Volvo řady 200 (1974 - 1993) možná až tak neohromuje délkou výroby, nýbrž počtem vyrobených kusů. Za necelých 20 let vzniklo 2,8 milionů kusů.

Volvo řady 200 (1974 - 1993) možná až tak neohromuje délkou výroby, nýbrž počtem vyrobených kusů. Za necelých 20 let vzniklo 2,8 milionů kusů.

V roce 1979 Volvo poprvé představilo řadový šestiválec od VW, se kterým v oblasti vznětových motorů spolupracovala až do přelomu tisíciletí. Typové označení zpočátku vycházelo z vzorce 2XY, kdy X představovalo počet válců a Y počet dveří. To však platilo pouze do roku 1983.

V roce 1979 Volvo poprvé představilo řadový šestiválec od VW, se kterým v oblasti vznětových motorů spolupracovala až do přelomu tisíciletí. Typové označení zpočátku vycházelo z vzorce 2XY, kdy X představovalo počet válců a Y počet dveří. To však platilo pouze do roku 1983.

Volvo řady 200 je nejfrekventovaněji užívaným automobilem v holywoodských filmech 80. a 90. let. Nevěříte? Tak se řádně dívejte.

Volvo řady 200 je nejfrekventovaněji užívaným automobilem v holywoodských filmech 80. a 90. let. Nevěříte? Tak se řádně dívejte.

Čína je velkým milovníkem Volkswagenů a je úplně jedno, jak jsou staré. Jedním z ukázkových příkladů je Volkswagen Jetta Mk.II (1984 - 2013). Druhá generace Jetty je úplně prvním ovocem vzešlé ze spolupráce FAW-Volkswagen Group.

Čína je velkým milovníkem Volkswagenů a je úplně jedno, jak jsou staré. Jedním z ukázkových příkladů je Volkswagen Jetta Mk.II (1984 - 2013). Druhá generace Jetty je úplně prvním ovocem vzešlé ze spolupráce FAW-Volkswagen Group.

Během čínské mise prošla Jetta třemi facelifty, přičemž na vizáži exteriéru se změnily především světlomety. Nejdřívě si Jetta Mk.II vypůjčila tvář Passatu B4, později dostala lampy inspirované Phaetonem!

Během čínské mise prošla Jetta třemi facelifty, přičemž na vizáži exteriéru se změnily především světlomety. Nejdřívě si Jetta Mk.II vypůjčila tvář Passatu B4, později dostala lampy inspirované Phaetonem!

Poslední inkarnace se objevila v roce 2010 a její příď i záď se našla v moderních VW první dekády 21. století. Přibyl přídomek Pioneer, a třebaže byl vůz stále velmi populární, uplatnění tolik nenašel v soukromém sektoru, nýbrž jako služební vůz, například taxi.

Poslední inkarnace se objevila v roce 2010 a její příď i záď se našla v moderních VW první dekády 21. století. Přibyl přídomek Pioneer, a třebaže byl vůz stále velmi populární, uplatnění tolik nenašel v soukromém sektoru, nýbrž jako služební vůz, například taxi.

Volkswagen Santana (1981 - 2011) je tříprostorový sedan postavený na základech druhé generace VW Passat. Největším úspěchem byla Čína, kde se tento typ prodával od roku 1982. V roce 1985 začala v Číně plnohodnotná výroba

Volkswagen Santana (1981 - 2011) je tříprostorový sedan postavený na základech druhé generace VW Passat. Největším úspěchem byla Čína, kde se tento typ prodával od roku 1982. V roce 1985 začala v Číně plnohodnotná výroba

Má se zato, že právě Snatana se stala vozem, který masově motorizoval Čínu.

Má se zato, že právě Snatana se stala vozem, který masově motorizoval Čínu.

V roce 1991 započal vývoj modernizované Santany 2000, o 13 let později se objevila Santana 3000. Poslední modernizace proběhla v roce 2008 (Santana Vista) a vyráběla se do roku 2011.

V roce 1991 započal vývoj modernizované Santany 2000, o 13 let později se objevila Santana 3000. Poslední modernizace proběhla v roce 2008 (Santana Vista) a vyráběla se do roku 2011.

Hranaté Uno (1983-2014) se poprvé světu ukázalo na americkém mysu Canaveral v lednu 1983 a od té doby se vyrábělo kde se dalo. Například Polsku, Maroku, Filipínách či Brazílii.

Hranaté Uno (1983-2014) se poprvé světu ukázalo na americkém mysu Canaveral v lednu 1983 a od té doby se vyrábělo kde se dalo. Například Polsku, Maroku, Filipínách či Brazílii.

Design se za ty roky věru příliš nezměnil.

Design se za ty roky věru příliš nezměnil.

Uno v Brazílii prošlo několika vzhledovými modernizacemi a z továrny v Betimu jich do roku 2014 vyjelo přes dva miliony, celosvětová produkce za tři dekády se pak blíží k devíti milionům

Uno v Brazílii prošlo několika vzhledovými modernizacemi a z továrny v Betimu jich do roku 2014 vyjelo přes dva miliony, celosvětová produkce za tři dekády se pak blíží k devíti milionům

Bristol Type 603 (1976 - 2011), později známý také jako Blenheim, je autem, které bylo špatné už když bylo nové. V podstatě se jedná o vyšperkovaný Ford Capri, který z nějakého záhadného důvodu ve výrobě vydržel celých 35 let.

Bristol Type 603 (1976 - 2011), později známý také jako Blenheim, je autem, které bylo špatné už když bylo nové. V podstatě se jedná o vyšperkovaný Ford Capri, který z nějakého záhadného důvodu ve výrobě vydržel celých 35 let.

Pod dlouhou kapotou vždy burácel V8 od Chrysleru. K dispozici byly dvě verze, 5,2 a 5,9 litru. Modernizované verze Britannia a Brigand jsou snadno rozpoznatelné podle předních hranatých světlometů z Volkswagenu Scirocco. Zadní světla pocházelaz dodávky Bedford CF2.

Pod dlouhou kapotou vždy burácel V8 od Chrysleru. K dispozici byly dvě verze, 5,2 a 5,9 litru. Modernizované verze Britannia a Brigand jsou snadno rozpoznatelné podle předních hranatých světlometů z Volkswagenu Scirocco. Zadní světla pocházelaz dodávky Bedford CF2.

Finální verzí letitého typu 603 se stal Bristol Blenheim 3S, který se vyráběl od roku 2000 a rozpoznávacím znamením jsou zadní světla z Opelu Senator B. Vrcholný model generoval až 400 koní, ovšem v době kdy už byl Bristol konkurenčně zcela mimo. Přesto se našel ještě v roce 2011 klient, který si na zakázku nechal postavit modernizovaný Blenheim 4S/G, jenž však je prozatím posledním vozem této slavné letecké značky.

Finální verzí letitého typu 603 se stal Bristol Blenheim 3S, který se vyráběl od roku 2000 a rozpoznávacím znamením jsou zadní světla z Opelu Senator B. Vrcholný model generoval až 400 koní, ovšem v době kdy už byl Bristol konkurenčně zcela mimo. Přesto se našel ještě v roce 2011 klient, který si na zakázku nechal postavit modernizovaný Blenheim 4S/G, jenž však je prozatím posledním vozem této slavné letecké značky.

Dacia 1300 (1969 - 2006) započala svou pouť jako Renault 12. O šest let později Renault prodal licenci do Rumunska, kde se tento automobil vyráběl až do roku 2006, třebaže už víceméně jen v provedení Pick-up, který se v Rumunsku dodnes těší velké popularitě.

Dacia 1300 (1969 - 2006) započala svou pouť jako Renault 12. O šest let později Renault prodal licenci do Rumunska, kde se tento automobil vyráběl až do roku 2006, třebaže už víceméně jen v provedení Pick-up, který se v Rumunsku dodnes těší velké popularitě.

Rumuni za ta léta stihli vyprodukovat téměř 2 miliony kusů. Většina však dlouho nevydržela. Dacie byly notoricky nespolehlivé a hlavně korodovaly.

Rumuni za ta léta stihli vyprodukovat téměř 2 miliony kusů. Většina však dlouho nevydržela. Dacie byly notoricky nespolehlivé a hlavně korodovaly.

Za 31 let se Rumuni pokusili je o několik málo úprav. Ostatně proč, že?

Za 31 let se Rumuni pokusili je o několik málo úprav. Ostatně proč, že?

Když íránský Šáh v roce 1979 navrhl automobilce Mercedes výrobu terénní třídy G (1979 - současnost), nejspíše vůbec netušil, že se stává spoluautorem legendárního offroadového auta.

Když íránský Šáh v roce 1979 navrhl automobilce Mercedes výrobu terénní třídy G (1979 - současnost), nejspíše vůbec netušil, že se stává spoluautorem legendárního offroadového auta.

Přestože v průběhu let se "géčko" hodně změnilo co se motorizací a výbavy týče, pořád jde o ultimativní offroad se třemi uzávěrami diferenciálů a redukcí převodovky. Pořád je to stejně brutální stroj, jen oháknutý do fajnových věcí.

Přestože v průběhu let se "géčko" hodně změnilo co se motorizací a výbavy týče, pořád jde o ultimativní offroad se třemi uzávěrami diferenciálů a redukcí převodovky. Pořád je to stejně brutální stroj, jen oháknutý do fajnových věcí.

Nový model je za dveřmi a podle všeho nabídne nezávisle zavěšenou přední nápravu a více komfortu. Zda dostojí svému jménu také v terénu je předmětem spekulací.

Nový model je za dveřmi a podle všeho nabídne nezávisle zavěšenou přední nápravu a více komfortu. Zda dostojí svému jménu také v terénu je předmětem spekulací.

Lada Niva (1977- současnost)je malý terénní vůz ze země, kde zítra znamená dnes. Původně vozidlo vyjelo v podobě prototypu již v únoru 1976 na počest XXV. sjezdu KSSS. Niva byla hned zpočátku obrovsky úspěšná pro svou jednoduchost a terénní schopnosti.

Lada Niva (1977- současnost)je malý terénní vůz ze země, kde zítra znamená dnes. Původně vozidlo vyjelo v podobě prototypu již v únoru 1976 na počest XXV. sjezdu KSSS. Niva byla hned zpočátku obrovsky úspěšná pro svou jednoduchost a terénní schopnosti.

Vnitřní interiér je zaměřen na praktičnost, funkčnost a snadnou údržbu. Zadní dvoumístné sedadlo lze i s opěradlem sklopit a zvětšit původní objem zavazadlového prostoru ze 150 l na 980 litrů.

Vnitřní interiér je zaměřen na praktičnost, funkčnost a snadnou údržbu. Zadní dvoumístné sedadlo lze i s opěradlem sklopit a zvětšit původní objem zavazadlového prostoru ze 150 l na 980 litrů.

Poslední facelift z roku 2016 vypadá velmi zdařile a podle dostupných informací Lada Niva, na většině evropských trzích zvaná jako Lada 4x4, ještě nějaký ten křížek přidá.

Poslední facelift z roku 2016 vypadá velmi zdařile a podle dostupných informací Lada Niva, na většině evropských trzích zvaná jako Lada 4x4, ještě nějaký ten křížek přidá.

Volkswagen Type 2 (1967 - 2013), neboli Transporter, Microbus, Kombi, Camper, nebo prostě Bus, je slavná dodávka německého výrobce, který dokázal z popela zvednout válkou zničené Německo. Type 2 započal svou dlouholetou výrobu v roce 1949 jako Volkswagen T1, ze které se v roce 1967 proměnil v lehce modernizovaný automobil.

Volkswagen Type 2 (1967 - 2013), neboli Transporter, Microbus, Kombi, Camper, nebo prostě Bus, je slavná dodávka německého výrobce, který dokázal z popela zvednout válkou zničené Německo. Type 2 započal svou dlouholetou výrobu v roce 1949 jako Volkswagen T1, ze které se v roce 1967 proměnil v lehce modernizovaný automobil.

Oproti původní T1 jej poznáte především díky nedělenému čelnímu sklu. Ve výrobě vydržel dlouhých 46 let, především díky Mexiku a středoamerickým a jihoamerickým státům. "Moderní" verze Typu 2 jsou snadno rozpoznatelné podle výrazné černé masky chladiče a o 10 cm vyšší střeše.

Oproti původní T1 jej poznáte především díky nedělenému čelnímu sklu. Ve výrobě vydržel dlouhých 46 let, především díky Mexiku a středoamerickým a jihoamerickým státům. "Moderní" verze Typu 2 jsou snadno rozpoznatelné podle výrazné černé masky chladiče a o 10 cm vyšší střeše.

Do roku 2005 tyto staronové dodávky poháněl vzduchem chlazené motory, které vystřídal vodou chlazený řadový čtyřválec 1,8. V 80. letech byl v nabídce také diesel, který však mnoho úspěchů nezaznamenal. Nejdéle ve výrobě vydržela brazilská verze Kombi, která se rozloučila 600 kusovou edicí až v roce 2013.

Do roku 2005 tyto staronové dodávky poháněl vzduchem chlazené motory, které vystřídal vodou chlazený řadový čtyřválec 1,8. V 80. letech byl v nabídce také diesel, který však mnoho úspěchů nezaznamenal. Nejdéle ve výrobě vydržela brazilská verze Kombi, která se rozloučila 600 kusovou edicí až v roce 2013.

Hindustan Ambassador (1958 - 2014) je vlastně Moris Oxford série III z roku 1956 a jedná se o automobil, který postavil Indii na kola. Do konce svého životního cyklu byl modernizován pouze minimálně. Navzdory britskému původu je Hindustan Ambassador považován za indický automobil.

Hindustan Ambassador (1958 - 2014) je vlastně Moris Oxford série III z roku 1956 a jedná se o automobil, který postavil Indii na kola. Do konce svého životního cyklu byl modernizován pouze minimálně. Navzdory britskému původu je Hindustan Ambassador považován za indický automobil.

Až v páté generaci (1990-1999) Indové nabídli vznětový motor 1,5 litru. Jinak si do 80. let minulého století vystačil pouze se zážehovou 1,5. Nejvýraznější modernizací bylo představení Ambassadoru Avigo v roce 2004, který nabídl výbavu, jako například samočinnou klimatizaci, nebo továrně montovanou audiosoustavu.

Až v páté generaci (1990-1999) Indové nabídli vznětový motor 1,5 litru. Jinak si do 80. let minulého století vystačil pouze se zážehovou 1,5. Nejvýraznější modernizací bylo představení Ambassadoru Avigo v roce 2004, který nabídl výbavu, jako například samočinnou klimatizaci, nebo továrně montovanou audiosoustavu.

Zajímavostí je, že Ambassador byl od roku 1992 krátce nabízen na britském trhu - dokonce měl bezpečnostní pásy a topení. Zájem byl, nečekaně, úplně mizivý.

Zajímavostí je, že Ambassador byl od roku 1992 krátce nabízen na britském trhu - dokonce měl bezpečnostní pásy a topení. Zájem byl, nečekaně, úplně mizivý.

Land Rover Defender (1983-2016) je duchovním nástupcem Land Roveru Series I z roku 1948. Původní Land Rover Series I stál v době uvedení rovných 450 liber a poháněl ho čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru s výkonu 50 koní.

Land Rover Defender (1983-2016) je duchovním nástupcem Land Roveru Series I z roku 1948. Původní Land Rover Series I stál v době uvedení rovných 450 liber a poháněl ho čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru s výkonu 50 koní.

Do roku 1990 byl Defender znám pouze jako Land Rover s číslem, které určovalo délku rozvoru. Jméno Land rover vzniklo tak, že rodina autorů původního návrhu, Maurice a Spencera Wilksových, vlastnila rozlehlé pozemky a Maurice chtěl vyvinout všestranné vozidlo, které by mohlo sloužit jako lehký tahač, zemědělský stroj a terénní vůz dohromady. Proto název Land Rover.

Do roku 1990 byl Defender znám pouze jako Land Rover s číslem, které určovalo délku rozvoru. Jméno Land rover vzniklo tak, že rodina autorů původního návrhu, Maurice a Spencera Wilksových, vlastnila rozlehlé pozemky a Maurice chtěl vyvinout všestranné vozidlo, které by mohlo sloužit jako lehký tahač, zemědělský stroj a terénní vůz dohromady. Proto název Land Rover.

Land Rover si své jméno vysloužil vynikajícími terénními schopnostmi, ale také byl dlouhodobě kritizován, zejména za nepřirozenou pozici za volantem a častý únik oleje ze všech mazaných součástek.

Land Rover si své jméno vysloužil vynikajícími terénními schopnostmi, ale také byl dlouhodobě kritizován, zejména za nepřirozenou pozici za volantem a častý únik oleje ze všech mazaných součástek.

Volkswagen Brouk (1938 - 2003), oficiálně zvaný jako Volkswagen Type 1, vznikl ve více jak 21,5 milionech exemplářích.

Volkswagen Brouk (1938 - 2003), oficiálně zvaný jako Volkswagen Type 1, vznikl ve více jak 21,5 milionech exemplářích.

Přestože se obecně tvrdí, že za myšlenkou malého vozu s poháněnou zadní nápravou a motorem za ní, konstruktér Ferdinand Porsche se zcela evidentně inspiroval v prototypu Tatra V 570 z roku 1933, který byl dílem Hanse Ledwinky. Tuto hypotézu potvrdil soud, který v roce 1961 Volkswagenu nařídil, aby Tatře vyplatil odškodnění.

Přestože se obecně tvrdí, že za myšlenkou malého vozu s poháněnou zadní nápravou a motorem za ní, konstruktér Ferdinand Porsche se zcela evidentně inspiroval v prototypu Tatra V 570 z roku 1933, který byl dílem Hanse Ledwinky. Tuto hypotézu potvrdil soud, který v roce 1961 Volkswagenu nařídil, aby Tatře vyplatil odškodnění.

V Evropě se poslední VW Brouk vyrobil v roce 1978 a o sedm let později byl do Německa oficiálně importován poslední exemplář z Jižní Ameriky. VW Brouk však vydržel ve výrobě až do roku 2003. Po celou dobu Brouk poháněl zážehový motor, testoval se i dieselový motor, ovšem ten vozu uděloval až komické zrychlení z 0-100 km/h za necelou minutu.

V Evropě se poslední VW Brouk vyrobil v roce 1978 a o sedm let později byl do Německa oficiálně importován poslední exemplář z Jižní Ameriky. VW Brouk však vydržel ve výrobě až do roku 2003. Po celou dobu Brouk poháněl zážehový motor, testoval se i dieselový motor, ovšem ten vozu uděloval až komické zrychlení z 0-100 km/h za necelou minutu.

Morgan 4/4 (1936 - současnost) je přeborníkem mezi dlouhodobě vyráběnými vozy. Jeho historie sahá až do meziválečného období, konkrétně do roku 1936! Jde o první automobil značky se čtyřmi koly, jehož přídomek 4/4 odkazuje právě na čtveřici kol a stejný počet spalovacích komor.

Morgan 4/4 (1936 - současnost) je přeborníkem mezi dlouhodobě vyráběnými vozy. Jeho historie sahá až do meziválečného období, konkrétně do roku 1936! Jde o první automobil značky se čtyřmi koly, jehož přídomek 4/4 odkazuje právě na čtveřici kol a stejný počet spalovacích komor.

Ovšem současně vyráběný model je pokrevním sourozencem druhé série Morganu 4/4, který se začal vyrábět v roce 1955. Často můžete narazit na informaci, že Morgan 4/4 se vyrábí nepřetržitě 81 let, ovšem není to úplně pravda. Během Druhé světové války se Morgan, stejně jako zbytek běžných osobních automobilů, nevyráběl. Také mezi roky 1951 až 1955 z výrobních pásů automobilky Morgan žádný roadster 4/4 nevyjel.

Ovšem současně vyráběný model je pokrevním sourozencem druhé série Morganu 4/4, který se začal vyrábět v roce 1955. Často můžete narazit na informaci, že Morgan 4/4 se vyrábí nepřetržitě 81 let, ovšem není to úplně pravda. Během Druhé světové války se Morgan, stejně jako zbytek běžných osobních automobilů, nevyráběl. Také mezi roky 1951 až 1955 z výrobních pásů automobilky Morgan žádný roadster 4/4 nevyjel.

Morgan 4/4 původně poháněl motor Coventry Climax o objemu 1,1 litru a dvanáctistovka Standard. Do roku 1993 se pod kapotou vystřídaly různé čtyřválce značky Ford, jejichž objem byl do 1,6 litru. V rozmezí mezi roky 1993 a 2009 Morgan používal větší 1,8, aby se vrátil zpět k motoru Sigma 416 o objemu 1,6 litru, který používá dodnes.

Morgan 4/4 původně poháněl motor Coventry Climax o objemu 1,1 litru a dvanáctistovka Standard. Do roku 1993 se pod kapotou vystřídaly různé čtyřválce značky Ford, jejichž objem byl do 1,6 litru. V rozmezí mezi roky 1993 a 2009 Morgan používal větší 1,8, aby se vrátil zpět k motoru Sigma 416 o objemu 1,6 litru, který používá dodnes.

V roce 1979 Volvo poprvé představilo řadový šestiválec od VW, se kterým v oblasti vznětových motorů spolupracovala až do přelomu tisíciletí. Typové označení zpočátku vycházelo z vzorce 2XY, kdy X představovalo počet válců a Y počet dveří. To však platilo pouze do roku 1983.
Volvo řady 200 je nejfrekventovaněji užívaným automobilem v holywoodských filmech 80. a 90. let. Nevěříte? Tak se řádně dívejte.
Čína je velkým milovníkem Volkswagenů a je úplně jedno, jak jsou staré. Jedním z ukázkových příkladů je Volkswagen Jetta Mk.II (1984 - 2013). Druhá generace Jetty je úplně prvním ovocem vzešlé ze spolupráce FAW-Volkswagen Group.
Během čínské mise prošla Jetta třemi facelifty, přičemž na vizáži exteriéru se změnily především světlomety. Nejdřívě si Jetta Mk.II vypůjčila tvář Passatu B4, později dostala lampy inspirované Phaetonem!
39
Fotogalerie

13 automobilů, které svou dlouhověkostí vstoupily do historie

Průměrný cyklus generace v rámci automobilového světa je zhruba 7-8 let. Pokud některý z nových vozů přesáhne toto období, je považován za mimořádně úspěšný. My jsme si připravili 13 příkladů, pro které je nějakých deset let ve výrobě pouhou epizodkou.

Schválně, zkuste zapátrat v paměti, na kolik automobilů, které ve výrobě vydržely déle, než 15 let si vzpomenete? Nebo ještě jinak. Co třeba 20 let? Protože aby se nějaký automobil mohl kvalifikovat mezi naši „smetánku“, musí jezdit na dvě desítky let staré platformě. Jasně, motory se mohou měnit, facelifty se nepočítají, použité materiály už vůbec ne a přípustná jsou i nová jména. A třebaže najdete jistě ikony automobilové branže, jako je třeba Corolla, Mustang, nebo Corvette, tady jde pouze o jméno, nikoliv o základy vozu.

Posledních patnáct let nám vzalo několik dalších velikánů, kteří by se jistě na náš seznam dostaly, například platforma Ford panter (ukončena v roce 2011), Peugeot 504 (v roce 2006), nebo původní Jeep Cherokee (výroba zastavena v roce 2005) - a je jich samozřejmě vícero. Takže najít takto letitý model není úplně jednoduché. Automobil, který najdete v našem přehledu, se však prakticky nepřetržitě vyrábí již 81 let, což je doba delší než trvá mnohý lidský život. 

Náš výběr není pochopitelně definitivní, už po sepsání posledních řádků nás napadly další vozy. A pokud i vás nějaké napadnou, dejte nám vědět do komentářů.

Více informací najdete v naší komentované galerii. 

volvo1.jpgVolvo.jpgvolvo2.jpg

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud