Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Fo

| Fo

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

Toto chytré vylepšení je obsaženo v již dostupné aktualizaci.

Toto chytré vylepšení je obsaženo v již dostupné aktualizaci.

Po adaptaci na normu Euro 7 by cena základní Fabie poskočila o 70.000 až 120.000 korun, což by ji činilo prakticky neprodejnou a automobilka by neměla motivaci něco takového ani vyvíjet.

Po adaptaci na normu Euro 7 by cena základní Fabie poskočila o 70.000 až 120.000 korun, což by ji činilo prakticky neprodejnou a automobilka by neměla motivaci něco takového ani vyvíjet.

Fabia u nás začíná na 369.900 korunách s litrovým MPI o výkonu 59 kW.

Fabia u nás začíná na 369.900 korunách s litrovým MPI o výkonu 59 kW.

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

Škoda Fabia

Škoda Fabia

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

 Foto: Petr Homolka

| Foto: Petr Homolka

Základem by se měla stát platforma MEB, kterou aktuálně využívá i Volkswagen ID.3.

Základem by se měla stát platforma MEB, kterou aktuálně využívá i Volkswagen ID.3.

 Foto: Petr Homolka
 Foto: Petr Homolka
 Fo
 Foto: Petr Homolka
31
Fotogalerie

TEST Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo: Mate stylem, nikoliv schopnostmi

Nejvyšší výbava plus nejsilnější motor rovná se luxus, akce i zábava? Ne tak úplně. Výkonná Fabia řidiče potěší v mnoha směrech, ale náhradou za RS není.

Radosti
Rozumná spotřeba
Pružnost motoru
Praktický a hodnotný vnitřek
Starosti
Hluk odspodu
Pomalé starty infotainmentu
Jízdní komfort na příplatkových 17" kolech
9  /10

S auty je to často jako s dětmi. Ani se nenadějete a vyrostou vám tak, že je nepoznáte. První Škoda Fabia začínala s délkou 3960 mm, druhá a třetí generace poskočily na 3992 mm a aktuální model poskočil na 4108 mm. A nejen to, mezigeneračně získala na rozvoru 94 mm a k šířce 48 mm. Čtyřková verze tedy z hlediska proporcí získala velmi vyvážený poměr jednotlivých rozměrů. A když už jsme zavzpomínali na genezi tohoto Škodováckého bestselleru, k hodnotnějším mírám přidala i zdobnost (ale ne přezdobenost), na kterou současný zákazník v nabídce kompaktních hatchbacků může slyšet. Zvlášť v nejvyšší specifikaci Monte Carlo, kterou dnes proklepneme.

Ani základní Škoda Fabia není při pohledu zvenčí ošklivé auto – užší čelní světlomety a široká maska zdůrazňují horizontální linie přídě, náznak české vlajky ve spodní části předních dveří je roztomilý vtípek a rovněž zezadu působí díky segmentům světel zakousnutým do pátých dveří jako větší a hodnotnější vůz. Vrcholnou nabídky poznáte podle černého rámečku přední masky, decentního náznaku lízátka pod čelním nárazníkem, černých prahů i zrcátek a vzadu pak podle označení modelů tmavými písmeny a náznaku difuzoru.

Máme zde i decentní střešní spoiler, který společně s průduchy v předním nárazníku pro směrování vzduchu okolo kol, aktivním žaluziím, zakrytovanému podvozku i menším zpětným zrcátkům či kolům s aero-kryty přispívá k lepší aerodynamice. Aktuální Škoda Fabia, postavená na platformě MQB A0, si totiž k úsporám musela pomoci právě dobrým obtékáním vzduchu – stejně jako nedávno faceliftovaný Karoq, protože u obou Škodovek není možné provést hybridizaci. Poprvé se také musí obejít bez naftového motoru – zatím co trojkovou verzi jste až do faceliftu z roku 2018 mohli dostat s jednotkou 1.4 TDI o výkonu 66 kW (90 k) či 77 kW (105 k), zde už máme jen benzinové motory.

Základem je litrový atmosférický tříválec MPI s 59 kW (80 k, pětistupňový manuál), přeplňovaný tříhrnek o stejném objemu dostanete se 70 kW (95 k, rovněž pětikvalt) a s 81 kW (110 k, šestistupňový manuál nebo sedmistupňové DSG). Vrcholem je 110kW (150k) čtyřválec 1.5 TSI, spojený výhradně s automatem. Výbavu Monte Carlo můžete dostat u všech motorů vyjma základního MPI, parádu tedy můžete dělat i s méně než sto koni.

A když říkáme parádu, myslíme to doopravdy a po usednutí za volant s námi budete pravděpodobně souhlasit. Máme zde červenou dekorační lištu, která protíná celou palubní desku od pravého výdechu ventilace až k levému. Ve stejné barvě jsou vyvedena madla dveří a dekorační obložení přední části středového tunelu. Pak zde máme pedály s kovovým designem, koženou manžetu ruční brzdy, černé čalounění stropu i sloupků, akčně působící sedačky s jednodílnými opěradly i volant obšitý perforovanou kůží. Opravdu hezky působí část palubní desky a výplní dveří s čalouněním tkaninou, která svým vzhledem imituje uhlíková vlákna. Tyto doplňky dodávají vnitřku šmrnc, aniž by působily dětinsky nebo lacině, obecně je interiér v této specifikaci až na jednu výjimku promyšleně poskládaný a bezproblémově použitelný.

Za volant se vejde téměř každý a sedadla s bočnicemi v oblasti stehen i trupu tělo nijak neutiskují. Přes volant vždy snadno vidíte na přístrojový štít (zdravíme novější Peugeoty) a míra seřiditelnosti sedaček i kormidla nabídne pohodové sezení různě velkým i rostlým lidem. Klimatizaci obsluhujete kolečky, která se dají nahmátnout po paměti – u nich najdete i ofuk čelního skla, jehož tlačítko je u mnoha novějších koncernových aut dost nelogicky v modulu vlevo od volantu u nastavení světel.

Jedinou větší úlitbou modernímu trendu dotykového ovládání základních funkcí je regulace hlasitosti ploškami vedle displeje infotainmentu. V něm se snadno zorientujete, ovládací rozhraní nemate řidiče ani když příliš nehoví digitálním vymoženostem. Ale jako již tradičně jsou jeho starty hodně pomalé a než třeba můžete zadat cíl do navigace, počkáte si pár desítek sekund.

Použitelnost a praktičnost přední části Škody Fabia jistí věci, které kupodivu nejsou u mnoha nových aut samozřejmostí. Máme tu třeba pogumovanou odkládací schránku na začátku středového tunelu, kam se vejdou i větší chytré telefony řidiče a spolujezdce najednou. Dva držáky nápojů vpředu? Jistě, navíc ve vyjímatelném modulu, takže prostor kam pasují můžete využít i jako úložný prostor. Dostatečně velká loketní schránka? Nechybí, stejně jako deštník v předních dveřích.

Na vlně dobré použitelnosti vůz pokračuje i v druhé řadě sedadel. Kapsy na zadních stranách předních opěradel s kapsičkou na telefon jsou fajn, stejně jako úložný box na středovém tunelu s flexibilní páskou, která udrží další nápoj. Ve sklopné loketní opěrce pak najdete ještě další dva držáky pití. A mimochodem, vůbec poprvé má malá Škoda výdechy ventilace pro zadní sedadla. Nárůst rozvoru je zvláště v zadní části znát, s koleny se sem důstojně vejde průměrný dospělý a výrazněji netrpí ani stran místa nad hlavou.

Kufr mezigeneračně poskočil o 50 litrů, nakládací hranu má v rozumné výšce 68 centimetrů a jeho maximálních 380 litrů můžete díky pravidelným tvarům využít beze zbytku. A pokud si objednáte šikovný síťový program, můžete zde upevnit kdeco. Pod jeho podlahu si můžete objednat rezervní kolo za 3900 Kč – u Monte Carla dojezdové, v nižších specifikacích plnohodnotné za stejné peníze.

Pokračování 2 / 3

Koně má, ale ne pro zábavu

Dynamicky střiženému vnějšku i vnitřku čtyřválec s výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 250 N.m sluší. Jeho pružnost už od nižších otáček je v kombinaci s rozumnou hmotností více než dostatečná a ani zdaleka se netrápí i s vícero osobami a nákladem na palubě. Posádku neobtěžuje pazvuky nebo vibracemi, palivo šetří odpojováním dvou válců při nižší zátěži, čehož si jen stěží všimnete bez pohledu na přístrojový štít, kde se v takovém případě ukáže kontrolka „eco.“

Tabulka uvádí kombinovanou spotřebu 5,6 litru a v ničem „nekecá“ – okolo této hodnoty se pohybujete na okresce i na dálnici a ani ve městě není nedosažitelná. Když si pak připlatíte mrzkou tisícovku(!) za 50l nádrž místo 40l, máte k dispozici opravdu slušný dojezd na jedno tankování.

Monte Carlo se může svým sportovním stylem tak trochu zastoupit nyní již neexistující RS. Dynamika čtyřválce a přilnavost na svižné a stabilní svezení jí určitě nechybí – auto čiperně (ale ne zbrkle) mění směr, neutíká ven ze zatáček a naklání se jen minimálně. Automat DSG sází kvalty bez cukání a v jeho sedmi stupních snadno ulovíte silný střed otáček, toužíte-li po ještě větším zapojení do děje, nezapomeňte si naspecifikovat (bez příplatku) volant s pádly.

Se 17“ koly je ale Fabia více doma na hladkém asfaltu. Ne že by byla uskákaná nebo mlátila odspodu, ale když v tempu přeletíte nerovnosti, kmitajícím kolům chvilku trvá, než se zklidní. Na hrubém asfaltu je pak celkem slyšet šum odspodu. A teď si vezměte, že to pro Škodu Fabia není strop. Za 23.500 Kč totiž můžete mít i osmnáctky, které jí sluší nejvíce.

Pokračování 3 / 3

Závěr

I když má Monte Carlo akčně laděné doplňky a v tomto případě nejsilnější motor, že by se vám ze svižné jízdy klepaly ruce vzrušením se říci nedá. Ale cestovní schopnosti? To je jiná. Při maratonech má rozumnou spotřebu a díky prakticky poskládanému vnitřku s mnoha šikovnými doplňky v něm posádka pohodlně přečká i časově náročnější přejezdy. Při těch také přijde vhod zcela spolehlivě fungující soubor pomocníků Travel Assist s udržením v jízdním pruhu a adaptivním tempomatem.

Lze jen fantazírovat, jak moc příjemná by Škoda Fabia byla vzhledem ke své vyzrálosti v dlouhém provedení. Otravně pomalé starty infotainmentu majitele (zvlášť při této výsledné ceně) naštvou, ale to je problém koncernového systému v celé řadě aut. A také by to chtělo lépe odhlučnit zespodu. Kupte si ji na (pro Monte) základních 16“ kolech a jistě budete spokojenější – jako parťák na cesty ušla dlouhou cestu, vyrostla a dospěla. Nejen rozměrově.

Škoda Fabia: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 339.900Kč (1.0 MPI /59 kW Ambition)
Cena s testovaným motorem a výbavou 544.900 Kč (1.5 TSI DSG/110 kW MC)
Cena testovaného vozidla         622.900 Kč (1.5 TSI DSG/110 kW MC)

Technické údaje: Škoda Fabia

Rok • stupeň výbavy
2022 • Monte Carlo
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 500 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8 s
Nejvyšší rychlost
225 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 190 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 244 kg • 1 664 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 552 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 512 mm • 1 496 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 108 × 1 780 × 1 461 mm

Základní výbava: 6x airbag (2x čelní, 2x boční vpředu a 2x hlavový), Asistent rozpoznání únavy, Tísňové volání eCall+, SmartLink, Bluetooth, DAB - digitální radiopříjem, 2x USB-C vpředu, Držák na brýle, Kontrola tlaku v pneumatikách, Přední mlhové světlomety, Deštník ve dveřích řidiče, Funkce Coming Home a Leaving Home, Zadní spoiler, Čelní okno z tepelně izolačního skla, 3x ISOFIX (2x vzadu, 1x vpředu) a 2x Top Tether vzadu, Asistent rozjezdu do kopce, Přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou, Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu,  Světelný a dešťový senzor, Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, Vyhřívání předních sedadel, Bezpečnostní šrouby kol, Kotoučové brzdy zadní, KESSY - bezklíčové zamykání a startování, Dvouzónový CLIMATRONIC, Bi-LED přední světlomety, Opěrky hlavy předních sedadel, Parkovací senzory vpředu a vzadu, USB-C u vnitřního zpětného zrcátka, LED zadní světla, Kožená hlavice řadící páky, Madlo ruční brzdy kožené, Loketní opěrka vpředu, Jumbo Box, výdechy klimatizace pro cestující vzadu, Vkládané koberečky vpředu a vzadu, Ambientní LED osvětlení, Potah sedadel - látka, Dekor Red Metalic, Dveře a boční obložení, Dekorativní prahové lišty, Sportovní sedadla vpředu, Sportovní kryty pedálů

Příplatková výbava: Oranžová Phoenix metalíza (4700 Kč), Kola Procyon 17" černá leštěná, aero kryty (11.000 Kč), Parkovací kamera vzadu (7500 Kč), Sportovní multifunkční vyhřívaný kožený volant, design Monte Carlo (3500 Kč), Loketní opěrka vzadu (2500 Kč) ,Travel Assist (36.500 Kč), Simply Clever paket II (5700 Kč) ,Rezervní kolo (dojezdové) s příslušenstvím (3900 Kč), Sportovní podvozek (2700 Kč)

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud