na odchozí VW Golf R.
Ten sice nebyl prémiový a jeho výbava neobsahovala tolik technickcých vymožeností, ale v jeho kabině nic důležitého nechybělo, měl 300 koní a stál milion. BMW M135i xDrive je pro hardcore řidiče, kteří disponují tím správným kapitálem a chtějí zkusit něco nového.
Auto je nezklame, protože si v Mnichově dali sakra záležet na tom, aby výsledek fungoval. Pořád se ale nedokážu zbavit dojmu, že kouzlo původního vozu je pryč. Hatchback s šestiválcem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol jste chtěli, protože to byl extrémně zábavný nerozum. Nové auto jím není, otočilo o 180 stupňů a jde jiným směrem. Pokud jste na rychlé průlety zatočených silnic, jde o změnu k lepšímu.
BMW řada 1 (F40): Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
651.299 Kč (118i/103 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.201.200 Kč (M135i xDrive/225 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.480.986 Kč (M135i xDrive/225 kW) |
Technické údaje: BMW M135i
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Nejvyšší výkon
225 kW (306 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 1 750 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,8 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 200 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 600 kg • 2 085 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 565 mm • 1 565 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 319 × 1 799 × 1 434 mm
Sériová výbava (M135i xDrive): palivová nádrž (50 litrů), multifunkční volant, M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, bezpečnostní šrouby kol, sportovní automatická převodovka, M sportovní řízení, velurové koberečky, odkládací paket, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, světelný paket, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket a zadní spojler, BMW Individual černě vysoce lesklé okenní lišty a čalounění stropu v barvě antracitu
Volitelná výbava: paket „Zavazadlový prostor“ (4056 Kč), průchozí nakládací systém (5408 Kč), M bezpečnostní pásy (8138 Kč), digitální příjem rádia (6786 Kč), HiFi systém (9490 Kč), M sportovní sedadla pro řidiče a spolujezdce (13.546 Kč), paket ConnectedDrive Plus (60.632 Kč), paket First Class (22.906 Kč), paket Business Class (50.310 Kč), paket Innovation (43.212 Kč), Parking Assistant (8.138 Kč).