75
Fotogalerie

McLaren MP4-12C: král konečně představen

Po pěti letech od konce produkce legendárního modelu F1 uvádí McLaren konečně v plné parádě jeho nástupce. (+ video)

Když se třímístný McLaren F1 v roce 1998 objevil, ihned se stal nejvýznamnějším hráčem na scéně supersportovních vozů a převzal post nejrychlejšího sériově vyráběného automobilu světa. Proto je pochopitelné, že postavit ještě lepší stroj bude velmi obtížné, ne-li nemožné.

Z tohoto důvodu byl vývoj následnického modelu MP4-12C ukončen teprve nedávno, navíc je jasné, že značka McLaren jím na nejvyšší posty tentokrát útočit nehodlá. Zatímco předchozí model F1 zápolil s nejlepšími vozy své doby v podobě Ferrari F40, Porsche 959 nebo Jaguaru XK220, cíle nového typu MP4-12C tak vysoké nejsou. Do křížku by se namísto Veyronu či Enza měl pustit s modely Lamborghini Gallardo či Ferrari 458 Italia.

McLaren MP4 01.jpg McLaren MP4 02.jpg McLaren MP4 03.jpg
McLaren MP4 04.jpg McLaren MP4 05.jpg McLaren MP4 06.jpg

Přesto je typ MP4-12C zásadní novinkou, neboť se stává prvním v řadě připravovaných strojů z dílen dech nabírajícího McLarenu. Mělo by se jednat o novou etapu v dějinách firmy McLaren Group, která pro tento účel založila novou divizi McLaren Automotive. Podle tvrzení jejích předáků má novinka disponovat technickými prvky ve světě sportovních automobilů dosud nevídanými.

Jádrem stroje MP4-12C se stává převratná nosná struktura vyrobená z uhlíkových kompozitů pojmenovaná Carbon MonoCell. McLaren MP4-12C se tak stává prvním automobilem v dějinách, jenž se odvážil vsadit na jednodílnou strukturu vyrobenou z tohoto materiálu, což jej posunulo do blízkosti formulových speciálů. 

McLaren MP4 23.jpg McLaren MP4 27.jpg McLaren MP4 28.jpg

Kromě tohoto progresivního a lehkého rámu se má McLaren MP4-12C vyznačovat prvotřídními poměry specifického výkonu motoru a výkonu k pohotovostní hmotnosti. O jeho pohon se totiž postará nově vyvinutý vidlicový osmiválec M838T (označení 12C v názvu tedy oproti očekávání počet válců nevyjadřuje) s objemem 3,8 l a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, je naladěn na výkon rovných 600 koní (440 kW) a navazuje na něj nová dvouspojková sedmistupňová převodovka SSG (Seamless Shift Gearbox). Poháněna jsou kola zadní nápravy. Podle výrobce má tato jednotka svojí účinností překonávat všechna současná pohonná ustrojí využívající předností vnitřního spalování, a to včetně těch implementovaných v hybridních soustavách. Motor točí až 8 500 ot./min. a 80 % maxima točivého momentu je dostupných již od 2 000 ot./min.

McLaren MP4 17.jpg McLaren MP4 15.jpg McLaren MP4 16.jpg

Kola jsou zavěšena na nezávislých závěsech kombinovaných s vinutými pružinami a hydraulickými, vzájemně propojenými tlumiči, jež mají díky soustavě Proactive Chassis Control průběžně reagovat na povahu vozovky a požadavky řidiče. Tento systém má díky řídicímu modulu Active Dynamics zároveň nahradit i konvenční mechanické stabilizátory a blíže nespecifikovaným způsobem volit z režimů Normal, Sport a High Performance.

Dalším prvkem zlepšujícím jízdní vlastnosti bude soustava Brake Steer použitá prvně v roce 1997 na stroji MP4/14 pro Formuli 1, jež přibrzdí vnitřní kolo zadní nápravy ve chvíli, kdy se zdá, že hrozí nedotáčivý smyk vzniklý z příliš rychle najeté zatáčky. Zároveň obdobným způsobem pomůže řidiči při výjezdu ze zatáčky, kdy vnitřní kolo zadní nápravy jeví tendence k prokluzu, Brake Steer tak nahrazuje těžké a složité samosvorné diferenciály.   

McLaren MP4 62.jpg McLaren MP4 63.jpg McLaren MP4 64.jpg
McLaren MP4 65.jpg McLaren MP4 66.jpg McLaren MP4 67.jpg

Snahy o snižování hmotnosti přinášejí ovoce. Nový McLaren při pohotovostní hmotnosti pouze 1 300 kg zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,0 s, na 200 km/h za „méně než 10 s”. Pevnou míli zdolá za 11 sekund a dosáhne maximální rychlosti 322 km/h. Choutky náročných zákazníků mohou být uspokojeny širokou škálou doplňkového vybavení, čalounických materiálů  či odstínů laků, jichž je na výběr 17, připlatit si lze též za keramické brzdy nebo sportovní výfukovou soustavu.

Výroba nového modelu by se měla v továrně McLaren Production Center rozběhnout koncem letošního roku a první vozy by se ke svým majitelům mohly dostat v půli roku 2011. Produkce bude omezena na 1 000 ks a automobilka prý již registruje 1 600 zájemců. Cena bude upřesněna později, ale má se pohybovat mezi 125 000 a 175 000 librami, tedy mezi 3,6 a 5 miliony Kč.

McLaren MP4 07.jpg McLaren MP4 08.jpg McLaren MP4 09.jpg
McLaren MP4 10.jpg McLaren MP4 11.jpg McLaren MP4 12.jpg
McLaren MP4 13.jpg McLaren MP4 14.jpg McLaren MP4 18.jpg
McLaren MP4 19.jpg McLaren MP4 20.jpg McLaren MP4 21.jpgMcLaren MP4 24.jpg
McLaren MP4 22.jpg McLaren MP4 25.jpg McLaren MP4 26.jpg
McLaren MP4 29.jpg McLaren MP4 30.jpg
McLaren MP4 31.jpg McLaren MP4 32.jpg McLaren MP4 33.jpg
McLaren MP4 34.jpg McLaren MP4 35.jpg McLaren MP4 36.jpg
McLaren MP4 37.jpg McLaren MP4 38.jpg McLaren MP4 39.jpg
McLaren MP4 40.jpg McLaren MP4 41.jpg McLaren MP4 42.jpg
McLaren MP4 43.jpg McLaren MP4 45.jpg McLaren MP4 46.jpg
McLaren MP4 47.jpg McLaren MP4 48.jpg McLaren MP4 49.jpg
McLaren MP4 50.jpg McLaren MP4 51.jpg McLaren MP4 52.jpg
McLaren MP4 53.jpg McLaren MP4 54.jpg McLaren MP4 55.jpg
McLaren MP4 56.jpg McLaren MP4 57.jpg McLaren MP4 58.jpg
McLaren MP4 59.jpg McLaren MP4 60.jpg McLaren MP4 61.jpg
McLaren MP4 68.jpg McLaren MP4 69.jpg McLaren MP4 70.jpg
McLaren MP4 71.jpg McLaren MP4 72.jpg McLaren MP4 73.jpg
McLaren MP4 74.jpg McLaren MP4 75.jpg McLaren MP4 76.jpg
McLaren MP4-12C

Doporučujeme

Články odjinud