Nová Škoda Octavia RS230 je na pohled k nerozeznání od klasického RS

Nová Škoda Octavia RS230 je na pohled k nerozeznání od klasického RS

Na první pohled zaujmou leskle černá devatenáctipalcová kola. RS230 můžete mít jako liftback i jako kombi

Na první pohled zaujmou leskle černá devatenáctipalcová kola. RS230 můžete mít jako liftback i jako kombi

Komu by přišla devatenáctipalcová kola moc velká, ten si na auto může nasadit třeba osmnáctky. Velikost brzd totiž není důvodem přítomnosti disků o rozměru 19"

Komu by přišla devatenáctipalcová kola moc velká, ten si na auto může nasadit třeba osmnáctky. Velikost brzd totiž není důvodem přítomnosti disků o rozměru 19"

Octavii RS230 zaručeně poznáte podle černých koncovek výfuku

Octavii RS230 zaručeně poznáte podle černých koncovek výfuku

Výfuk jako takový je ale jiný i celkově. Má totiž jiné tlumiče a díky nim také lepší zvuk. Vývoj trval údajně dva roky

Výfuk jako takový je ale jiný i celkově. Má totiž jiné tlumiče a díky nim také lepší zvuk. Vývoj trval údajně dva roky

Tohle je hlavní důvod, proč o koupi RS230 uvažovat. Přední diferenciál umí elektronicky řídit svornost, což se v zatáčkách velmi hodí

Tohle je hlavní důvod, proč o koupi RS230 uvažovat. Přední diferenciál umí elektronicky řídit svornost, což se v zatáčkách velmi hodí

Diferenciál pracuje ve dvou režimech, které si můžete i samostatně nastavit

Diferenciál pracuje ve dvou režimech, které si můžete i samostatně nastavit

Dynamika RS230 rozhodně není malá. Ani na okruhu se tohle auto neztratí

Dynamika RS230 rozhodně není malá. Ani na okruhu se tohle auto neztratí

Podvozek není tak tvrdý jako u Leonu Cupra. Velká škoda, že nedostal tlumiče DCC, jak se očekávalo

Podvozek není tak tvrdý jako u Leonu Cupra. Velká škoda, že nedostal tlumiče DCC, jak se očekávalo

Na vyžehleném povrchu okruhu nebudete mít nejmenší problém po stránce komfortu, uvidíme, jak bude auto fungovat v běžném provozu

Na vyžehleném povrchu okruhu nebudete mít nejmenší problém po stránce komfortu, uvidíme, jak bude auto fungovat v běžném provozu

Podvozek má oproti klasickému RS jiné nastavení. Měnila se například geometrie zadních kol

Podvozek má oproti klasickému RS jiné nastavení. Měnila se například geometrie zadních kol

RS230 je to nejostřejší, co si můžete v rámci sériové výroby pořídit. Pro závodníky tu je ale ještě jedna ostřejší věc, a sice závodní speciál Fabia R5

RS230 je to nejostřejší, co si můžete v rámci sériové výroby pořídit. Pro závodníky tu je ale ještě jedna ostřejší věc, a sice závodní speciál Fabia R5

RS230 můžete mít ve čtyřech odstínech. V nabídce jsou Corrida Red, Moon White, Magic Black a Steel Grey

RS230 můžete mít ve čtyřech odstínech. V nabídce jsou Corrida Red, Moon White, Magic Black a Steel Grey

Při detailním pohledu na předek odhalíte černé V v označení automobilu. Běžné RS má šedé

Při detailním pohledu na předek odhalíte černé V v označení automobilu. Běžné RS má šedé

Černé disky Xtreme doplňují červené brzdné třmeny

Černé disky Xtreme doplňují červené brzdné třmeny

RS230 se bude líbit, přestože kola působí trochu zvláštně

RS230 se bude líbit, přestože kola působí trochu zvláštně

Černý designový paket je ve standardu pro všechny RS230

Černý designový paket je ve standardu pro všechny RS230

Není to ale výsada této varianty, normální RS má stejný paket za příplatek

Není to ale výsada této varianty, normální RS má stejný paket za příplatek

Kombi automaticky dostane také leskle černé střešní ližiny

Kombi automaticky dostane také leskle černé střešní ližiny

Kombi automaticky dostane také leskle černé střešní ližiny

Kombi automaticky dostane také leskle černé střešní ližiny

Kombi automaticky dostane také leskle černé střešní ližiny

Kombi automaticky dostane také leskle černé střešní ližiny

Černá dvojice koncovek výfuku vypadá zajímavě

Černá dvojice koncovek výfuku vypadá zajímavě

S autem jsme vyrazili na Slovakia Ring

S autem jsme vyrazili na Slovakia Ring

Velká litá kola ještě jednou v detailu, snad je podvozek na normálních silnicích zvládne

Velká litá kola ještě jednou v detailu, snad je podvozek na normálních silnicích zvládne

Černé véčko je detailní podpis RS230

Černé véčko je detailní podpis RS230

Černé střešní ližiny

Černé střešní ližiny

Označení RS je údajně o trochu větší než u normálního RS

Označení RS je údajně o trochu větší než u normálního RS

Výfuk zakončený černými koncovkami má sympatický zvuk

Výfuk zakončený černými koncovkami má sympatický zvuk

Výfuk zakončený černými koncovkami má sympatický zvuk

Výfuk zakončený černými koncovkami má sympatický zvuk

Černý může být i zadní spoiler, musíte ale sáhnout i po černé střeše

Černý může být i zadní spoiler, musíte ale sáhnout i po černé střeše

Černý může být i zadní spoiler, musíte ale sáhnout i po černé střeše

Černý může být i zadní spoiler, musíte ale sáhnout i po černé střeše

RS230 se už prodává. Máte zájem?

RS230 se už prodává. Máte zájem?

Uvnitř je vše při starém. Můžete si ale třeba změřit kolo

Uvnitř je vše při starém. Můžete si ale třeba změřit kolo

Nechybí možnost volby jízdních režimů

Nechybí možnost volby jízdních režimů

V režimu Individual můžete nastavit i chování diferenciálu, tlumiče DCC ale RS230 nemá

V režimu Individual můžete nastavit i chování diferenciálu, tlumiče DCC ale RS230 nemá

Sportovní sedačky jsou výborné

Sportovní sedačky jsou výborné

Sportovní volant dostal červené obšití

Sportovní volant dostal červené obšití

Vzadu se to už s tvarem sedadel nepřehánělo, nicméně místa tu je více než dost

Vzadu se to už s tvarem sedadel nepřehánělo, nicméně místa tu je více než dost

Celkově se ale interiér nijak zásadně neměnil

Celkově se ale interiér nijak zásadně neměnil

Pod volantem jsme nenašli u automatické verze pádla pro řazení, v ceníku ale jsou

Pod volantem jsme nenašli u automatické verze pádla pro řazení, v ceníku ale jsou

Integrovaná opěrka hlavy vám bude trochu omezovat praktické využití vozu

Integrovaná opěrka hlavy vám bude trochu omezovat praktické využití vozu

A ještě jedna připomínka toho, že neřídíte jen tak obyčejnou Octavii...

A ještě jedna připomínka toho, že neřídíte jen tak obyčejnou Octavii...

Motor má o deset koní více, vrchol točivého momentu se nezměnil

Motor má o deset koní více, vrchol točivého momentu se nezměnil

Šedá karoserie Octavii RS230 náramně sluší

Šedá karoserie Octavii RS230 náramně sluší

Při sprintu na stovku je RS230 o desetinu sekundy lepší než normální RS

Při sprintu na stovku je RS230 o desetinu sekundy lepší než normální RS

Hlavní výhoda nové verze je ale jízda v zatáčkách

Hlavní výhoda nové verze je ale jízda v zatáčkách

Zařízení označené jako VAQ najdete na pravé poloose

Zařízení označené jako VAQ najdete na pravé poloose

VAQ ale neznamená absenci systému XDS+

VAQ ale neznamená absenci systému XDS+

Takhle vypadá vývoj koncovky výfuku...

Takhle vypadá vývoj koncovky výfuku...

...od modelu po hotovou věc

...od modelu po hotovou věc

I tlumiče výfuku se musí testovat. Takhle vypadá nový kus...

I tlumiče výfuku se musí testovat. Takhle vypadá nový kus...

... takhle kus po testech

... takhle kus po testech

Jiný je i zadní tlumič výfuku

Jiný je i zadní tlumič výfuku

Na první pohled zaujmou leskle černá devatenáctipalcová kola. RS230 můžete mít jako liftback i jako kombi
Komu by přišla devatenáctipalcová kola moc velká, ten si na auto může nasadit třeba osmnáctky. Velikost brzd totiž není důvodem přítomnosti disků o rozměru 19"
Octavii RS230 zaručeně poznáte podle černých koncovek výfuku
Výfuk jako takový je ale jiný i celkově. Má totiž jiné tlumiče a díky nim také lepší zvuk. Vývoj trval údajně dva roky
53
Fotogalerie

Škoda Octavia RS230 je o významný kousek lepší [první jízdní dojmy]

Nejostřejší Octavia RS je ještě ostřejší. Nová verze 230 je sice na pohled téměř k nerozeznání a ani po technické stránce se toho zas až tak moc nezměnilo, ale přesto je silnější provedení o kousek lepší. A pokud jezdíte rádi v zatáčkách, pak pro vás bude mít tenhle malý kousek dost velký význam.

Kapitoly článku:


Teorie je následující. RS230 je oproti klasickému RS přibližně o 73 000 dražší, má o deset koní vyšší výkon, sportovnější zvuk, několik vyloženě detailních změn exteriéru a především na přední nápravě diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností.

Pakliže se ptáte, zda těchto pár věcí za zmíněný příplatek stojí, pak vám mohu dát jasnou odpověď. Kdyby tam nebyl ten diferenciál, pak to jsou skoro až zbytečně vyhozené peníze. Jenže ten diferenciál tam je, což situaci zásadně mění. Přesvědčil jsem se o tom na mezinárodní prezentaci pořádané na Slovakia Ringu.

Stejná není

Jak jsme psali včera, RS230 není úplně stejné oproti klasickému RS. Ve standardu dostanete totiž černý designový paket, devatenáctipalcová kola, u liftbacku můžete mít také černý zadní spoiler a pak tu jsou černé koncovky výfuku a černé „V“ v označní auta.

_DSC0798.jpg_DSC0806.jpg
Každá Octavia RS230 má černý paket, který ale může mít běžné RS za příplatek. Hlavním poznávacím znamením tak jsou především kola a červné „V“ v označní auta, které je běžně šedé

Jenže černý designový paket lze dokoupit za příplatek i k běžnému RS, černý zadní spoiler zase nemá každá RS230, protože si musíte připlatit za černou střechu, abyste tuto věc dostali, a tak se nám zaručená poznávací znamení scvrknou pouze na to černé „V“ (standardem je šedé), kola a především černý výfuk. V interiéru se neodvážím tvrdit, co je jinak, protože jsem během prezentace žádné rozdíly nenašel.

Na pohled jsou změny minimální, ale měnily se také technické detaily. Posílená Octavia podstoupila kromě jiného mnoho kol na Nürburgringu, kde se ladil podvozek. Cílem ovšem nebylo udělat auto tvrdé jak Leon Cupra, i Octavia RS230 pořád myslí na normální cestování, takže je vůz ve výsledku spíše měkčí. Hodnocení komfortu si ale musíme nechat na později, protože jsme jezdili pouze na dokonale vyžehleném okruhu.

_DSC0823.jpg_DSC0830.jpg
RS230 je dostupné samozřejmě jako liftback i kombi, respektive s manuálem i automatem

RS230 má mimochodem pozměněnou geometrii zadních kol. Martin Hrdlička, šéf vývoje motorů a podvozků, říkal, že zajel s RS230 na Nürburgringu čas 8 minut a 22 sekund, následně s běžným RS to byl čas zhruba o deset sekund horší.

Škoda Octavia RS vs. Škoda Octavia RS230
  Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS230
Převodovka 6st. manuální/6st. DSG 6st. manuální/6st. DSG
Max. výkon (kW/k) 162/220 169/230
Při otáčkách (ot./min) 4500-6200 4700-6200
Max. točivý moment (Nm) 350 350
Při otáčkách (ot./min) 1500-4400 1500-4600
0-100 km/h (s) 6,8/6,9 6,7/6,8
Max. rychlost (km/h) 248/245 250/249
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,2/6,4 6,2/6,4
Pohotovostní hmotnost (kg) 1420/1440 1445/1465
Cena (Kč) 651 900/698 900 726 900/771 900

RS230 má také nový výfuk, přičemž se nejedná pouze o černé koncovky. Jiný je přední tlumič a jiné jsou i zadní tlumiče. Cílem bylo nabídnout sportovnější zvuk, který vám ale pořád neutrhne svou hlučností hlavu. Jenom vývoj sportovnějšího výfuku údajně zabral dva roky. Výsledek je přesně takový, jaký zřejmě měl být. Je decentní, ale o poznání zajímavější než v klasickém RS. Při přeřazení umí Octavia RS230 efektně s prominutím „prdnout“ do výfuku.

_DSC0811.jpg_DSC0950.jpg_DSC0841.jpg
Nový výfuk a diferenciál s elektronicky řízenou svorností, to jsou dvě hlavní věci, za které si při nákupu RS230 připlácíte. Chování diferenciálu si můžete také samostatně nastavit

Na okruhu se neztratí

Octavia RS230 jezdí velmi sympaticky. Když zavzpomínám na nedávné ježdění s benzinovým RS, musím uznat, že je posílený motor znát. Je živější. Elánu má dokonce tolik, že se ani na okruhu neztratí a zpoza volantu vám zde auto rozhodně nebude připadat jako pomalé. Když si uvědomíme, že jde o prostorný rodinný vůz, tak takový výsledek není vůbec k zahození.

První kola na Slovakia Ringu jsem strávil se zapnutou veškerou elektronickou podporou a s převodovkou v režimu S (nafasoval jsem verzi s převodovkou DSG). Automatický režimy na okruhu není úplně ideální, převodovka občas zbytečně podřazuje, takže třeba na výjezdu ze zatáčky, kdy chcete autu pořádně naložit, vám DSG pošle motor na kratičkou chvíli přes šest tisíc, aby zase zpátky zařadilo původní rychlost.

Ačkoliv má Octavia RS230 samosvorný diferenciál vpředu, zůstal zde stále systém XDS+. Obě tyto pomůcky mají v podstatě stejný cíl, potlačovat nedotáčivost, ale zasahují trochu jinak. Záleží to na intenzitě akcelerace a bočním přetížení. Samozřejmě existuje oblast, respektive styl jízdy, kdy pracuje diferenciál a XDS+ současně. Každopádně na okruhu nebo při rychlých výjezdech ze zatáčky vás elektronika trochu brzdí, což má jednoduché řešení. Stačí přepnout stabilizaci do režimu Sport.

Tam se zásahy elektronických systém odsunou do pozadí a Octavia se najednou začne chovat trochu jinak. Pod plynem v zatáčkách více pracuje diferenciál, který vás vnějším kolem více tlačí do zatáčky. Někdy tak opravdu při vznikající nedotáčivosti stačí přidat plyn a Octavia vás přední nápravou zatáhne zpět do oblouku. Není to tak intenzivní, jako u Méganu RS Trophy, ale je to sakra znát a právě tahle vlastnost je tou zásadní drobností, díky které vás bude bavit řízení RS230 více. Samozřejmě to nesmíte s nájezdem do zatáčky přehnat, protože pak nepomůže ani diferenciál a vás čeká nedotáčivý výlet mimo silnici.

_DSC0917.jpg_DSC0934.jpg
Jak funguje RS230 na silnici, to zatím nevíme, ale na okruhu se určitě neztratí, což je dobrá zpráva

Stabilizaci ovšem zcela vypnout nelze, protože lidé od Škody vyhodnotili takovou funkci jako zbytečnou. Nastavení ESC Sport je ovšem velmi chytré, takže i když jsem na okruhu jel dost ostře, zásahů stabilizace jsem si nevšiml. Jen pro zajímavost, spotřeba paliva se po jízdě na okruhu pohybovala u testované verze s převodovkou DSG kolem hodnoty 25 litrů.

Octavia RS230 je v podstatě stále stejná Octavia RS. Decentní koření v podobě výfuku a hlavně diferenciálu ale dělá z tohoto auta poměrně zábavný stroj. Uvidíme, jak si povede na standardních devatenáctkách také v běžné provozu. Pokud bude pohodlí na nějaké normální úrovni (devatenáctky nejsou nutností, auto může mít klidně i osmnáctky), pak to je z aktuálních koncernových sportovních kombi asi to nejuniverzálnější. Výkon 230 koní na přední nápravě je minimálně dostatečný, prostoru v interiéru je hodně i na pohodlné cestování. Pro některé zákazníky to bude hotový ideál.

_DSC0938.jpg_DSC0939.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud