90
Fotogalerie

Test ojetiny SsangYong Kyron XDi270: návštěva z jiné společnosti

V čase předvánočním jsme pro vás ozkoušeli malou raritu. No malou, vlastně je to docela velké auto, totiž rarita… Tak pojďme na to.

Kapitoly článku:


Kde se vzalo…

Dějiny jihokorejské automobilky SsangYong sahají, byť byste to možná neřekli, až do hloubi padesátých let. V běhu historie se objevovala jména Ha Dong-hwan Motor, Dongbang Motor nebo Dong-A Motor a zprvu zde vznikaly zejména užitkové vozy pro civilní využití i pro armádu. V roce 1986 tehdejší Dong-A Motor ovládla jihokorejská skupina Ssangyong, takže změna názvu byla nabíledni.

IMG_1755.JPGIMG_1717.JPGIMG_1715.JPG
SsangYong Kyron (ročník 2007) prošel naším nejnovějším testem ojetiny

Roku 1991 byla zahájena spolupráce s koncernem Daimler-Benz. Cílem bylo vyvíjet SUV a terénní vozy s pohonnými jednotkami Mercedes-Benz, pro něž SsangYong nemusel připravovat prodejní a servisní síť (prodávat se měly v showroomech Mercedes-Benz), naopak Daimler se mohl těšit na tantiémy z vozů, jež by mercedesům nekonkurovaly, ale umožnily těžit z boomu SUV.

Prvním produktem této spolupráce, který se objevil také v našich končinách, se stal lehce bizarní, ovšem mimořádně bytelný off-road SsangYong Musso, následovaný řadou dalších modelů včetně velkého sedanu SsangYong Chairman přebírající techniku modelu Mercedes-Benz E (W124).

Překvapivý recept

Jedním z nejvýraznějších obratů v dějinách automobilky SsangYong se ale stal až závěr roku 2004, kdy se stala součástí čínské korporace SAIC. To už ale běžela příprava některých nových modelů, jež měly poněkud vylepšit vnímání značky na exportních trzích. Mezi nimi byl i nástupce zmíněného Mussa (D100), vyvíjený už od roku 2002. Nakonec dostal jméno SsangYong Kyron a představil se v polovině roku 2005.

Na českém trhu se SsangYong Kyron objevil až s příchodem roku 2006. Prodávat se začaly nejprve slabší verze s moderními vznětovými dvoulitry Mercedes-Benz XDi200 common-rail s manuálními a samočinnými převodovkami a cenami od 744 980 Kč. Jasnou devizou tohoto modelu se stala kromě slušné standardní výbavy především robustní konstrukce mířící přesně na pomezí kategorií SUV a off-roadů.

Kyron 2005 1.jpgKyron 2005 2.jpgKyron 2005 3.jpg
SsangYong Kyron ve svém původním provedení z roku 2005

Blíže měl Kyron ale spíše k terénním vozidlům. Všechna kola sice byla zavěšena nezávisle, nicméně podvozek disponoval samostatným, tuhým žebřinovým rámem a připojitelným pohonem všech kol s redukční převodovkou. Něco podobného, ovšem v menším balení, nabízelo ve své době snad jen Suzuki Grand Vitara.

Po stylistické stránce to byl oproti modelu Musso jednoznačný krok v ústrety evropským zákazníkům, o design Kyronu se postaral zkušený Ken Greenly z tehdejšího MG. Nicméně zvláště tvarování zadní části karoserie se svítilnami ve tvaru erbů žádné ovace nevzbudilo, a tak už v půli roku 2007 byl uveden facelift řady SsangYong Kyron. A právě exemplář z tohoto roku prošel naším testem ojetiny.

SsangYong

Jihokorejský SsangYong vznikl v roce 1963 spojením dvou společností, současný název dostal v roce 1986.

V minulosti spolupracoval s Daimler-Benz, Daewoo, koupila ho čínská automobilka a vlastnila jej i indická firma Mahindra & Mahindra. V současnosti je pod vedením jihokorejského konsorcia KG Group. V České republice se soustředí na SUV.

SsangYong Rexton • SsangYong Korando • SsangYong Tivoli • SsangYong Musso Grand

Doporučujeme

Články odjinud