Seat slaví jedno zajímavé výročí. Letos to je přesně dvacet let od doby, kdy se na trhu poprvé objevilo jméno Cupra, které vzniklo spojením slov Cup a Racing.
Všechno začalo v roce 1996, kdy Seat vyhrál s Ibizou Kit Car seriál Wolrd Rallye Championship v kategorii dvoulitrových motorů. Automobilka se následně rozhodla, že něco ze svých závodních dovedností nabídne také klasickým zákazníkům, a tak se na trhu poprvé objevuje název Cupra. Jako první ho dostala Ibiza.
I civilní verze měla dvoulitrový motor, ten byl ale oproti závodnímu speciálu zhruba o 70 koní slabší, když nabízel 115 kW (150 koní). O čtyři roky později Seat představil novou verzi Ibizy Cupry, která už dostala menší přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru naladěný na 115 kW (156 koní). Ještě téhož roku Seat vytasil opravdovou specialitu v podobě modelu Ibiza Cupra R, který dostal výkon zvýšený na 132 kW (180 koní) a kterých bylo vyrobeno pouze 200 kusů.
V roce 2000 se také poprvé objevuje Leon Cupra. První generace dostala šestiválec o objemu 2,8 litru s výkonem 150 kW (204 koní). Motor byl kombinován se šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol. Jenže to stále nebylo vše, protože rok 2000 znamenal ještě příchod odvozené Cordoby. Ta sice neměla pohon všech kol, ale dostala výkonnější přeplňovanou osmnáctistovku. O dva roky později se stejná technika dostala také do Leonu.
Dnes má Seat v nabídce dva modely Cupra. Kromě Leonu si zájemci mohou pořídit také menší Ibizu, kterou minulý rok postihla málo vídaná věc – upsizing. Na místo přeplňované čtrnáctistovky se nastěhoval motor 1.8 TSI.
Dvacáté výročí řady Cupra Seat připomněl v rámci prezentace Leonu Cupra 290, kdy na starém okruhu Terramar vystavil všechny Cupry i závodní speciály. Všechny také najdete v přiložené fotogalerii.