Citroën Jumper patří do etablované italsko-francouzské rodiny lehkých užitkových vozů. Jaké je kombi s devítimístnou karoserií?
Kapitoly článku:
- Tak trochu jiný „osobák“, Nabídka verzí a jejich značení, Minibus nastupuje
- Testované provedení, Na první pohled, Tvary veskrze funkční
- Vše pod kontrolou, Vpředu pro tři, Na dlouhé cesty. Opravdu…?, A co ti vzadu?
- Na silnici, A vystupujeme, Komplikace se nám nevyhnuly…
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Tak trochu jiný „osobák“
Ačkoli se užitkovým automobilům na Autorevue.cz věnujeme pouze okrajově, tentokrát pro zpestření zařazujeme test modelu Citroën Jumper, a sice jeho osobní provedení určené pro devět cestujících včetně řidiče. Ačkoli podobnou přepravní kapacitu dnes nabízí i některé osobní vozy tříd MPV nebo SUV, v Jumperu má posádka k dispozici nepoměrně více prostoru pro sebe i svá zavazadla.
Citroëen Jumper Kombi 30 L1H1
Původ v dodávce však Citroën Jumper pochopitelně nezastírá, připravte se tedy na vysokou karoserii a rustikální tuhou zadní nápravu s pérováním listovými pružinami. S vozem se samozřejmě jako s čistým „osobákem“ jezdit nedá, přesto nabízí překvapivě komfortní svezení, špičkový výhled a znamenitou manévrovatelnost. Jsme na Autorevue.cz, proto jej budeme posuzovat očima běžného uživatele zvyklého na osobní auta.
Současné provedení Citroënu Jumper se spolu s technicky shodnými modely Peugeot Boxer a Fiat Ducato vyrábí v továrně Sevel (Val di Sandro) v italské provincii Chieti. Jde o největší továrnu na užitková vozidla v Evropě, jež se rozkládá na ploše 1,2 milionu čtverečních metrů. Tato trojice spolu s Fordem Transit stabilně ovládá v Evropě většinu svého segmentu.
Nabídka verzí a jejich značení
Jak jsme u podobných vozů zvyklí, také Citroën Jumper je k dostání v nepřeberném množství verzí a kombinací. Standardem je uzavřený Furgon, jenž je k dispozici se třemi různými rozvory náprav a objemem nákladového prostoru od 8 do 17 m3, při celkové délce až 6 630 mm, celkové hmotnosti až 4 tuny a při užitečném zatížení přibližujícím se 2 tunám.
Citroën Jumper Furgon, dodávaný ve čtyřech možných délkách a třech výškách karoserie, umožňuje velké množství konfigurací. Vnitřní šířka dosahuje hodnoty 1 870 mm, mezi podběhy potom činí 1 420 mm. 16 různých provedení karoserie tak tvoří celých 45 kombinací. Pro snadnější orientaci je struktura modelů značena kódy v rozsahu L1H1 až L4H3, kde první číselná hodnota naznačuje délku karoserie a druhá pak výšku střechy.
Rozvor náprav je pak orientačně udáván kódy 30, 33, 35 a 40. Citroën Jumper je z výroby k mání také v provedeních valník a samostatný podvozek určený k instalaci účelových nástaveb, přičemž v obou případech lze vybírat z jednoduché a dvojité kabiny.
Minibus nastupuje
K testu jsme vybrali devítimístný minibus Citroën Jumper Kombi v provedení 30 L1H1, tedy s nejkratší karoserií, nejužším rozvorem náprav a nejnižší střechou. Jumper Kombi je k dispozici také v devítimístné verzi 33 L2H2 i pětimístných variantách 30 L1H1 a 33 L2H2. Ve všech případech může být vpředu dvojice samostatných sedadel, což celkovou kapacitu sníží na osm cestujících.
Pracoviště řidiče a ovládání se nijak výrazně neliší od běžných osobních aut
Standardní výbava je nečekaně rozsáhlá, což komfort jízdy dále přibližuje běžným osobním automobilům. V sériové výbavě najdeme například airbag řidiče, ABS s EBD, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken a vyhřívaných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a oddělenými okruhy pro přední a zadní část karoserie, posuvná okénka pro druhou řadu sedadel či přední mlhovky.
Citroën Jumper Kombi Travel Bus 30 2,2 Hdi 110 |
Rok výroby | 2011 |
Cena zkoušeného vozu (bez DPH) | 550 600 Kč |
Cena základního provedení (bez DPH) | 499 900 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 2x |
El. řízení podvozku | ABS, EBA, ESP, ASR |
Centrální zamykání | Ano na DO |
El. ovládání oken | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek | Ano, vč. vyhřívání |
Čalounění | Textil |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, man. |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Ne |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut. |
Autorádio | Ano, s CD a MP3, vstup USB a Bluetooth |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ne |
Litá kola | Ano, orig. |
Xenonové světlomety | Ne |
Palubní počítač | Ano |