Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v Otrokovicích denně v běžném provozu testuje vlastnosti nových pneumatik vyrobených tímto koncernem.
Sedmačtyřicet řidičů a 86 aut. To jsou dva hlavní údaje o oddělení vozidlových zkoušek, které je součástí největší evropské továrny na pneumatiky Continental-Barum v Otrokovicích na Zlínsku.
"Máme tu 34 osobních aut, 37 dodávkových a patnáct nákadních," ukazuje nám při naší návštěvě na jeho pracovišti zástupce vedoucího vozidlových zkoušek David Holba parkoviště, kde však tolik aut rozhodně nestojí. "Velká část je na trase, ale brzy se budou vracet," sděluje nám kolem jedné hodiny odpoledne.
Všechna auta mají bílý lak. Poznáváme mezi nimi Volkswageny Polo, Golf i Passat, dodávky Mercedes-Benz Sprinter či Volkswagen Transporter, ale třeba i náklaďáky MAN a jiné. Žádné z nich není starší než dva roky a všechna musejí být v perfektním technickém stavu. Například geometrie kol se seřizuje každých dvacet tisíc kilometrů.
Zatímco pola pohánějí zážehové agregáty, v ostatních vozech jsou turbodieselové motory. Nejpoužívanější motorizací je 2,0 TDI ve výkonovém provedení 110 kW (150 koní).
"Děláme zde životnostní testy, ale i ověřujeme vlastnosti jednotlivých vyvíjených směsí či konstrukcí pneumatik," vysvětluje účel této flotily David Holba. Například při zkouškách směsí se využívá šest aut, z nichž na každém jsou nasazeny pneumatiky vyrobené z jiných směsí. Auta pak jezdí ve stejných podmínkách a řidiči se na nich střídají.
Vždy je nutno najet s každou pneumatikou osm až dvacet tisíc kilometrů a po každých dvou tisících putuje na měření a vážení. "Na přesné váze zjistíme hmotnostní úbytek v gramech a ještě více vypovídá o opotřebení grafický výstup ze skenování," sděluje Holba.
Někdy se dělají i další speciální typy testů. To pak třeba přímo v areálu výrobního závodu simulují provoz zásilkových služeb, proto neustále parkují a manévrují na malém prostoru.
Občas se na auta montují i pneumatiky vyrobené konkurenčními firmami. "To zejména při konstrukčních zkouškách nových typů," dodává tento odborník.
Obrovské porce kilometrů zde auta najedou velmi rychle. Pracovní doba řidiče je 7,5 hodiny a musí během té doby najet až 550 kilometrů. "To v případě, že usedne za volant osobního auta. Pokud bude testovat dodávkové pneumatiky, tak jen 480 a pro nákladní je to 420," dodává Holba. Pracuje se zde v dvousměnném provozu. Proto je možné nejkratší typ testu pro zkoumání vlastností směsí zvládnout za půldruhého týdne.
Podle předpisů...
Po návratu do dílny, která vypadá vlastně stejně jako v každém moderním pneuservisu, se musí vůz ještě umýt, uklidit jeho interiér, a pokud nastal interval výměny, tak i přehodit sady kol.
Trasu mají přesně určenou a její dodržování se zjišťuje pomocí GPS. Z nahraných dat na SD kartě se dá vyčíst i tempo, způsob projíždění zatáček nebo agresivní brzdění a zrychlování. "Jezdí se běžným tempem, abychom nebyli brzdou provozu, ale podle předpisů," upozorňuje Holba.
Ojeté pneumatiky po zkouškách nemůžou dojezdit třeba na svých autech, putují zpátky do vývojových oddělení koncernu Continental. Testovací kilometry řidiči najíždějí po silnicích v tuzemsku. Dříve to platilo bezvýhradně, takže i v zimě, kdy nebyl sníh a příliš velký mráz, vyráželi na trasy s namontovanými letními pneumatikami.
"To už se dnes nedělá, takže v zimě máme poměrně velkou část našich lidí umístěnou v jižní Francii, kde testují právě letní pneumatiky," dodává Holba.
Další informace obsahují popisky v následující fotogalerii: