48
Fotogalerie

Test Jaguar XFR-S: Světle modré nebe řidičské

Až budete zase jednou s přáteli debatovat na téma, které auto je nejlepší a které byste chtěli mít ve své garáži, rozhodně nezapomeňte na Jaguar XFR-S. Tenhle sedan je totiž neskutečný.

Kapitoly článku:


Schválně: Co se vám vybaví, když napíšu zkratku ETO? Nerad bych někoho podcenil, ale troufnu si tvrdit, že se mnoho lidem nevybaví vůbec nic. Není se čemu divit, o ETO se zas tolik nepíše a ani Jaguar, který má tento název na svědomí, jej nijak zvlášť na odiv nedává. Když napíšeme zkratku AMG nebo písmeno M, to je už úplně něco jiného. Každý ví, že jde o nejlepší Mercedesy, každý ví, že pod písmenem M se skrývají ta nejlepší BMW.

ETO je v podstatě totéž. Jedná se o zkratku anglických slov Engineered To Order, což asi říká vše. Jde o divizi značky Jaguar Land Rover, která obsahuje na 400 inženýrů a ti mají na práci čtyři základní úkoly. Starají se o vývoj příplatkových sportovních paketů určených pro běžné modely.

Vytvářejí také další sportovní příslušenství a pokud se najdou ti nejnáročnější zákazníci, pak jim postaví auto na míru. Spadá sem i sekce obrněných automobilů.Není divu, že drtivou většinu podobných objednávek tvoří Range Rover.

xfrs_08.JPGxfrs_09.JPG 
Jaguar XFR-S je jedním z posledních výtvorů divize ETO. Je to také historicky nejrychlejší sedan značky a po XKR-S druhý britský model schopný pokořit 300 km/h. 

Především se ale divize ETO stará o malosériové takzvané "Halo" produkty. Jsou to špičky modelových řad. Jednou z posledních, která se evropským fanouškům a zákazníkům představila na jaře v Ženevě, je vrcholná verze sedanu XF.

Nebudu vám lhát, měl jsem velkou radost, že se před nedávnem objevila také v naší redakci. Bohužel jen na chvilku. Protože ale další možnost svézt se s touto raketou jen tak nepřijde, pokusím se ze sebe dostat maximum, které mi několik desítek ujetých kilometrů nabídlo.

xfrs_12.JPGxfrs_31.JPG 
Čtveřice výfuků, karbonový difuzor či pořádné křídlo: XFR-S dává své schopnosti najevo.

Ostřejší XFR

Jaguar ve svých showroomech už nějakou dobu nabízí XFR. Tahle varianta donedávna hrála roli vrcholu nabídky a pokud zavzpomínám na stručné svezení v zemi rakouské, určitě se neměla za co stydět.

Jde o skvělou kombinaci pětilitrového benzinového motoru naladěného na výkon přesahující 500 koní, výborné převodovky, perfektních jízdních vlastností a nakonec jisté neokoukanosti. XF se zas tak dobře neprodává ani s dieselem pod kapotou. Šance, že na silnici potkáte XFR nebo konce XFR-S, je mírně řečeno dost malá.

U takové M5 se ale toto říci nedá a vedle toho si majitel může být jist tím, že si jej budou kolemjdoucí plést s M550d. Případně že budou považovat obyčejnou pětku s M paketem za podstatně dražší opravdové „emko“. Punc exkluzivity nabídne tohle XFR-S podstatně lepší.

xfrs_22.JPGxfrs_35.JPG 
Přepracovaný nárazník dostal větší otvory pro přívod vzduchu. Nová jsou také kola a pneumatiky Pirelli.

XFR-S vychází ze svého o něco slabšího sourozence. Tedy abychom byli přesní, sourozenec je to slabší o 40 koní a 50 Nm. Lidé pracující v ETO přidali výraznější bodykit používající převážně karbon, dodali nárazník s většími nasávacími otvory, dozadu opět karbonový difuzor a samozřejmě nesmí chybět pořádné křídlo.

Britský super-sedan díky tomu výborně vypadá, ale to je ta méně podstatná novinka. Díky všem úpravám se podařilo zvýšit přítlak o 68 %. Vzhledem k tomu, že XFR-S se zastaví až na 300 km/h, určitě mají všechny ty karbony velmi pádný důvod.

XFR-S je historicky vůbec nejrychlejší sedan, jaký kdy Jaguar svým zákazníkům nabídl. Navíc jde o druhého britského člena takzvané "300 km/h family". Asi je už teď více než jasné, že každý z těch několika desítek ujetých kilometrů stál za to.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud