Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)

Toyota Aygo druhé generace (AB40)
Toyota Aygo druhé generace (AB40)
Toyota Aygo druhé generace (AB40)
Toyota Aygo druhé generace (AB40)
7
Fotogalerie

Toyota se nevzdá městských mini. Nové Aygo se však bude muset změnit

Kvůli vnucené elektrifikaci se vývoj příštích malých vozů automobilkám nevyplatí, Toyota má však jiný názor. Třetí generaci Ayga chce dostat do výroby díky svým hybridům a prosadit by se mohla i kvůli tomu, že ostatní značky chtějí vyklidit pozice. Malé autíčko současně plánuje změnit tak, aby odpovídalo současným nákupním trendům.

Miniaturní hatchback Aygo vyráběný v Kolíně možná nestojí na každém rohu, pro Toyotu však v Evropě představuje nezanedbatelný zdroj příjmů. Každý rok osloví téměř 100 tisíc (převážně mladších) zákazníků a ani letos tomu nebude jinak. Není proto překvapivé, že se ho japonská jednička a jeden z největších světových výrobců nechce jen tak vzdát.

Ostatní automobilky přitom otevřeně mluví o tom, že žádná další malá auta nenabídnou. Jednoduše se jim nevyplatí. Důvodem jsou nové emisní předpisy, které budou tvrdě pokutovat vyšší než stanovené limity oxidu uhličitého, a které v podstatě nelze splnit jinak než částečnou nebo úplnou elektrifikací. Což nebude levné. Třeba Škoda si za Citigoe iV účtuje nejméně 480 tisíc korun. Přesto Toyota tvrdí, že má řešení.

Pro britský týdeník Autocar se o něm rozpovídal Matt Harrison, výkonný viceprezident dceřiné společnosti Toyota Europe. „Chápu ostatní výrobce, že nedokážou dělat rozumný business v segmentu A. Navíc kvůli nutnosti použít nové technologie to bude ještě horší. Vidíme v tom ale příležitost a nikoli důvod stáhnout se zpátky,“ říká Harrison.

Proč se Toyota může k malým automobilům postavit jinak, je podle viceprezidenta její současná rozsáhlá nabídka hybridů. Ta Japoncům usnadní splnění limitů nově nastavených na 95 gramů CO2 na kilometr. Čistě elektrické mini by nedávalo smysl, tato konstrukce bude ještě dlouho nerentabilní. Ale s malým a levným spalovacím motorem by Aygo mohlo pokračovat dál.

Harrison přitom již dříve připustil, že by Toyota mohla nechat (ve snaze dál zvýšit šance svého malého modelu) své stylistické oddělení přizpůsobit Aygo „stávající vlně spotřebitelských trendů“. Jinak řečeno, z budoucího vozítka, které dorazí až někdy v roce 2021 nebo 2022, by se mohl stát miniaturní crossover se zvýšenou světlou výškou i přizvednutou kabinou a sedadly.

Současné benzín-elektrické Toyoty však nezachrání pouze Aygo. Navzdory měnícímu se trhu budou dál pokračovat také Land Cruiser, Supra nebo příští generace sportovního kupé GT86, které opět vznikne ve spolupráci s automobilkou Subaru. „Pokud se podíváme na celkové portfolio našich hybridních modelů, je velmi silné. Což nám umožní vyrábět i auta s vysokými emisemi CO2. Land Cruiser je klíčovou součástí našeho dědictví, ikonou. A tomu přizpůsobíme i naši nabídku,“ ujišťuje v závěru Matt Harrison.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud