28
Fotogalerie

Citroën CX a Renault 25 (1984): nejrychlejší Francouzi

Přesně před třiceti lety slavily premiéru dva vozy, jež se přetahovaly o titul nejrychlejšího francouzského cestovního vozu své doby.

Kapitoly článku:


Vyšší střední v roce 1984

Rok 1984 byl na premiéry zcela nových evropských vozů vyšší střední třídy mimořádně pestrý, vzpomeňme alespoň typy Mercedes-Benz W124, Saab 9000, Lancia Thema nebo Renault 25. Zejména Renault toho roku bodoval a do prodejů nasadil nejen velmi zdařilý typ Renault 5, ale také převratné MPV Renault Espace. Tím ale francouzský automobilový průmysl neřekl své poslední slovo.

Ještě na pařížském autosalonu v roce 1984 byly shodou okolností představeny dva francouzské sedany vyšší střední třídy, jež měly co do jízdních výkonů zaútočit jak na renomovanou německou konkurenci, tak na první dva modely z švédsko-italských čtyřčat. První nesl označení Renault 25 V6 Turbo, druhý pak Citroën CX 25 GTi Turbo, a jak označení napovídá, oba byly opatřeny motory s přeplňováním turbodmychadlem.

Renault 25 Turbo 1.jpgRenault 25 Turbo 5.jpgRenault 25 Turbo 8.jpg
Renault 25 V6 Turbo na první pohled poznáte hlavně masky se znakem na straně a speciálních litých ráfků

Renault zvolil za základ svého špičkového modelu tehdy zcela nový typ Renault 25, jenž s konkurencí snesl to nejpřísnější srovnávání jak co do aerodynamiky a rozměrů, tak do rozsahu standardní a příplatkové výbavy. Model 25 V6 Turbo se na první pohled odlišoval od slabších verzí především upravenou maskou chladiče s firemním logem posunutým ze středu na levou stranu, aerodynamickými kryty zrcátek a specifickými litými ráfky připomínajícími svým tvarem turbínové lopatky.

Renault 25 V6 Turbo

Šestiválce měl tehdy Renault 25 ve výbavě, ovšem pro použití v nové adaptaci byly výrazně modifikovány. Zdvihový objem byl snížen z 2 664 ccm na 2 458 ccm tím, že se o 10 mm zkrátil zdvih, ale o 3 mm narostlo vrtání, čímž motor nabyl výrazně podčtvercový charakter. Účinnost přeplňování zvyšoval mezichladič stlačovaného vzduchu, elektronické řízení zapalování a nepřímého vstřikování se dočkalo jiné regulace volnoběhu.

motor Renault.jpgRenault 25 Turbo 2.jpgRenault 25 Turbo 6.jpg
Renault 25 Turbo 7.jpgRenault 25 Turbo 3.jpg
Interiér vozů V6 Turbo byl vybaven ještě bohatěji než u levnějších verzí

I přes omezení objemu narostl výkon o 28 a točivý moment o 30 %, přičemž 270 Nm bylo k dispozici v širokém rozmezí 1 800 až 4 500 ot./min. Spolehlivé zpomalení zajišťovala posílená brzdová soustava, standardně doplněná ABS (Bosch), větší stabilitu přinášela větší kola s pneumatikami 205/60 R15.

Renault 25 Turbo Baccara 1.jpgRenault 25 Turbo Baccara 2.jpgRenault 25 Turbo Baccara 3.jpgRenault 25 Turbo Baccara 4.jpgRenault 25 Turbo Baccara 5.jpg
Motor V6 Turbo později poháněl i špičkový model Renault 25 Baccara

Interiér modelu Renault 25 V6 Turbo vynikal částečným čalounění palubní desky imitací kůže, upraveným volantem, modifikovanými předními sedadly s elektricky stavitelnou výškou u řidiče nebo upraveným přístrojovým štítem s ukazatelem plnicího tlaku dmychadla ve spodní části otáčkoměru. Připlácet bylo možno třeba za elektricky posuvnou střechu či za klimatizaci se samočinnou regulací.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud