180
Fotogalerie

Od hatchbacku po SUV: všechny tváře BMW M (180x foto)

Výrobní program oddělení označovaného prvním písmenem slova Motorsport se v uplynulých letech rozrostl do nevídané šíře. Což je skvělá záminka k vyzkoušení téměř kompletního sortimentu BMW M v jeden čas a na jednom místě.

Kapitoly článku:


Modely označené trikolórou s písmenem M představují už léta to nejlepší, co umí mnichovská automobilka nabídnout sportovně založeným řidičům. Pravda, sortiment „emkových“ bavoráků se mění stejně jako nabídka mateřské značky. Ikonické logo dnes nosí i modely, o kterých předchozí vedení divize M tvrdilo, že nikdy nevzniknou.

Mnozí považují za symbolické, že z názvu společnosti s ručením omezeným zmizelo slovo Motorsport, zůstalo jen první písmeno – BMW M GmbH. Pořád ale platí, že písmeno M označuje to nejostřejší a nejsportovnější z aktuální nabídky značky. Aktuální průřez modelovou řadou BMW M představila automobilka médiím ze střední a východní Evropy na polygonu nedaleko polské Poznaně.

Formát akce a místo jejího konání neměly za cíl umožnit seznámení s dynamickým repertoárem BMW M v celé jeho šíři. Nebudeme proto přibarvovat skutečnost a vyvozovat dalekosáhlé závěry z několika krátkých svezení na letištní ploše. Raději si připomeneme aktuální novinky v sortimentu emkových BMW a zejména nabídneme jejich opravdu obsáhlou fotogalerii.

Emko jenom napůl?

M135i vlastně plnohodnotným modelem M není, patří do řady M Performance. Už z jeho zařazení na program akce věnované „emkům“ ale můžeme dovozovat, že i BMW v něm spatřuje něco víc než třeba v BMW M550d, které patří do stejné řady. Dříve nepříliš pohledný hatchback v rámci faceliftu řádně prokoukl a je na něj teď daleko hezčí pohled ze všech stran. Známý přeplňovaný řadový šestiválec posílil na rovných 240 kW a v kabině se odehrála řada drobnějších změn, jejichž výsledkem je dojem hodnotnějších materiálů a vyšší kvality.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1301.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1436.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1573.jpg
M235i (kupé) i M135i (hatchback) patří do nižší řady M Performance a na rozdíl od většiny M modelů s výjimkou SUV jsou k dostání i s pohonem všech kol xDrive

Jako emkový benjamínek je 135i příjemně malé, hravé auto, které ochotně mění směr, perfektně brzdí a dokonale se stáčí k vrcholovým bodům zatáček vytyčených na přistávací dráze kuželkami – to pokud do něj přesednete z mastodontů X5 M nebo X6 M, jako se to podařilo nám. Může se vám zdát ale také nejisté na tlumičích, nepřesné a silně nedotáčivé, pokud si do něj sednete rovnou z M4, jak se nám poštěstilo v jiné části programu.

Ano, bezprostřední přesedání z jednoho auta do druhého má jinak nenapodobitelnou schopnost umocnit rozdíly, které by se s odstupem několika dnů či týdnů zdály bezvýznamné. Mozek nakalibrovaný na přesnost, přilnavost a nabroušenost M4 má najednou problém udržet malý hatchback mezi kuželkami, a naopak – když do něj sednete po jízdě v těžkotonážním SUV, máte pocit, že si můžete dovolit úplně všechno.

Mastodonti v nové generaci

X5 M a X6 M jsou vlastně největšími novinkami v modelové řadě BMW M, vždyť se jedná o vrcholné verze nových generací obou v Americe vyráběných SUV.  S výjimkou mnohem atraktivnější palubní desky nečekejte žádný velký posun od dřívějších modelů. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o výkonu 423 kW uděluje oběma gigantům skvělou dynamiku a enormně široké pneumatiky se starají o to, aby přilnavost jen tak nevypršela, fyziku ale neošálíte.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2401.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2366.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2579.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2286.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1274.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2515.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2541.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2501.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2542.jpg
Díky točivému momentu 750 Nm už v 2200 ot./min. jsou obě SUV dramaticky rychlá, přestože váží hodně přes dvě tuny. Při bezprostředním srovnání s jinými M modely vám ale neunikne, že i schopnost bavorských inženýrů ošidit fyzikální zákony má své meze

V porovnání se svými menšími sourozenci akcelerují tyto M modely pozvolněji, do zatáčky se skládají rozvážněji a při brzdění i při zatáčení vyžadují více rozvahy. Roli prestižního über-SUV plní výborně, ale sportovní auto v tradičním smyslu v nich opravdu nehledejte.

Totéž svým způsobem platí o BMW M6, ale v mnohem menší míře. Na řádění na okreskách je příliš dlouhé i široké. Když ale dostane odpovídající prostor a zatáčky o větším poloměru, předvede, co díky nízkému těžišti dokáže. Je precizní, výborně vzdoruje nedotáčivosti a ze zatáčky se nechá vyvézt na zadních kolech (pořadatelé nedovolili úplnou deaktivaci stabilizačního systému).

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1157.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1159.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1160.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1172.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1191.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1192.jpg
BMW M6 je poháněno turbomotorem V8 o výkonu 412 kW; jeho sílu přenáší na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka s přispěním aktivního M diferenciálu

BMW M6 dostalo loni velice jemný facelift, ale i předtím patřilo toto kupé s dlouhou přídí, krátkou zádí a širokým postojem k tomu nejatraktivnějšímu v dnešní nabídce BMW. Turbomotor V8 zde působí ostřejším a agresivnějším dojmem než v X6 M – zaprvé proto, že pohání lehčí a aerodynamičtější auto, zadruhé proto, že je zde spřažen s dvouspojkovou převodovkou, nikoliv s měničovým automatem.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD9924.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_2241.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD0018.jpg
Na kluzné ploše vynikne souhra elektronicky řízeného diferenciálu, adaptivních tlumičů a stabilizačního systému, který nabízí také režim MDM s omezenými intervencemi

Co do subjektivně vnímaných schopností a zážitku z jízdy se ale i emkové grand tourismo musí sklonit před de facto vlajkovou lodí řady M.

Kupé BMW M4 není nejrychlejší, nejdražší ani nejokázalejší, ale když do něj přeskočíte z kteréhokoli jiného modelu, okamžitě cítíte, že na něm si mnichovští konstruktéři a ladiči dali extra záležet.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD9675.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.L_Nazdraczew_DSD9325.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1811.jpg
V bílé možná vypadá nenápadně, ale dynamika, charakter motoru, brzdy i agilita řadí M4 do vrcholné ligy sportovních aut; i jinak ostrá M6 působí vedle ní jako rozvážné GT

Ať už se jedná o prudký a dychtivý nástup přeplňovaného motoru, jeho přesvědčivou gradaci před červeným polem, odezvu brzdové soustavy nebo schopnost předních pneumatik držet se letištního betonu při brutálních změnách směru, je tohle emko kategorie sama pro sebe. Opravdu nepřeháním, když píšu, že i ta M135i se po přesednutí z M4 zdá prvních pár sekund rozkolébaná, gumová a pomalá jako rodinné MPV.

M6 bude ještě rychlejší

Rostoucí šíři nabídky modelů BMW M odpovídá i růst prodejních čísel. V roce 2014 se prodalo 45 tisíc automobilů s ikonickým písmenem na ledvince – to představuje meziroční nárůst o 44 procent! Z těch pětačtyřiceti tisíc připadá 21 na „pravá“ emka a 24 na modely M Performance, jako je třeba M135i.

BMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1945.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1894.jpgBMW_MPower_Media_Event_020615_f.D_Kalamus_D3S_1941.jpg
Komu čest, tomu čest – kolegové Petr Hanke a Ondra Chamilla předčili při driftování na mokrém skidpadu všechny ostatní novináře z několika zemí rozdílem třídy

Divize M ale neusíná na vavřínech a stále vymýšlí něco nového i pro stávající modely. Pro M3 a M4 je tak nově v nabídce sportovní výfuk, který nabízí o 32 procent nižší hmotnost a především dramatičtější zvukový projev řadového šestiválce.

Model M6 bude zase od července k mání se staronovým paketem Competition, který obsahuje zvýšení výkonu o 40 koní a točivého momentu o 20 Nm. Výsledkem jsou příjemně kulatá čísla: 600 koní a 700 Nm. Akcelerace 0-100 km/h se díky tomu zkrátí o 0,3 s, na 3,9 s, k dosažení dvojnásobné rychlosti pak bude stačit 11,8 s (-0,8 s).Součástí paketu bude rovněž tužší podvozek, 20palcová kola a sportovní výfuk. 

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Doporučujeme

Články odjinud