Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký závod Koyo Bearings za dobu své existence.
V každém moderním automobilu se v současnosti nacházejí desítky až stovky ložisek. Zejména v motoru a v převodovce. Velkou část z nich vyrábějí v olomouckém závodě Koyo Bearings, jejímž hlavním akcionářem je japonská Toyota.
"Vyrábíme ložiska o průměrech od deseti do dvou stovek milimetrů a našimi odběrateli jsou i prémiové automobilky jako Jaguar&Land Rover, Mercedes-Benz nebo Porsche," vysvětluje generální ředitel Petr Novák.
Podle něho v současné době stále stoupají nároky jednak na přesnost výroby a jednak na odlehčení. Proto již dodávají některé typy ložisek s tloušťkou vnějšího kroužku pouze 1,5 milimetru, přičemž ještě nedávno měla tato část ložiska tloušťku trojnásobnou.
Jelikož se daří ložiska opracovávat s tolerancí několika mikrometrů, zvyšuje se i jejich životnost a současně klesá hlučnost. Například v případě jednoho konkrétního ložiska pro Jaguar klesla hlučnost o dvacet procent, životnost se zvýšila o patnáct procent a na hmotnosti se uspořilo 30 procent.
"Těsně před realizací je nová linka, která bude produkovat válečková ložiska pro firmu ZF. Ta je pak namontuje do převodovek pracujících v legendárním modelu Porsche 911," chubí se generální ředitel nově získanou zakázkou.
Poptávka po výrobcích olomouckého Koya stále roste a nejpozději za tři roky vybudují v sousedství stávajících výrobních prostor novou halu.
I když v současné době prodělává automobilový průmysl stavějící na klasických spalovacího motorech boom, firma si je podle Nováka vědoma, že je třeba se chystat i novou výrobní náplň, protože například elektromobily se obejdou bez převodovek a tudíž i sady ložisek do nich. "Přesto jsme ale i na tuto éru připraveni a již brzy začneme dodávat ložiska pro elektromobil Jaguar I-Pace," dodává Novák.
Také jsou schopni vyrábět velmi specializované typy ložisek. Například i pro francouzské rychlovlaky TGV.
Na záběry z výroby ložisek v Koyo Bearings v Olomouci se podívejte níže: