65
Fotogalerie

Test Jaguar XJ 2,7 D: klasik na naftu

Je štíhlejší, úspornější a luxusnější než jeho nejbližší konkurenti. A snad ani nehrozí, že by soused měl stejnou limuzínu.

Kapitoly článku:


Jaguar XJ 2,7 D připomíná stoleté anglicko-francouzské soupeření. Tentokrát spíše smírem mezi ostrovy a kontinentem. Francouzi totiž anglickému aristokratovi nabídli své srdce a ne ledajaké, to nejlepší z nejlepších. Jaguar XJ jezdí tam, kam mají tuctové Mercedesy zakázán přístup. S novým srdcem pak nabízí solidní dynamiku a překvapivě nízkou spotřebu.

Moderní historii XJ se započala v roce 1982 s obměnami v letech 186, 1994, 1997 a 2003.V roce 2007 se představila zatím poslední generace globalizovaného křižníku britské aristokracie. Právě poslední generace přišla poprvé v historii vlajkové lodi naftu pod kapotou. Byla to skutečně velká troufalost, nebo nevyhnutelný osud?

Nadčasové tradice

Jaguar udělal vše proto, aby jeho vlajková loď působila konzervativně a přitom uměleckým dojem. Nadčasová hliníková karosérie sice směle konkuruje limuzínám Audi s jejich Aluminium Space Frame, ale design Jaguaru je stejně klasický jako Michelangelův David nebo Madonna v Sixtinské kapli.

jaguar_xjtest1/P1940640.JPG jaguar_xjtest1/P1940644.JPG jaguar_xjtest1/P1940716.JPG

Příď Jaguaru zdobí rozměrný chromovaný gril s kočičkou ve znaku, přední nárazník má bohaté žebrování a nese přední mlhová světla v chromovaném tubusu. Rovněž přední kapota ctí britský design a proto z ní jako svaly vystupují tubusy reflektorů předních světlometů s čirou optikou. I tak ale vypadá vlajková loď Jaguaru spíše jako tuning XJ z počátku osmdesátých let minulého století, než ultramoderní limuzína.

Moderním prvkem jsou vnější zpětná zrcátka s vestavěnými ukazateli směru. Hádejte, odkud pocházejí? Z katalogu Volva a jeho modelů S60/V70/XC70/S80. Až tedy na svém Jaguaru zničíte zrcátko, můžete si pro něj zajet do nejbližšího servisu Volva.

Pohled z profilu naznačuje přikrčenost sportovní limuzíny. I když ctí klasické tvary, vypadá agresivněji než podivně bachraté Mercedesy poslední dekády. Skořepina kabiny je nezvykle zakulacená a rovněž zavazadelník prodlužuje siluetu natolik, abyste získali dojem nekonečnosti britského klenotu.

jaguar_xjtest1/P1940662.JPG jaguar_xjtest1/P1940668.JPG jaguar_xjtest1/P1940782.JPG

Rozměrná osmnáctipalcová litá kola nenechají nikoho na pochybách, že tuto šelmu v silniční džungli jen tak nesetřete a výdech za lemy předníc blatníků dodává kočičce na hrůze. Konečně chromované kliky zvou do světa vybrané společnosti, i když Fordovský klíček je drobný ústupek globalizaci.

Záď vozu nese typické koncové svítilny starších modelů XJ, tentokrát ovšem s čirým krytem. Konzervativní tvary víka zavazaadlového prostoru umocňuje decentní spoiler a chromovaná lišta mezi svítilnami.

Zadní nárazník je nenápadný a skoro se stydí za své moderní tvary. Skoro jakoby tiše šeptal, že v jeho místech před třiceti lety dlel chromovaný nárazník s plnou parádou. Ovšem dvojice koncovek se za své rozměry nestydí a hrdě se do nárazníku zakusuje. Kdo by chtěl Jaguaru vyčítat jeho klasické tvary, nechť poučuje designéry méně slavných značek.

jaguar_xjtest1/P1940808.JPG jaguar_xjtest1/P1940794.JPG jaguar_xjtest1/P1940669.JPG

Design vlajkové lodi Jaguaru považujeme za výjimečný a nadčasový, unikátní a elegantní, sportovní a přitom aristokratický. Nemyslím si, že by měl Jaguar na svém topmodelu cokoliv měnit a považuji jej za hezčí než Mercedes-Benz S.

Módní butik

Interiér nejluxusnějšího Jaguaru vám může přjít jako módní butik. Koná se zde totiž přehlídka nejvybranějších materiálů a nejklasičtějších tvarů s moderními variacemi. Otevření rozměrných předních dveří je kulturním šokem pro motoristu zvyklého na tvrdé plasty.

Interiér se nese v duchu kombinace měkčených plastů, nejjemnější bílé kůže s černým obšitím a mahagonového dekoru. Zvláště čtyřramenný volant s částečně dřevěným věncem evokuje zlaté časy karburátorových osmiválců s typicky dunivým zvukem a startem připomínající trysková letadla, která ze svých turbín také vypouštějí spoustu nespáleného paliva.

jaguar_xjtest1/P1940929.JPG jaguar_xjtest1/P1940935.JPG jaguar_xjtest1/P1940950.JPG jaguar_xjtest1/P1940954.JPG

Architektura palubní desky je nadmíru klasická – horní černá část z měkčených plastů kryje mahagonový masiv a ten přechází ve světlý plast spodního masivu. Audiosoustava Alpine vytváří z Jaguaru koncertní síň i technosystém pouze podle přání cestujících. Stač tedy pouze zvolit Mozarta nebo nejdunivější technohudbu, Jaguar zvládne oboje.

Přístrojový štít senese v duchu globalizace a jsou znát detaily dílů převzatých od Fordu. Rovněž středový panel s hodinami uprostřed napovídá, odkud bere Jaguar většinu dílů. Samotnému středovému panelu nechybí obšití kůží, na druhé straně mu je vyčítáno použití nudného tmavého plastu, který se opět používá i ve Fordech. Jeho přehlednost trochu snižuje množství tlačítek, ale vzhledem k bohaté elektrické výbavě vozu je pochopitelné, že někam Jaguar musel vtěsnat jejich ovládání. Nechybí samozřejmě ani krystalová obrazovka, i když kvalitám LCD monitorů v Lexusech se zatím nevyrovná.

Naopak překvapí, že ovládání počítače ujeté vzdálenosti se nenachází ani na volantu, ani na středovém panelu, ale u seřizování světel naproti řidičovu levému koleni. Před spolujezdcem se nachází hluboká schrána přístupná přes chromované tlačítko. Na středovém tunelu kromě loketní opěrky s koženým obšitím a velkým úložným boxem nalezneme také typický J-Gate, tedy patentovanou řadicí kulisu Jaguáří automatické převodovky. O té si více povíme až během jízdy. 

Komfort vepředu i vzadu

Přední sedadla jsou robustní a pohodlná a svou ergonomií nezklamou ani na dlouhých cestách. Trochu nám ale chyběla bezvadná ergonomie hlavových opěrek sedadel značek Volvo nebo Saab, i když chápeme, že Jaguar má spíše blízko k britské tradici, kde se hledí na techniku, nikoliv na ergonomické detaily.

jaguar_xjtest1/P1940969.JPG jaguar_xjtest1/P1940892.JPG jaguar_xjtest1/P1940895.JPG jaguar_xjtest1/P1940930.JPG

Nic se nevyrovná sezení na zadních sedadlech v Jaguaru. Pravda, že při dvou metrech je vzadu trochu méně místa pro hlavu dlouhána, ale jinak se vzadu pohodlně uvelebí v nejjemnější bílé kůži a užívá si perfektní ergonomii sedadel.

Samozřejmostí je multifunkční loketní opěrka s ovládáním audiosoustavy tak, aby se ředitel Zeměkoule nemusel hádat s řidičem. Ten nechť se věnuje řízení, zábavu už si panstvo zařídí samo. Také automatická klimatizace má vzadu dvě zóny, aby pán i paní domu mohli upřednostnit chladivou arktickou zimu a tropické léto třeba najednou, když sedí vedle sebe.

jaguar_xjtest1/P1940967.JPG jaguar_xjtest1/P1940865.JPG jaguar_xjtest1/P1940845.JPG jaguar_xjtest1/P1940848.JPG

Zavazadlový prostor má skromný objem 470 litrů, což vyvažuje mělkým dnem a perfektní přístupností. Rovněž potahová látka v zavazadlovém prostoru je na takové úrovni, že low-endové značky s ním čalouní sedadla svých nejvybranějších modelů.

Pod dnem zavazadelníku se nachází plnohodnotné rezervní kolo, nářadí a baterie, která zde plní roli balastu vzhledem ke koncepci motor vpředu, pohon zadních kol. Po levé straně zavazadlového prostoru se nachází CD a DVD měnič, který svým uložením nabádá posádku, aby si předurčila kulturní program na palubě ještě před vyplutím.

Interiér vlajkové lodi Jaguaru je o poznání stísněnější než u ostatních vlajkových lodí značek Lexus, Mercedes-Benz nebo koneckonců třeba BMW. Nabízí však v konečném efektu stejný prostor a jedná se tedy především o psychologii obestavění vnitřního prostoru. Vysoce hodnotíme estetický dojem i dílenské zpracování.

jaguar_xjtest1/P1940809.JPG jaguar_xjtest1/P1940817.JPG jaguar_xjtest1/P1940822.JPG

 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud