Když před dvaceti lety ukázal Volkswagen nástupce legendárního brouka, vyvolal pozdvižení. Jak auto na zcela konvenčním technickém základu funguje?
Kapitoly článku:
Jakých vozů bylo v historii automobilizmu vyrobeno nejvíce? Jednoznačně Volkswagenu Type 1, známého spíše pod jménem Brouk. Mezi roky 1938 a 2003 se jich vyrobilo přes 21 milionů kusů. Jenže počet vyrobených exemplářů nebyl hlavním důvodem, proč se z auta stala živoucí legenda. Hledejte za tím především unikátní design, na kterém se podepsal i český rodák Ferdinand Porsche.
Typický hmyzí vzhled lidového vozítka se kalifornské designové centrum Volkswagenu rozhodlo oprášit v roce 1994. Tehdy vznikl koncept stylové reinkarnace, postavený na platformě pola. Finální verze, už na platformě PQ34 sdílené s golfem, se světu ukázala v roce 1997.
Na poměry konzervativní značky byl Beetle docela úlet - podobně jako u předchůdce nechyběly blatníky ve tvaru krovek, ani mohutné vystouplé prahy. Auto tak dostalo určitý hračkovitý vzhled, u kterého se výrazně neliší přední část od zadní.
Technika naopak byla velmi konvenční a motorová paleta věrně kopíruje nabídku golfu. Najdete zde všemožné koncernové motory od 1.4 16V až po 3.2 RSI, nechybí ani diesel 1.9 TDI - i když pouze ve slabších variantách. Volkswagen také nabídl celou řadu designových edic. Výroba, která povětšinou probíhala v mexickém závodě Puebla, byla ukončena v roce 2010.
Na trhu ojetých vozů je VW New Beetle spíše okrajovou záležitostí, proti masovějším modelům však mívá méně najeto. Ceny na trhu začínají asi na čtyřiceti tisících korun a pokračují ke čtvrt milionu za ty nejzachovalejší kusy.
Co je klíčové?
- Díly a opravy nestojí více než u golfu
- Žádný z motorů není vyslovený průšvih
- Nejzajímavější jsou motory 2.0, 1.8 Turbo a diesely
- Auto nesmí vibrovat při brzdění. Může jít o drahou závadu.
Zásadní výhodou proti jiným stylovým autům je u beetlu fakt, že základ pochází ze celkově odolného čtyřkového golfu. Z konstrukce vyplývají ale i některé neduhy, které brouk sdílí třeba i s první generací octavie.
Design jasně odkazuje na letitého předchůdce. Výrobce v průběhu let nabídl řadu limitovaných edic.
Nesmí vibrovat
Začněme u podvozku. S jednoduchou zadní nápravou nebývají ani při vyšších nájezdech problémy. Pozor ale dejte na tu přední. Pokud auto vibruje při brzdění, nenechte se v bazaru odbýt historkou o dlouho stojícím autě a zkorodovaných kotoučích. I když je pravda, že často jsou skutečně za problémem brzdy. Podstata závady ale může být i hlubší. Možnosti jsou dvě - špatně nalisované náboje předního kola, či souhra vůlí v přední nápravě a podmotorovém rámu. V tom případě se oprava snadno vyšplhá ke dvaceti tisícům korun.
Další problémy shodné s golfem a octavií následují. Občas zatuhne mechanizmus stěračů, pravidelně také selhávají mikrospínače ve dveřích a stahování oken.
Specifickou závadou brouků jsou často poškozená čelní světla. Pro výměnu žárovky se musí vysunout z karoserie a při tom se snadno odlomí krycí sklo.
Dvoulitr je pohodář
Nabídka motorů začínala u benzinové čtrnáctistovky. Zatímco u golfu ještě stačí, u ne příliš aerodynamického brouku už je jejích 59 kilowattů na hraně. Z pohledu spolehlivosti jde ale o dobrou volbu s minimem potenciálních problémů.
Méně to platí o rozšířenější benzinové šestnáctistovce. Motor nevyniká pružností ani spotřebou. Více ojeté kusy navíc mají sklony ke spotřebě oleje.
Slušnou, i když ne právě úspornou a výbušnou variantou může být benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW. Mechanicky je motor odolný, pokud jej trápí problémy se startem, zaměřte se nejprve na zapalovací svíčky. Překvapivě může být za problémy se startem i vadný mikrospínač dveří. Jejich otevření totiž spustí palivovou pumpu. A když o otevření řídicí jednotka neví, není tlak paliva pro start dostatečný. U starších verzí také dříve odcházely katalyzátory.
Nejvýkonnější běžně dostupnou jednotkou je přeplňovaná osmnáctistovka od Audi. Obecně je motor nadprůměrně spolehlivý i odolný. Hodně ojeté kusy, které jezdily na nekvalitní benzin, však už dnes umí spotřebovávat olej a trpět na zakarbonování.
Motor 1.9 TDI je odolný, proti novodobým konkurentům je ale výrazně hlučnější.
Diesely pak zastupuje osvědčená jednotka 1.9 TDI. Slabší varianta o výkonu 66 kilowattů až do roku 2004 vystačila s odolnějším rotačním čerpadlem. Silnější varianty jsou vždy typu čerpadlo-tryska. Ve srovnání s moderními common-raily většinou fungují výrazně delší dobu bez drahých investic. Daní za to je ovšem výrazně hrubší chod.
Jak jezdí Volkswagen New Beetle s tímto motorem, se dočtete v následující kapitole.
Jedinečný vzhled
Jednoduchá mechanika
Dostupné díly
Menší nájezdy km
Malý zavazadelník
Průměrné jízdní vlastnosti
Mdlé základní motory
Stísněné zadní sedačky
7 /10