Studenti strojírenského učiliště Škodovky dokončili svůj sedmý projekt, kterým je bílý spider s výkonem 150 koní a spoustou prvků, které odkazují na Českou republiku.
Žákovský program naší domácí automobilky již posedmé vypustil do světa jedinečný vůz, kterým je Škoda Slavia. Nový vůz z mladoboleslavského učiliště tak navzdory koronaviru dorazil, i když s krátkým zpožděním. Koncepčně vychází Slavia z hatchbacku Scala. Žáci ji však přepracovali do jedinečné formy s karoserií spider.
Na slavii pracovalo jednatřicet žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto. Samotné jméno vozu neodkazuje na slavný fotbalový klub, jak se pochopitelně nabízí, ale na značku Slavia, pod kterou začali Václav Laurin a Václav Klement prodávat v roce 1896 svá jízdní kola.
Studenti se při tvorbě nechali inspirovat sportovním speciálem 1100 OHC. Pro potřeby výroby otevřeného vozu však museli původní scalu silně modifikovat. Konstrukce podlahy je zesílená a zadní dveře zavařené. Místo zadních sedadel je aerodynamický kryt, který pomáhá správnému obtékání vzduchu. Novinkou je i zadní křídlo a víko kufru, do kterého se dají naložit dva skládací skútry značky Škoda.
Dvacetipalcová kola projektu propůjčil model Kodiaq RS, brzdy a náboje kol zase Octavia RS. Kompletně přepracované je i výfukové potrubí, které reprodukuje čtyřválcový motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 koní). Motor je spárován s převodovkou DSG a pohání přední kola.
Barva vozu Crystal Blue se skládá ze tří vrstev bílého laku s namodralým perleťovým efektem. Boční prahy a prostor pod koly mají své vlastní barevné podsvícení, které lze modifikovat. Výběr barev je však limitován na barvy české trikolóry. Typický zadní nápis „Škoda“ je taktéž podsvícený a reaguje společně se zadními svítilnami na brzdy, zpátečku i směrovky.
Interiéru dominují sedadla Sparco se sedáky a opěradly potaženými perforovanou kůží. Bočnice sedadel jsou pak potažené karbonovou kůží. Prahové lišty pocházejí z verze Monte Carlo. Zajímavostí pak je i stěna za sedadly, která je taktéž potažená kůží. Najdete v ní audiosystém se subwooferem o výkonu 2250 wattů. Na stěně najdete i velkou podobiznu lva z našeho státního symbolu.
„Skutečnost, že se žáci rozhodli pro jméno Slavia, dokazuje, že nebrali ohled pouze na vlastní projekt žákovského vozu, ale také na celou automobilku a její historii. Jubilejní rok značky Škoda obohatí o cenný a jedinečný aspekt a sami se tak stávají součástí úspěšného příběhu,“ říká Jaromir Bátora, odborný koordinátor pro rozvoj Středního odborného učiliště Škoda Auto.
V autosalonech tento vůz pochopitelně neuvidíme. Jedná se o jedinečný koncept, který vznikl v jediném exempláři. Opět nám ale ukázal, že vozy Škoda mají potenciál odvázat se a vystoupit z komfortní zóny. Tento vůz, který vznikl v roce, kdy Škoda slaví 125 let, by ale na silnicích vynikal.