Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům tisícům. Ideální čas podívat se na oblíbené SUV z pohledu zájemce o bazarový kus.

Kapitoly článku:


Více než dekádu trvalo, než koncern Volkswagen zareagoval na úspěchy kompaktních SUV na Evropském trhu. Zdaleka přitom nešlo pouze o japonskou Hondu CR-V, či Toyotu RAV-4. Úspěchy v roce 2007, kdy byl tiguan odhalen, sklízela i podstatně účelovější korejská konkurence - i k ní se v následujících týdnech v rubrice ojetiny dostaneme.

Ceny hodně ojetých exemplářů Volkswagenu Tiguan dnes sice začínají na dvou stech tisících, pěkné kousky však i dnes vyjdou zhruba na dvojnásobek.

Co je klíčové?

  • Nakupujte vozy jen u prověřených prodejců.
  • Zvažte, zdali opravdu chcete automat. Pokud ano, ten starší je odolnější.
  • Nechte si v servisu nahrát aktuální software. Dieselů se týká svolávací akce.
  • Promyslete, jestli budete jezdit i mimo silnici — verzi vyberte podle toho.

U tiguanu přitom stejně jako u ostatních relativně mladých koncernových ojetin platí, že vytipovaný vůz by měl být dobře prověřen. I kusy se třemi sty tisíci na tachometru totiž mohou na první pohled působit zachovalým dojmem ospravedlňujícím báchorku o německém důchodci, který najel polovinu. A vysoká poptávka nahrává nepoctivcům, snažícím se prodat vzhledově zachovalý vůz se zásadními nedostatky.

„Nevím o tom, že by tiguan trápilo něco specifického. Občasné potíže jsou s motory, ty jsou však typické pro dané jednotky napříč modelovou řadou,“ dozvídáme se od Karla Housky servisního technika velkého pražského autorizovaného servisu VW Auto Jarov. Speciální závada tak je jediná - první vyrobené kusy trpívaly na potíže s motorkem víčka nádrže. Většinou se to vyřešilo ještě v záruce. A i kdyby se problém opakoval, jde o díl asi za šest set korun. Zbytek elektrické výbavy funguje většinou bezchybně.

Pravidelně na geometrii

Zásadní výtky nejsou ani k podvozku, který kombinuje přední část z passatu se zadní nápravou podobnou modelu golf. U zadní osy se častěji mění silentbloky, týká se to však pouze více ojetých kusů. Tiguan také jako jiné vozy s víceprvkovou zadní nápravou trpí na zatuhnutí excentrických šroubů. „Když se s nimi pravidelně nepohne při kontrole geometrie, bývá s tím spousta práce. Musí se vyndat celá náprava,“ popisuje Houska.

DSCF1890.jpg
U zadní nápravy každoročně udělejte geometrii, vyhnete se tím potížím. Více fotografií naleznete v galerii.

V průběhu výroby se měnila konstrukce předních ramen. Starší vozy je mají z lehčího materiálu, modernější z plechového výlisku. „U obou časem dochází k vymačkání lůžek. Řeší se to zhruba mezi devadesáti a sto dvaceti tisíci kilometry. Kompletní výměna všech čtyř vyjde i s prací a geometrií asi na osm až devět tisíc. Pro majitele je pozitivní zprávou, že na tato auta už se většinou vztahuje sleva pro majitele vozů starších čtyř let,“ vysvětluje mechanik Auto Jarov. U aut, která často tahají vlek, pak pravidelně praskají zadní pružiny — jedna vychází asi na tři tisíce korun.

Motory už nezlobí

Když Volkswagen Tiguan přišel na trh, základní motorizací byla přelomová jednotka 1.4 TSI, kombinující kompresor s turbodmychadlem. Později ji doplnila i verze pouze s turbem, kterou v případě zájmu preferujte. Zpočátku oba motory trpěly rozličnými potížemi. Všeobecně známé jsou problémy s rozvody, některé kusy však skončily i se zničenými písty. „Výrobce zjistil, že dochází k detonačnímu spalování a zvýšení teploty, které vedlo k popraskání a následné ztrátě komprese,“ říká Karel Houska. Časem však došlo k modifikaci softwaru, která tyto projevy vyřešila. V případě nejasné servisní historie proto doporučujeme dojet ověřit, jestli je program řídicí jednotky aktuální.

Také starosti s rozvodovým řetězem už by dnes měly být vyřešeny. Automobilka sadu několikrát modifikovala a dnešní verze už nezlobí. Na první pohled bohužel nelze poznat, jaké provedení je namontováno. Pokud po startu řetěz nezachrastí, není situaci podle odborníků nutné řešit. V případě potíží se nejprve rozsvítí kontrolka motoru, nebo ozve právě specifický zvuk. V tu chvíli by však měl jet majitel neodkladně do servisu. Díky speciální montážní sadě dnes výměna za bezproblémový typ vejde do deseti tisíc korun.

Další benzinovou motorizací v nabídce bylo 2.0 TSI ve výkonových verzích 147, 155 a 132 kW. I tuto jednotku trápily potíže s rozvody, konkrétně napínákem řetězu. Jedná se však o velmi okrajovou verzi.

DSCF1871.jpg
S dvoulitrovým dieselem potíže nebývají, občas zlobí ventil recirkulace výfukových plynů.

Pravděpodobně nejrozšířenější je naftový motor 2.0 TDI. V tiguanu šlo vždy o jednotku se vstřikováním common-rail, která je podstatně spolehlivější než motor shodného označení se vstřikováním čerpadlo-tryska. „Jediným opakujícím se problémem je selhávající EGR ventil - potíže často souvisejí s tankováním nekvalitní nafty,“ říká servisní technik. Nezlobí ani filtry pevných částic. U této modifikace motoru už prý neodchází ani osička pohánějící olejové čerpadlo, my bychom ji však při vyšším nájezdu nechali prověřit. Motoru se také týká svolávací akce na přehrání softwaru, související s aférou dieselgate. Zkušenosti zatím ukazují, že s napravenými motory nejsou potíže.

Dvě spojky s otazníkem

Příplatkový pohon všech kol od společnosti Haldex vyžaduje neošizenou údržbu, platí však za velmi spolehlivý. „Pokud se olej mění po předepsaných šedesáti tisících, nebývá se čtyřkolkou problém. V opačném případě může odejít čerpadlo a pak je oprava nákladná,“ upozorňuje Houska.

Je zajímavé, jak zodpovědně se Volkswagen postavil k otázce převodovek. Zájemcům o automat v době příchodu nabízel bytelný měničový automat. V roce 2010 jej nahradilo sedmistupňové DSG z modelu Multivan - nejodolnější, kterým koncern disponoval. „S měničovým automatem nikdy nebyl problém. Nezažil jsem, že bychom na něm něco řešili. U DSG občas odchází mechatronika, mění se také spojky. S časem se však spolehlivost zlepšuje a u novějších modelů už potíže prakticky vymizely,“ říká Karel Houska.

Zájem o ojetý vůz s dvojspojkovou převodovkou přesto zvažte, v případě potíží jdou stejně jako u jiných automatů náklady do desetitisíců. Dobrou zprávou je, že DSG lze samostatně diagnostikovat. Do šesti let stáří nebo nájezdu 150 000 km navíc výrobce poskytuje na převodovky kulanci.

Radosti
Dobrá protikorozní ochrana
Široké servisní zázemí
Kvalitní a prostorný interiér
Schopnosti verze Track & Field v terénu
Starosti
Závady některých motorů
Spotřeba benzinových verzí
Zájem nepoctivců
Vysoké ceny
7  /10

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud