Občas může dojít k tomu, že se bezrámové okno po zabouchnutí dveří správně nedovře. Většinou jej ale stačí seřídit šrouby na spodku dveří a provést kalibraci výchozích poloh.

Občas může dojít k tomu, že se bezrámové okno po zabouchnutí dveří správně nedovře. Většinou jej ale stačí seřídit šrouby na spodku dveří a provést kalibraci výchozích poloh.

Zkontrolujte, jestli fungují couvací světla. Jejich kabel vede pod nárazníkem a je náchylný na poškození.

Zkontrolujte, jestli fungují couvací světla. Jejich kabel vede pod nárazníkem a je náchylný na poškození.

U provedení s manuální klimatizací občas selhává motor ventilátoru. Výměna je ale snadná, neoriginální díl vyjde asi na 1200 Kč, použitý seženete za osm stovek.

U provedení s manuální klimatizací občas selhává motor ventilátoru. Výměna je ale snadná, neoriginální díl vyjde asi na 1200 Kč, použitý seženete za osm stovek.

Mini využívá pro startování elektronickou klíčenku. Problém s ní nebývá. Když už, stávkuje elektronický mechanismus zamykání sloupku řízení. Ve většině případů způsobuje problémy nedostatečně napětí akumulátoru, jsou ale známy i případy, kdy se musel měnit celý zámek. V roce 2008 automobilka systém modifikovala a použila spolehlivější řešení.

Mini využívá pro startování elektronickou klíčenku. Problém s ní nebývá. Když už, stávkuje elektronický mechanismus zamykání sloupku řízení. Ve většině případů způsobuje problémy nedostatečně napětí akumulátoru, jsou ale známy i případy, kdy se musel měnit celý zámek. V roce 2008 automobilka systém modifikovala a použila spolehlivější řešení.

Spíše výjimečně hlásí servisy potíže s elektronickým posilovačem řízení.

Spíše výjimečně hlásí servisy potíže s elektronickým posilovačem řízení.

Odolnost podvozku nevybočuje z průměru. Přední náprava potěší vzornou rozebiratelností, třeba spodní čep pořídíte i u celé řady prodejců neoriginálních dílů za ceny kolem sedmi set. Uložení vyjde asi na dva tisíce. V nabídce úpravců naleznete také celou řadu sportovních pružin i tlumičů.

Odolnost podvozku nevybočuje z průměru. Přední náprava potěší vzornou rozebiratelností, třeba spodní čep pořídíte i u celé řady prodejců neoriginálních dílů za ceny kolem sedmi set. Uložení vyjde asi na dva tisíce. V nabídce úpravců naleznete také celou řadu sportovních pružin i tlumičů.

Benzinové motory řady Prince, které vzešly ze spolupráce BMW a PSA, trápí řada problémů. Asi nejznámější jsou potíže s vytahanými rozvodovými řetězy. Ty se dnes běžně mění za ceny kolem deseti tisíc korun. Problém poznáte podle zachrastění při startu studené jednotky. Na vině může být i opotřebovaný napínák. Zlobit může i samotný systém variabilního časování ventilů, problematický je především elektromagnetický ventil ovládání. Výsledkem pak je kolísavý volnoběh. Naopak kolísání při zátahu může u přeplňovaných verzí značit problémy s vysokotlakým čerpadlem paliva. Nové vyjde asi na 15 tisíc korun.

Benzinové motory řady Prince, které vzešly ze spolupráce BMW a PSA, trápí řada problémů. Asi nejznámější jsou potíže s vytahanými rozvodovými řetězy. Ty se dnes běžně mění za ceny kolem deseti tisíc korun. Problém poznáte podle zachrastění při startu studené jednotky. Na vině může být i opotřebovaný napínák. Zlobit může i samotný systém variabilního časování ventilů, problematický je především elektromagnetický ventil ovládání. Výsledkem pak je kolísavý volnoběh. Naopak kolísání při zátahu může u přeplňovaných verzí značit problémy s vysokotlakým čerpadlem paliva. Nové vyjde asi na 15 tisíc korun.

Pro všechny verze zážehových jednotek jsou společné i potíže s vodním čerpadlem. Konec jeho životnosti se projevuje kňouravým zvukem v nízkých otáčkách. Nezřídka kapalina také uniká - vůz má naštěstí kontrolku hladiny a sám na to včas upozorní. Statisticky významnější je také podíl motorů se zvýšenou spotřebou oleje. Větší prosakování může dokonce vést ke zkratu ventilátoru chlazení. Častěji jde ale jen o únik kolem regulačního ventilu tlaku oleje. Odcházejí také palivová čerpadla.

Pro všechny verze zážehových jednotek jsou společné i potíže s vodním čerpadlem. Konec jeho životnosti se projevuje kňouravým zvukem v nízkých otáčkách. Nezřídka kapalina také uniká - vůz má naštěstí kontrolku hladiny a sám na to včas upozorní. Statisticky významnější je také podíl motorů se zvýšenou spotřebou oleje. Větší prosakování může dokonce vést ke zkratu ventilátoru chlazení. Častěji jde ale jen o únik kolem regulačního ventilu tlaku oleje. Odcházejí také palivová čerpadla.

Přeplňované jednotky především z počátku výroby trpěly též na nízkou životnost turbodmychadel. Důrazně proto doporučujeme výrazně zkrátit intervaly olejového servisu. Přeplňované verze byly vybaveny i přímým vstřikem paliva, který může vézt k zakarbonování sání i spalovacích prostor. Zkušenosti mechaniků však ukazují, že se to týká především motorů, které nejezdily na kvalitní aditivovaný benzin oktanového čísla minimálně 98.

Přeplňované jednotky především z počátku výroby trpěly též na nízkou životnost turbodmychadel. Důrazně proto doporučujeme výrazně zkrátit intervaly olejového servisu. Přeplňované verze byly vybaveny i přímým vstřikem paliva, který může vézt k zakarbonování sání i spalovacích prostor. Zkušenosti mechaniků však ukazují, že se to týká především motorů, které nejezdily na kvalitní aditivovaný benzin oktanového čísla minimálně 98.

Pod kapotou velké části vozů naleznete i dieselové motory. Především známé 1.6 HDi od Peugeotu. Obvykle tuto jednotku nedoporučujeme a příliš logiky nedává její nákup ani u mini. Náklady na údržbu ale ve výsledku mohou být podobné, jako u zážehových motorů. Na model Cooper SD s dvoulitrem na trhu prakticky nenarazíte.

Pod kapotou velké části vozů naleznete i dieselové motory. Především známé 1.6 HDi od Peugeotu. Obvykle tuto jednotku nedoporučujeme a příliš logiky nedává její nákup ani u mini. Náklady na údržbu ale ve výsledku mohou být podobné, jako u zážehových motorů. Na model Cooper SD s dvoulitrem na trhu prakticky nenarazíte.

Se samotným šestistupňovým manuálním ústrojím nebývají potíže. Silnější modely jsou však vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem, který může výměnu spojky prodražit asi o dvacet tisíc.

Se samotným šestistupňovým manuálním ústrojím nebývají potíže. Silnější modely jsou však vybaveny dvouhmotovým setrvačníkem, který může výměnu spojky prodražit asi o dvacet tisíc.

Zbytek mini se může pochlubit slušnou odolností a kvalitním zpracováním. Jak auto jezdí, se dočtete v následující kapitole.

Zbytek mini se může pochlubit slušnou odolností a kvalitním zpracováním. Jak auto jezdí, se dočtete v následující kapitole.

Společnost Carvago, která klientům prověřuje vozy na základě 270 různých parametrů, zveřejnila seznam největších průšvihářů, kterým by bylo dobré se vyhnout.

Společnost Carvago, která klientům prověřuje vozy na základě 270 různých parametrů, zveřejnila seznam největších průšvihářů, kterým by bylo dobré se vyhnout.

Zkontrolujte, jestli fungují couvací světla. Jejich kabel vede pod nárazníkem a je náchylný na poškození.
U provedení s manuální klimatizací občas selhává motor ventilátoru. Výměna je ale snadná, neoriginální díl vyjde asi na 1200 Kč, použitý seženete za osm stovek.
Mini využívá pro startování elektronickou klíčenku. Problém s ní nebývá. Když už, stávkuje elektronický mechanismus zamykání sloupku řízení. Ve většině případů způsobuje problémy nedostatečně napětí akumulátoru, jsou ale známy i případy, kdy se musel měnit celý zámek. V roce 2008 automobilka systém modifikovala a použila spolehlivější řešení.
Spíše výjimečně hlásí servisy potíže s elektronickým posilovačem řízení.
67
Fotogalerie

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

Kapitoly článku:


Velká Británie má celou řadu ikon. Začíná to vlajkou Union Jack, pokračovat můžeme třeba okolo věže Big Ben a Beefeaterů až ke královně Alžbětě nebo třeba mistru Beanovi.

Právě s imaginární postavou komika Rowana Atkinsona je bytostně spojena další z ostrovních legend jménem mini.

Zatímco v šedesátých letech šlo především o lidový vůz a jednoho z průkopníků masové výroby aut s předním pohonem, v průběhu dekád se z něj stala neoddělitelná součást britské popkultury. Ve výrobě vůz zůstal s různými úpravami dlouhých jednačtyřicet let!

Moderní reinkarnace modelu vyjela z továrny v Oxfordu v roce 2000, kdy byla zároveň ukončena výroba originálu. Při vývoji údajně docházelo k určitým rozepřím - zatímco Rover se chtěl vrátit ke kořenům a zaměřit se na ekonomicky dostupný vůz, BMW prosazovalo sportovnější pojetí. Jak ukázaly první jízdy, jejich koncepce měla ve výsledku navrch. Z nové generace Mini se tak rychle stal prodejní úspěch.

Na ten v roce 2006 navázala druhá generace R56, které se dnes budeme věnovat. Platforma dostala značné úpravy a z důvodu nových bezpečnostních regulací se vůz prodloužil o šest centimetrů. Další změnou bylo nahrazení původních motorů Tritec od Chrysleru a dieselu od Toyoty. Ve druhé generaci výrobce vsadil výhradně na spolupráci s francouzským koncernem PSA.

Základem byly jednotky Prince o objemu 1.4 a 1.6 litru, které doplnily i přeplňované verze. V nabídce se znovu objevily také vznětová provedení - konkrétně šestnáctistovka od PSA a vzácnější dvoulitr od BMW.

Designem se model výrazně neodchýlil od předchůdce, k některým změnám přeci jen došlo. Nepatrně se díky úpravě sedaček zvětšil prostor ve druhé řadě, také kvalita zpracování se posunula k lepšímu. Novinkou bylo například startování speciálním zasunovacím klíčem, nebo pokročilejší asistenční a zábavní systémy.

Moderní reinkarnace mini vždy nabízely široké možnosti individualizace, barevných provedení, ale i paletu sportovních provedení. Ostatně výkony během let vystoupaly až na 155 kilowattů.

Ceny ojetých vozů začínají asi na 125 tisících korun. U zachovalých ostrých verzí stoupají až ke čtyřem stům tisíc.

Na co si dát při nákupu pozor, radíme v galerii:

1.jpg2.jpg3.jpg

​​Test Mini One s motorem 1.6 naleznete v další kapitole.

Mini

Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.

V roce 2001 se objevila nová generace  v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.

Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman

Doporučujeme

Články odjinud