13
Fotogalerie

Kalifornie zkouší digitální značky. Zobrazí varování, reklamu, ale i šmírují

Sacramento zavádí nové elektronické značky připomínající svým displejem čtečky Kindle. Stojí v přepočtu přes 15 tisíc korun, usnadňují registraci, ale také šmírují auto.

Pokud jste příznivci elektronických hraček, máte rádi novinky a svůj vůz jste si nechali vylepšit značkami na přání, dost možná by vás mohla zaujmout nejnovější vychytávka představená před pár dny v Kalifornii, konkrétně v hlavním městě Sacramento.

Tamní úřady začaly motoristům nabízet nové typy digitálních registračních čísel, které fungují na podobném principu, jako populární čtečky Kindle od Amazonu. Jejich výhodou je, že majitel si zaregistruje svůj vůz elektronickou cestou a po namontování slouží nejen k zobrazení samotného čísla.

Pomocí mobilního telefonu a příslušné aplikace značka zobrazuje dopravní informace, varování, reklamy anebo třeba i upozornění, že automobil byl ukraden, zatímco původní kombinace znaků a čísel zůstává na displeji ve zmenšeném formátu v pravém horním rohu. Nutno ještě dodat, že tento zvláštní režim je dostupný pouze v případě, že je vůz zaparkován.

Nevýhody? Je jich hned několik, ale začít bychom mohli cenou. Společnost Reviver Auto, která pro stát tyto espézetky vyrábí, si za vícefunkční displej o rozměru 6 x 12 palců (zhruba 15 x 30 centimetrů) účtuje cenu 699 dolarů, v přepočtu necelých patnáct a půl tisíce korun. Majiteli je navíc účtován měsíční poplatek 155 korun, a to především proto, že základní deska obsahuje kromě jiného i čip snímající polohu a další telematické údaje vozu.

Reviver Auto se na svých stránkách dušuje, že bere soukromí svých zákazníků a bezpečnost sbíraných dat vážně. Ujišťuje, že zaznamenané informace o použití auta nelze sdílet s úřady, nejsou nahrávány a že je přímo na majiteli, jestli bude mít snímání pozice automobilu aktivováno či nikoli.

Pravdou ale je, že kalifornská média se již otevřeně ptají, jestli tohle není jen příprava na další ztrátu soukromí prezentovaná pod rouškou ochrany majetku a tvrzení, že značky pomůžou vyhledávat odcizená auta.

Oficiální odpověď tamního úřadu registrace vozidel je prozatím jen velmi obecná: „Účelem tohoto pilotního projektu je identifikovat a podrobně popsat potenciální přínosy, a protože jsme stále ve fázi testování, před ukončením ho nebudeme hodnotit,“ řekl mluvčí DMV (Department of Motor Vehicles) pro tamní deník The Sacramento Bee.

Za zmínku stojí také fakt, že úřady ve spolupráci s Reviver Auto můžou v testovací fázi vydat digitální registrační značky pouze pro půl procenta všech registrovaných aut, což činí přibližně 175 tisíc automobilů. A aby šly úřady příkladem, rovnou si objednaly prvních 24 značek pro své služební vozy.

 

Doporučujeme

Články odjinud