Velkou podívanou slibuje díky kvalitnímu jezdeckému i vozovému obsazení 30. ročník Bonver Valašské rallye, ale i další díly mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Ve hře o nejvyšší posty jsou tři špičkové posádky, ale ani ostatní soupeři nebudou chtít zkraje sezony zůstat pozadu.
Obhájce titulu Pavel Valoušek musel v posledních týdnech řešit zásadní problém se změnou vozu. „Začátkem března s námi Škoda Motorsport ukončila spolupráci a termín na sehnání nového auta byl skutečně šibeniční. Přesto se povedlo získat nejlepšími možnou techniku, takže chceme zase vyhrát,“ sdělil populární „Valda“, který bude jezdit s vozem Peugeot 207 S2000 Evolution 2011, o jehož provoz se bude starat stáj Kronos.
Nejvyšší cíle si dává i Kresta
Mistrovský titul je rovněž cílem ostříleného Romana Kresty, k čemuž mu má pomoci Škoda Fabia S2000, kterou v zimě koupil od továrního týmu Škoda Motorsport. „Je to nejlepší auto mezi dvoutisícovkami,“ pochvaloval si luhačovický jezdec. „Úroveň české špičky má stoupající kvalitu, a proto čekám tvrdé souboje. Jsem maximalista, chci se umístit co nejvýše. Boj o třetí místo by mě určitě neuspokojil,“ uvedl Kresta.
Valoušek při testech s vozem Peugeot 207 (vlevo) a Kresta s Fabií
Třetí z velkých favoritů Jan Kopecký je ve svých předpovědích poněkud opatrnější. „Konkurence v českém mistrovství byla vždycky silná. Kluci mají skvělou techniku, takže čekám velice tuhý boj,“ sdělil Autorevue.cz tovární jezdec stáje Škoda Motorsport.
Kopecký by raději titul IRC
„Pro nás je prioritou šampionát IRC, víc než domácí triumf spíš by mě potěšilo, kdyby nám napotřetí vyšel titul v tomto šampionátu. Už dvakrát jsme byli druzí,“ konstatoval pilot tovární Fabie Super 2000. Kdo další by ještě mohl promluvit do pořadí na předních příčkách? Určitě zkušený Václav Pech s Mitsubishi Lancer Evo IX, nebo loňský vicemistr Evropy Antonín Tlusťák, který má stejně jako Roman Odložilík k dispozici rychlou Fabii S2000, Josef Peták s Peugeotem 207 S2000 nebo Polák Michal Solowow s Fordem Fiesta S2000. Zajímavé bude premiérové vystoupení vozů Škoda Fabia R2. Diváci budou zvědavi hlavně na bronzového z loňského šampionátu Jaromíra Tarabuse. Proti němu budou stát v „šestkové“ kategorii hlavně vozy Citroën C2 R2 Max.
Další dvě podoby Fabií - Kopeckého S2000 (vlevo) v retrodesignu, který má připomínat úspěchy Škody 130 RS, a šestnáctistovka R2, s níž pojede Tarabus
Na start se postaví 65 posádek, pro něž pořadatelé připravili ve dvou etapách deset rychlostních zkoušek. V pátek čekají na účastníky čtyři měřené testy, v sobotu dalších šest. Start je 17,15, ale ještě před tím proběhne od 12,30 na úseku Hrádky – Krhová dvoukilometrový shakedown. Do okolí Valašského Meziříčí se tradičně chystá množství fanoušků. Mnohým ale ještě z paměti nevymizela tragická událost z roku 2009, kdy na této soutěži zahynuli tři diváci.
Bezpečnost na prvním místě
„Policejní vyšetřování tehdy dospělo k závěru, že pořadatelé v ničem nepochybili. Trojice diváků neposlechla jejich pokyny a zůstala na zakázaném místě,“ sdělil AutoRevue.cz tiskový mluvčí Valašské rallye Roman Ordelt. „K bezpečnosti při rallye vybízí majitel autorských práv šampionátu společnost Select Media svým klipem, psalo se o ní v tiskové zprávě pořadatele, rady a pokyny pro diváky jsou v programu Valašské rallye a do všech domovních schránek podél trati jsme doručili obsílku s akcentem na zakázaná místa a únikové zóny,“ vyjmenoval Ordelt kroky směřující k bezpečnosti.
Přímo na rychlostních zkouškách budou pořadatelé diváky směrovat do vytipovaných míst. Všechny ale uhlídat nemohou. Fanoušci totiž chodí na automobilové soutěže na vlastní nebezpečí. Pořadatelská služba čítá 876 lidí. Do tohoto počtu patří i policisté, hasiči, spojaři, technická četa a další nezbytné profese.