TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 | Foto: Petr Homolka

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka
TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 Foto: Petr Homolka
53
Fotogalerie

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90: Nejočekávanější jízda roku!

Dacia Sandero Stepway dorazila i do naší redakční garáže. Už víme, že nejde o naprostý low-cost, ale jak obstojí při denním používání na českých silnicích?

Radosti
Pružný motor
Hodnotný interiér
Nízká cena
Starosti
Obnažené plechy v kufru
Přeposilované řízení
Režim Eco
8  /10

Rok 2021 je v plném proudu a vyvstává tak spousta otázek: Kdy budeme moct vycestovat do zahraničí? Kdy budeme moct jít v klidu do hospody? Jak jezdí nová Dacia Sandero? Zatímco na první dvě otázky odpověď neznám, na tu třetí už ano. Po loňském debutu se nám totiž do redakční garáže dostal první exemplář k testování.

Nešlo však o obyčejnou verzi ve formě hatchbacku, ale o Stepway, tedy vyvýšený model ve stylu malého SUV. Novinka už vůbec nevypadá jako laciné auto, ale jako plnohodnotný konkurent zavedených značek. Náš exemplář měl motor TCe 90, který byl spárovaný s manuální převodovkou.

Success Story

Sága automobilky Dacia pod křídly Renaultu začala v červnu roku 2004 modelem Logan. Automobilka si slibovala, že do konce toho roku vyrobí 11.000 kusů. Kdyby jen tušila, že ho za to samé období bude chtít 27.000 lidí. Sandero přišlo v roce 2008 a zaznamenalo podobný úspěch. Dacia prostě jela. 

Lidé si ji zamilovali díky jednoduché technice, velmi nízké ceně a také díky tomu, že mají na palubě opravdu jen to, co reálně potřebují. Posměváčkům, kteří hanili laciné plasty, horší zpracování a nepříliš dynamické motory, tak nakonec zbylo stejně jenom prázdné posmívání. Třeba sandero se totiž stalo nejprodávanějším evropským vozem v sektoru soukromých zákazníků.

V loňském roce však přišel zlom a Dacia začala s novými generacemi modelů v segmentu B revoluci. Pořád si na nic nehrají a cílí na nenáročné motoristy, kteří prahnou po jednoduchých a praktických vozech, ale obuly se do designu a zpracování. Díky stále stejné filozofii se tak nyní můžeme podívat, co všechno se dá dokázat s minimálním rozpočtem. 

Na všechny strany

Nová Dacia Sandero stojí na platformě CMF-B, nejde však o zcela shodnou platformu s novými Renaulty Clio a Captur či Nissanem Juke, jak se občas mylně uvádí. Modely Sandero a Logan 3. generace mají svůj zjednodušený derivát CMF-B LS (low specifications). Na stejném derivátu mají stát i některé budoucí automobily značky Lada.

Designově působí nové sandero jako vzepření stereotypům. Jako kdyby říkalo: „Tak teď sledujte!“. Mezigeneračně se zvětšilo. Je o centimetr delší (4099 milimetrů) a o 115 mm širší (1848 mm bez zrcátek). Širší postoj zaujala i kola, přední rozchod je 1520 mm a zadní 1509 mm. Rozvor se natáhl o 15 mm.

Rozkročený vzhled vozu doplňuje o dva centimetry nižší střecha (bez střešních nosičů). Stepway v podstatě zastupuje roli crossoveru, takže má i vyšší světlou výšku 201 mm. Oproti verzi hatchback je tedy vyšší o skoro čtyři centimetry. Svůj podíl na tom mají i pneumatiky, které jsou u stepwaye s rozměrem 205/60, zatímco hatchback má 195/55. V obou případech jde o šestnáctky, které má stepway již v základní konfiguraci.

Líbím se vám?

Standardní Dacia Sandero nízkou cenu nikdy na první pohled neskrývala. U derivátu Stepway to bylo ale vždy o něco lepší. Oplastované nárazníky, černé lemy blatníků, vyšší postoj a střešní nosiče prostě dělaly své. Auto pak hned najednou vypadá lépe, víceúčelově. Vzhled nového generace to ale celé posunul ještě dál.

Když se podíváte na nové sandero na parkovišti, asi vás na první pohled nenapadne, že jde o levné rumunské auto. To platí u obou karosářských variant. Když si ale dáte fotky této a předchozí generace vedle sebe, rozdíl už není tak markantní. Dacia měla jednoduše dobře nakročeno už u druhé generace vozu a nyní to jen dotáhla do konce.

Autu moc sluší vytažené blatníky, zvlněná kapota i drsňácké nárazníky. Úplně nejlepší je na něm nový světelný podpis, který je na konzervativní automobilku nečekaně odvázaný. Diodové potkávací světlomety jsou součástí základní výbavy. Vnějškem sandero tedy přestalo do světa křičet lacinost, ale co vám bude říkat uvnitř?

Z čekárny do pokoje

Pro náročnějšího řidiče bylo sezení v minulé Dacii Sandero jako sezení v čekárně u zubaře. Jednoduše si tu přečkal nezbytně nutný čas a pak hurá pryč. Dopředu vyboulená palubní deska působila obtloustle a materiály vypadaly lacině už na tiskových fotografiích. Právě zde však Dacia zamakala nejvíc a jestli se lidem nový vnějšek líbí, z vnitřku budou skutečně nadšení.

Zavalitá architektura původní palubní desky je pryč a odešla tam, kam palubní deska 3. generace Renaultu Clio. Vítej v 21. století, Dacie. Nové rozhraní je členité a shodné s moderními auty. Nenechte se ale zmást, pořád je všechno z tvrdých a bytelných plastů, a to i včetně horní části palubní desky, které už dnes bývají ve většině případů měkčené.

Pokud ale máte stejně jako my nejvyšší výbavu, táhne se aspoň prostředkem palubní desky počalouněná část, která vypadá jako vnitřek sportovní bundy. Stejný materiál najdete i na opěrkách dveří. Verze stepway se pak vyznačuje ještě oranžově lakovanými výdechy ventilace. I tento detail společně se žlutě prošívanými sedadly přidá interiéru na hodnotě.

Zpracováním šla automobilka hodně nahoru, nic tu nevrže a všechno doléhá. Pocitově to samozřejmě zase taková hitparáda není. Hlavně volant by zasloužil nějaký lepší materiál, takto je to jako držet plastovou kliku od dveří, i když jde podle ceníku o umělou kůži. Konečně lze ale podélně nastavit.

Sedadla mají tvrdé boční vedení a trochu měkčí středy. Sedí se v nich  dobře, ale spíše než Ikea je to lacinější Jysk. Tedy nic světoborného, ale službu udělají. Opěradla se ovládají pákou a chvilku trvá, než trefíte tu správnou polohu. Jako řidiči mi ale nejvíc vadily předsunuté tvrdé hlavové opěrky.

V prostoru lehce omezuje jen širší středový tunel, ale jinak není problém se pohodově usadit. To platí na všech sedadlech včetně těch zadních, kde je jen o trochu méně místa na hlavu. I tak se sem ale vejdou i vyšší postavy a já jsem se svými 183 centimetry měl ještě bohatou rezervu i pro kolena. Cestující vzadu pak potěší vlastní tlačítko na stahování oken. Švihadlům vzadu ale dáte sbohem jen v nejvyšší výbavě, a to ještě za příplatek.

Samostatnou pozornost si zaslouží určitě infotainment. V naší nejvyšší výbavě se multimediální systém jmenuje Media NAV a obsahuje vestavěnou navigaci, rádio DAB, zrcadlení chytrých telefonů, bluetooth a komunikuje skrze šest reproduktorů. To vše je zabalené v osmipalcovém dotykovém displeji, který ční z palubní desky do prostoru.

Opravdu velkou frajeřinou je, že infotainemnt umožňuje i zrcadlení Apple Carplay bez kabelu. To donedávna neuměly ani prémiové vozy. Telefon si pak můžete odložit do plastového držáku mezi obrazovkou a sloupkem volantu. Ve výhledu nepřekáží, před vámi je pořád vystouplá kapota. Po propojení si tak můžete na obrazovce promítat navigaci přes některou z aplikací a na telefonu ovládat třeba Spotify.

Do toho máte dva USB porty, jeden pod držákem na telefon a druhý ve středové přihrádce. Metrový kabel u držáku na telefon vám bude samozřejmě plandat u nohou, takže je potřeba to promyslet, ale jakmile máte krátký kabel pro telefon a druhý pro jiné zařízení ve středovém tunelu, dá se v autě krásně fungovat a nic vám nebude chybět.

Samotný infotainment je spíše podprůměrný a tradičním řidičům zřejmě vonět nebude, ale to co má dělat, to dělá. Rozlišení není kdovíjaké a na jednotlivé úkony nereaguje moc rychle. Celkovým zpracováním mi připomíná ty nejlevnější tablety z elektra. Dotykovým ovládáním hlasitosti rádia se ale trápit nemusíte, protože na to máte dedikovanou páčku pod volantem. Pochvalu však zaslouží slušné rozlišení parkovací kamery.

Klimatizace se ovládá manuálně otočnými voliči se stříbrnými „prstýnky“ z Renaultu. Jejich povrchová úprava zajistí dobrý grip a stejné lemování najdete i na hlavici řadicí páky. Systém start/stop tu má své vlastní tlačítko, navíc přehledně uložené ve stejném panelu s varovnými světly.

V zavazadlovém prostoru je laciná povaha vozu cítit nejvíc. Nákladová hrana kufru nemá žádnou ochranu, plech na vás pak kouká i na většině plochy vnitřní strany dveří. Pokud v kufru často něco vozíte, snadno ho tedy odřete. Objem 328 litrů patří v segmentu k průměru. Podlaha je dvojitá a v případě verze na plyn pod ní najdete nádrž na LPG, jinak rezervní kolo.

Dacia Sandero může mít místo klíče kartu. S tou odemykáte, zamykáte i startujete. Navíc si s ní můžete odjistit i páté dveře a nemusíte si zamazat ruce lovením spínače. Když se k vozu přiblížíte s kartou, samo se odemkne. Po odchodu se zase zamkne. Mně se ale třeba stalo, že jsem si odemkl auto, dal batoh na sedadlo spolujezdce a než jsem jej obešel ke dveřím řidiče, zase se zamklo. Na to mi ale kolegové poradili, abych auto obcházel zezadu. To už pak neudělá.

Pokračování 2 / 3

Tři bratři

Nabídku nové Dacie Sandero ovládly tříválcové motory o objemu jednoho litru. Základní atmosférický motor o výkonu 67 koní se pro Stepway nenabízí a jedinou cestou je tak turbomotor TCe. Základní a testovaná verze TCe 90 je standardně spárovaná s 6stupňovou manuální převodovkou, za příplatek lze dostat převodovku CVT. Vrcholnou verzí je motorizace TCe 100 LPG.

Litr s turbem a nepřímým vstřikováním produkuje výkon 67 kW (91 koní) od 4600 otáček a 160 N.m točivého momentu od 2100 otáček. Nová platforma umožnila motor lépe a pevněji uložit a dopřát mu větší porci izolace. Ani tak se ale lehkých vibrací a vrčivého zvuku za studena a při rozjezdech nevyhnete. S přihlédnutím k tříválcovým konkurentům na tom ale dacie není vůbec špatně. Ostatně si troufám tvrdit, že je motor o chlup kultivovanější než aktuální jednotky PureTech od Stellantis.

Nejlépe se cítí ve středních otáčkách, kde má i docela pěkný zvuk. Největší radost mi ale dacia udělala dynamikou. Stovka za dvanáct sekund nevypadá na papíře vábně, ale přeplňovaný motor TCe dává vozu nečekaný elán a pružnost.

Necelých sto koní je pro auto vážící 1152 kg prostě tak akorát. Svižně zrychluje a nemá problém s předjížděním ani s dálnicí. Pryč jsou doby udýchaným litrových motorů v pruhu pro kamiony, dacie nadšeně letí v levém pruhu a prohání fabie, rapidy a jiné malé dálniční letce. Ostatně vyvinout rychlost 150 km/h a normálně v ní cestovat není žádný problém. Ani v této rychlosti není hluk nějak rušivý a jediné, co vám může vadit, je odvalování zimních pneumatik.

Do otáček jde s chutí a na plyn reaguje svižně. Škoda, že spojka a brzda mají pedál trochu blátivý chod, plyn je super. Jako nejzbytečnější funkce, a to nejen v tomto autě, se mi jeví funkce Eco. Tohle tlačítko na palubní desce bych z nechuti ani neotřel od prachu, protože nadšení a elán motoru zadupe do země. To jediné, co vlastně dělá je, že vám otupí reakce na plyn. Nevím, proč by se takto někdo dobrovolně trápil a vzdal se jedné z největších předností auta.

V době moderních přímovstřikových motorů je agregát s nepřímým vstřikem spíše úkazem. Renault si ale teď motory skvěle ladí a umí je udělat opravdu efektivní. Pohybovat se s takto vyzbrojenou dacií mezi pěti a šesti litry není problém. U mě to dělalo 7,3 l/100 km, protože jsem si od kratochvíle trápení nic netušících konkurenčních tříválců na dálnici prostě nemohl pomoct.

Gumák

Dacia Sandero dostala v nové generaci novou přední nápravu, tužší stabilizátory a zcela elektrické řízení. Menší problém jsem měl pouze s přeposilovaným a v nižších rychlostech příliš gumovým řízením, ve kterém není téměř žádný cit. Navíc si při kličkování ve městě díky pomalému převodu pěkně procvičíte ručkování. 

Podvozek je laděný komfortně a menší nerovnosti přiznává jen lehkým zhoupnutím. Na větších nerovnostech a prohlubních si už samozřejmě umí pěkně dupnout, ale za svými konkurenty v této disciplíně nijak nezaostává. Při ostřejším projetí zatáčky se karoserie pořádně opře do vnějšího kola a má tendenci tahat vás ven. Tyto neduhy ale včas zatrhne stabilizační systém.

Nová platforma umožnila vozu si osadit některé z dnes již nezbytných bezpečnostních pomocníků. Předně jde o hlídání slepého úhlu a předkolizní brzdění. To jsou věci, které v autě většinou uvítáte. Na opačném spektru oblíbenosti u řidičů je třeba hlídání jízdních pruhů se zásahy do řízení. Nic takového ale dacia u nového sandera nenabízí. Zato máte u verze Stepway již v základu tempomat.

Pokračování 3 / 3

Cena

Základní Dacia Sandero vyjde novopečeného majitele na minimálně 239.900 korun s atmosférickým motorem SCe 65 v základní výbavě Access. To vyvýšený Stepway už startuje nad hranicí tří set tisíc korun. Už v základu má ale vyšší výbavu a přeplňovaný motor. Jedna jeho verze se nicméně dostala pod 300.000 korun, a to TCe 100 LPG, ovšem jen díky aktuální slevě dvacet tisíc korun při využití akčního financování.

Vyšší výbavy a jiné motorizace si Dacia nenechává výrazně připlatit, takže si na auto na fotografiích s výbavou Comfort připravte 334.900 Kč. Znamená to tempomat, manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 16palcová kola, dešťový a světelný senzor či LED denní svícení.

Příplatkovou výbavu automobilka rozděluje většinou do paketů, pokud tedy chcete přední parkovací senzory, zadní parkovací kameru, systém hlídání slepého úhlu, hands-free kartu, elektronickou parkovací brzdu a zvýšenou loketní opěrku s úložným prostorem, vyjde to všechno jen na 15.000 korun. Žádný přepych, ale nic, co by člověk reálně nevyužil.

Dacia Sandero Stepway tedy klidně může stát i 350 tisíc, nebo v našem případě i přes 370 tisíc korun. Rozhodně to ale není hodně peněz. Většina konkurenčních vozů s tříválci totiž na podobné částce začíná jako holátko, kdežto statný Rumun už je v plném nasazení. Jen pro příklad uvedu třeba Ford Fiesta Active či Kiu Stonic.

Závěr

Otázka nezní, jak se Dacia Sandero mezigeneračně změnila, ale zdali jsme náhodou jednu generaci nepřeskočili a neposunuli se v čase až na tu další. Hype okolo nového sandera je právem, málokteré auto totiž udělalo takový posun jen jedním životním cyklem.

Stále jde o levné a jednoduché auto, ve kterém najdete jen to nejdůležitější. Tvůrcům se ale citlivě podařilo přetvořit původní zavalitou architekturu do moderní podoby. Novinka je ve všech směrech lepší než předchůdce a zejména v oblasti interiéru je mezigenerační posun gigantický.

Plasty jsou sice pořád tvrdé, ale podobné neduhy se automobilce často odpouštěly s přihlédnutím k nízké ceně, která naštěstí zůstala zachována. Moc dobře totiž zná své zákazníky a jde jim naproti. S novou generací modelu Sandero včetně verze Stepway však ubylo kompromisů, které musí zákazník udělat. A minimálně za to zaslouží pochvalu.

Dacia Sandero Stepway: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   304.900 Kč (TCe90/61 kW Essential Stepway)
Cena s testovaným motorem a výbavou 334.900 Kč (TCe90/61 kW Comfort Stepway)
Cena testovaného vozidla           370.400 Kč (TCe90/61 kW Comfort Stepway)

Technické údaje: Dacia Sandero

Rok • stupeň výbavy
2020 • Stepway
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
67 kW (91 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 600 až 5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
160 Nm při 2 100 až 3 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12 s
Nejvyšší rychlost
172 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
328 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 152 kg • 1 519 kg
Rozvor náprav
2 604 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 519 mm • 1 508 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 099 × 1 848 × 1 587 mm

Sériová výbava (Comfort): 16palcová kola, střešní nosiče, tempomat, světelný a dešťový senzor, potkávací světlomety LED, centrální zamykání, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, šest airbagů a další.

Příplatková výbava: paket Parkování plus - přední a zadní parkovací senzory + zadní kamera + systém hlídání slepého úhlu (8000 Kč), paket Komfort - automatická klimatizace + hands-free karta Dacia pro bezklíčový přístup a startování (7000 Kč), metalíza (11.500 Kč), rezervní kolo (4000 Kč), Media NAV (5000 Kč)

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud