Volkswagen na nový model T-Cross lákal celou řadou upoutávek vyzdvihujících jeho hlavní přednosti. Podle tohoto klíče víme, že by měl být praktický, v pohodě, intuitivní a bezpečný, což jsou atributy vhodné pro velmi širokou cílovou skupinu. A také že ano.
T-Cross se chce zalíbit mladým bezdětným párům, párům, které už děti vychovaly, a zvládne i roli druhého auta do rodiny. Ale pozor, nejenom v Evropě. Jde totiž o globální vůz, do tohoto mixu tedy počítejme i specifické požadavky daných trhů.
Však také jeho světová premiéra neprobíhala pouze na jednom místě světa, ale rovnou na třech. Zatímco já jsem měl možnost se s hrstkou svých kolegů účastnit prezentace v Amsterdamu, souběžně probíhala tatáž akce i v Šanghaji a Sao Paulu. Výroba vozu přitom bude probíhat ve španělské továrně Volkswagen Navarra, odkud do světa vyráží také Polo.
Nejenom Polo na chůdách!
Technická spřízněnost s Polem neznamená, že vzala automobilka pouze výchozí model a přizvedla jej. Popravdě řečeno, když jsem T-Cross viděl v rámci premiéry jezdit sem a tam, příbuznost s Polem mě napoprvé netrkla. Dost se nechal inspirovat většími SUV německé značky, zepředu zejména T-Rocem, na který ale svými vnějšími rozměry ztrácí. Polo nicméně dost výrazně přerůstá – na délku o 54 milimetrů, na výšku o 112 milimetrů, a na rozvoru náprav o 12 milimetrů. Šířku karoserie značka neuvádí, výrazně se však nebude lišit od 1751 milimetrů Pola.
Volkswagen T-Cross: Srovnání vnějších rozměrů |
Model |
T-Cross |
Polo |
T-Roc |
Seat Arona |
Délka [mm] |
4107 |
4053 |
4234 |
4138 |
Šířka [mm] |
neudána |
1751 |
1819 |
1780 |
Výška [mm] |
1558 |
1461 |
1573 |
1552 |
Rozvor [mm] |
2563 |
2551 |
2590(2593) |
2566 |
Objem kufru min/max [l] |
385-455/1281 |
351/1125 |
392/1237 |
400/1280 |
Údaj v závorce platí pro pohon 4x4 |
Plně diodové přední světlomety jsou standardem u nejvyšší výbavy Style, zadní LEDky však dostanete i v úplném základu. Mají zcela nový světelný podpis a spojuje je pás táhnoucí se před celou šířku víka kufru, který nenajdete u jiného SUV VW prodávaného v Evropě. Pás není vybaven světelnými zdroji, ale pouze odrazkami, přesto si patrně T-Cross na silnici nespletete s jiným autem.
Zatímco Polo působí jako dospělé malé auto, T-Cross si chce už hrát. Nebere se tak vážně, ve světě lidí by nosil výrazné kalhoty, boty vykřičené barvy, volné tričko a čepici kšiltem dozadu. Míra serióznosti se odvíjí od toho, jak si vůz nakonfigurujete, přičemž z mého pohledu ten největší odvaz představuje vrcholná verze Style s paketem R-Line, kterou jste mohli vidět na prvních oficiálních snímcích a také úvodní fotce tohoto článku.
Nabídka bude zahrnovat dvanáct laků karoserie, sedm provedení litých kol v rozměrech šestnáct až osmnáct palců, šest barevných provedení vnitřních dekorů a nepřeberné množství čalounění sedadel. Ostatně, v galerii najdete snímky individualizačních prvků, s konfigurací si budete hrát hodně dlouho. Také Polo můžete vhodným výběrem laku, kol a dekorů hodně rozveselit, uvnitř si ale nikdy nebudete připadat tak jako v T-Crossu.
Poznáte to už při nastupování za volant. T-Cross je crossover s výše ukotvenými sedadly, v porovnání s Polem o deset centimetrů, a přestože už to má velice vzdušný interiér poskytující skvělý výhled ven a volnost v loktech, zde je to i díky „krabicovitějším“ proporcím lepší. Přestože nám Volkswagen v Amsterdamu ukázal vozy velmi blízké sériové produkci, nedodělky jsem našel snad jenom na výplních dveří, a i tak jsem se musel hodně snažit.
Až na tvar horního dekoru je přístrojovka shodná s Polem. V základu je rádio s 6,5palcovým displejem, vrcholné provedení má palců osm, před řidičem může být vedle klasických budíků i digitální přístrojový štít umožňující několik možností volby vzhledu a zobrazí i mapu navigace. Avšak ne zároveň se středovou obrazovkou. Lehkým faceliftem prošel multifunkční volant, který se více podobná tomu v Touaregu, a nové jsou i voliče převodovek. Ovládání se nicméně nemění, jde pouze kosmetiku.
Rozdíly oproti Polu najdete i vzadu. I zde jsou sedadla ukotvena o deset centimetrů výše, takže se lépe nasedá a sedák vás nenutí tolik vystrkovat kolena před sebe. Opěradla jsou asymetricky dělená a celou lavici je možné podélně posouvat až o 14 centimetrů, díky čemuž si můžete hrát s objemem kufru.
Základní objem činí 385 litrů, o 34 litrů více než u Pola a 7 litrů méně než u T-Rocu, posunutím sedáku zcela vpřed získáte 455 litrů, a po sklopení opěradel máte 1281 litrů. Je navíc možné i překlopení opěradla spolujezdce a T-Cross tím proměníte v malý stěhovák. Dlužno dodat, že manipulace není nijak obtížná a zvládne ji snad každý.
A co se nevejde do kufru, to šoupnete do odkládacích schránek v interiéru. Vedle těch běžných ve dveřích, loketní operce, před spolujezdcem a pod středovou konzolou (také s indukční nabíječkou) je to i nový šuplík pod sedadlem spolujezdce, který se přímo hodí pro lékárničku, reflexní vesty a prvky povinné výbavy, které je dobré mít v dosahu.
Chybí mi snad jenom TGI
T-Cross sdílí techniku s modelem Polo, platformou MQB A0 počínaje, motory konče. Základem je litrové TSI o výkonu 70 kW a točivém momentu 175 N.m, silnější provedení má o 15 kW a 25 N.m více, nechybí ani čtyřválcová patnáctistovka TSI s vypínáním válců (110 kW a 250 N.m), a dokonce ani vznětová šestnáctistovka se 70 kilowatty a 250 newtonmentry.
Motory budou pohánět výhradně přední kola, přestože platforma MQB A0 z technického hlediska čtyřkolku nezavrhuje (dostane ji Audi A1). Mně osobně chybí ke štěstí pouze dvoulitr TSI z Pola GTI, to kdyby se Volkswagen rozhodnul někdy vyrobit i ostřejší verzi T-Crossu. Zajímavá by byla také verze TGI spalující zemní plyn, ani tu ale v současném soupisu motorů nenajdete, přestože ji nabízí i Polo a nově i crossover Seat Arona.
Výbava vozu bude rozdělena do třech linií, přičemž už ta nejlevnější (T-Cross) toho nabídne poměrně dost. Zahrnuje rádio s 6,5palcovým dotykovým displejem, posuvná zadní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zpětných zrcátek, diodové zadní svítilny, omezovač rychlosti, sledování slepého úhlu, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a asistenta pro detekci překážek vpředu Front Assist.
Prostřední linie Life už má multifunkční volant, parkovací senzory vpředu a vzadu, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce s možností překlopení opěradla, schránku pod sedadlem spolujezdce, litá 16palcová kola, klimatizaci či výškově nastavitelnou podlážku v zavazadelníku, v jejíž nejvyšší poloze zmizne schod vzniklý po sklopení zadních opěradel.
Vrcholný T-Cross Style vyjíždí na 17palcových kolech, má diodové přední světlomety, automatickou klimatizaci, kůží obšitý multifunkční volant, ambientní osvětlení interiéru, mlhovky či sportovní, nebo komfortní přední sedadla.
Pro linie Life a Style je možné objednat stylistické pakety interiéru a exteriéru ve třech barevných provedeních, a rovněž paket R-Line, který T-Crossu propůjčí sportovnější postoj. Dopomoci si k tomu chce specifickým provedením nárazníků, sedadly čalouněnými tkaninou Carbon Flag či pedály s ocelovými kryty.
Volkswagen T-Cross: Předběžná technická data |
Motor |
1.0 TSI |
1.0 TSI |
1.5 TSI |
1.6 TDI |
Převodovka |
5M |
6M/7A |
7A |
5M/7A |
Zdvihový objem [cm3] |
999 |
999 |
1498 |
1598 |
Válce/ventily |
3/4 |
3/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] |
70/5500 |
85/5500 |
110/5000-6000 |
70/3250-4000 |
Točivý moment [N.m/min-1] |
175/2000-3500 |
200/2000-3500 |
250/1500-3500 |
250/- |
Maximální rychlost [km/h] |
180 |
193 (193) |
220 |
181 (180) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
11,5 |
9,9 (9,9) |
7,8 |
12,0 (12,4) |
V prodeji na jaře, cena zatím neznámá
Na uvedení Volkswagenu T-Cross na český trh si musíme ještě poměrně dlouho počkat. Podle našich informací by se tak mělo stát v dubnu příštího roku, přičemž cena bude vyšší než u Pola. To u nás začíná s motorem 1.0 TSI/70 kW na částce 353.900 Kč (verze MPI v současném ceníku chybí, v době loňského uvedení Pola na trh tlačilo cenu pod 300.000 Kč), přičemž T-Cross by se měl udržet pod 400.000 Kč. V Německu je dražší, tam stojí 17.975 eur (asi 465.000 Kč), konfigurace se však napříč trhy může lišit.
Není překvapením, že do vozů SUV a crossoverů chce Volkswagen v příštích letech šlapat ještě více. Aktuálně je každý čtvrtý v Evropě prodaný Volkswagen právě SUV, v USA každý třetí, a podle slov šéfa značky Ralfa Brandstättera to do roku 2025 bude dokonce každý druhý prodaný Volkswagen. Velkou roli v tom budou hrát i elektromobily. Už v roce 2020 totiž bude uveden model I.D. Crozz postavený na platformě MEB.