Vyrobené kroužky ložisek z trubek a tyčí ze speciální ložiskářské oceli se nejprve kalí

Vyrobené kroužky ložisek z trubek a tyčí ze speciální ložiskářské oceli se nejprve kalí

Pak putují na výrobní linku

Pak putují na výrobní linku

Stejně jako vnitřní část ložiska

Stejně jako vnitřní část ložiska

A plastové košíčky

A plastové košíčky

Stroj pak bez zásahu lidské ruky ložisko sestavuje

Stroj pak bez zásahu lidské ruky ložisko sestavuje

Mnohé stroje umí pracovat s přesností na tisíciny milimetry, což je tloušťka desetkrát až dvacetkrát menší než má lidský vlas

Mnohé stroje umí pracovat s přesností na tisíciny milimetry, což je tloušťka desetkrát až dvacetkrát menší než má lidský vlas

Také teplota musí být v určité toleranci

Také teplota musí být v určité toleranci

Ložisek tu vyrábějí 2500 typů

Ložisek tu vyrábějí 2500 typů

Některé linky jsou univerzální, jiné jsou specializované na produkci pro určité konkrétní odběratele

Některé linky jsou univerzální, jiné jsou specializované na produkci pro určité konkrétní odběratele

Některá ložiska jsou skoro uměleckým dílem

Některá ložiska jsou skoro uměleckým dílem

Stále se zvyšují požadavky na úsporu hmotnosti, na přesnost a menší hlučnost

Stále se zvyšují požadavky na úsporu hmotnosti, na přesnost a menší hlučnost

Toto je třeba speciální typ ložiska zkonstruovaný pro co nejtišší provoz

Toto je třeba speciální typ ložiska zkonstruovaný pro co nejtišší provoz

Ložiska odtud najdou využití v převodovkách (například Audi)

Ložiska odtud najdou využití v převodovkách (například Audi)

Nebo na modulu vyvažovací hřídele v motorech 1,6 a 2,0 značky Mercedes-Benz

Nebo na modulu vyvažovací hřídele v motorech 1,6 a 2,0 značky Mercedes-Benz

Nové zakázky začínají přicházet od výrobců elektromobilů

Nové zakázky začínají přicházet od výrobců elektromobilů

Pak putují na výrobní linku
Stejně jako vnitřní část ložiska
A plastové košíčky
Stroj pak bez zásahu lidské ruky ložisko sestavuje
15
Fotogalerie

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký závod Koyo Bearings za dobu své existence.

V každém moderním automobilu se v současnosti nacházejí desítky až stovky ložisek. Zejména v motoru a v převodovce. Velkou část z nich vyrábějí v olomouckém závodě Koyo Bearings, jejímž hlavním akcionářem je japonská Toyota.

"Vyrábíme ložiska o průměrech od deseti do dvou stovek milimetrů a našimi odběrateli jsou i prémiové automobilky jako Jaguar&Land Rover, Mercedes-Benz nebo Porsche," vysvětluje generální ředitel Petr Novák.

Podle něho v současné době stále stoupají nároky jednak na přesnost výroby a jednak na odlehčení. Proto již dodávají některé typy ložisek s tloušťkou vnějšího kroužku pouze 1,5 milimetru, přičemž ještě nedávno měla tato část ložiska tloušťku trojnásobnou. 

Jelikož se daří ložiska opracovávat s tolerancí několika mikrometrů, zvyšuje se i jejich životnost a současně klesá hlučnost. Například v případě jednoho konkrétního ložiska pro Jaguar klesla hlučnost o dvacet procent, životnost se zvýšila o patnáct procent a na hmotnosti se uspořilo 30 procent.

"Těsně před realizací je nová linka, která bude produkovat válečková ložiska pro firmu ZF. Ta je pak namontuje do převodovek pracujících v legendárním modelu Porsche 911," chubí se generální ředitel nově získanou zakázkou.

Poptávka po výrobcích olomouckého Koya stále roste a nejpozději za tři roky vybudují v sousedství stávajících výrobních prostor novou halu.

I když v současné době prodělává automobilový průmysl stavějící na klasických spalovacího motorech boom, firma si je podle Nováka vědoma, že je třeba se chystat i novou výrobní náplň, protože například elektromobily se obejdou bez převodovek a tudíž i sady ložisek do nich. "Přesto jsme ale i na tuto éru připraveni a již brzy začneme dodávat ložiska pro elektromobil Jaguar I-Pace," dodává Novák.

Také jsou schopni vyrábět velmi specializované typy ložisek. Například i pro francouzské rychlovlaky TGV.

Na záběry z výroby ložisek v Koyo Bearings v Olomouci se podívejte níže:

a Kalící pec - kalení ložiskových kroužků při vysokých teplotách - zvyšování tvrdosti kroužků, zlepšování jejich vlastností.jpgaa DSC_0677.JPGb DSC_0680.JPG

Doporučujeme

Články odjinud