I když byl západ nepřítelem, automobilky sovětského svazu se snažily s vlastními produkty zaujmout i zákazníky daleko za železnou oponou. A k tomu samozřejmě patřily i stylové propagační fotky tehdejších zázraků sovětské techniky.
Jak už jsme se rozplývali u fotografií starých konceptů z 60. a 70. let, dobové propagační snímky automobilů měly jednoduše větší kouzlo než dnes. Překvapivě to možná platí i v případě reklamních fotek vozů Sovětského svazu, který se na konci 50. let rozhodl svými modely zaplnit i západní státy.
K tomuto kroku SSSR dokonce ustanovilo speciální orgán Avtoexport, který měl export automobilů na starost. S tímto přístupem byla samozřejmě nutná i řádná propagace domácích vozů. Letáky často vyzdvihovaly spolehlivost a odolnost modelů, kdežto nízké ceny sovětských aut se postaraly o zbytek. I když více na severu, například takový Moskvič-408 byl v 60. letech jedním z nejprodávanějších automobilů ve Finsku.
V 70. letech už začínaly do světa proudit i nové modely Lady. Rodinka na pikniku, pohoda s gramofonem v kufru, dnes klasický „žigul“ byl nabízen jako ideální, prostorné vozidlo pro rodinu. Skandinávie, Francie, Itálie, Západní Německo, Velká Británie a taky Kanada či Austrálie, automobilka VAZ vyrábějící Lady se snažila své „tanky“ prodat takřka všude.
A pochopitelně nešlo jen o automobily VAZu, kromě Lady a Moskviče si na západním trhu hledala zájemce i buržoazní Volha GAZ-24 nebo kompaktní ukrajinský ZAZ-966. Právě roztomilý ZAZ našel úspěch nečekaně ve Francii a zemích Skandinávie.
Avtoexportu se dařilo, i když se třeba nabídkou nemohl rovnat zavedených západním značkám s mnohem pokročilejší technikou. Pouze v rámci Lady se ale v nejlepších letech dostalo ročně za železnou oponu na 100.000 aut. Pro určité trhy byly vytvářeny unikátní edice vyhovující tamním podmínkám a poptávce. Jistou chvíli na konci 70. let byl zisk Avtoexportu vyšší než profit Sovětského svazu z prodeje zemního plynu.
S pořádným exportem se pokračovalo až do začátku 90. let a reklamy se pochopitelně vyvíjely. Na letáku „šikovné a levné“ Lady Samara pro francouzský trh tak najdete kdoví proč elegantně oblečenou ženu na pštrosovi… rozhodně si tedy projděte celou galerii.
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross